Blogging i 2020? Sådan har blogging ændret sig gennem tiden

Det helt store spørgsmål, mange er begyndt at undre sig over, er om blogging er på vej væk. Med andre ord: er blogging ved at dø? 

Det korte svar er nej. 

Men det betyder ikke, at der ikke er grund til at undersøge dette nærmere, og det betyder heller ikke, at der ikke er sket en udvikling, der er værd at knytte nogle ord til for en side som denne, der netop beskæftiger sig med og elsker blogging. 

For der er sket en ændring, og den er der mange, der kan mærke. Der er blandt andet kommet flere platforme til, der har ændret formen for blogging, ligesom de mange nye platforme har taget en del af den fokus, der tidligere var rettet mod blogging.

De mange nye platforme 

Da blogging begyndte at komme frem i Danmark for mere end 10 år siden, var situationen en ganske anden, end den er i dag. 

Facebook var stadig nyt og var i bedste tilfælde ved at finde sin egen stemme, mens brugerne forsøgte at navigere rundt i kommunikationsformen, der skulle definere mediet (hvem husker perioden, hvor de fleste personer på Facebook omtalte sig selv i 3. Person i deres statusopdateringer? Se bare en af mine gamle statusopdateringer herunder)

Blogs var dengang meget nye og en lille niche på nettet. Formen var let, simpel og meget kort. Det betød, at de fleste blogs indeholdt hverdagsbilleder af dårlig kvalitet med meget lidt tekst tilknyttet. 

Andre blogs var meget teksttunge og uden megen formatering eller fokus på læsbarhed. Det var igen enormt nichepræget, og disse blogs appellerede for det meste til en gruppe af læsere, der interesserede sig for tungt fagligt stof.

I dag har vi fået en masse nye platforme, der har overtaget meget af det, blogging startede med at være. Hverdagsbillederne deler vi nu på Facebook eller Instagram. De tekniske diskussioner er rykket over på online fora, der gør diskussion med andre nemmere. 

Med andre ord har blogging særligt i løbet af de seneste par år skullet finde sit nye fodfæste i en verden, hvor vi alle i stedet for at kunne dele os selv på vores eget domæne, kan dele mange aspekter af vores liv på platforme, der huser os alle sammen – nemlig sociale medier

Blogging har ændret sig 

Mange af de indlæg, bloggere for år tilbage ville have delt på deres blogs, er nu i stedet rykket over på de sociale medier, og det er sådan set en god ting. 

Det betyder, at der i dag er flere platforme for bloggere til at interagere med sine læsere på. Der er flere muligheder for at ramme dem – og fastholde dem – end der var før i tiden, hvor nærmest al kommunikation mellem blogger og læser foregik gennem bloggen. 

I dag er det nemmere at være en del af dine læseres liv som blogger. Hvis de følger dig på Instagram, kan du gennem Instagram Stories og Instagram opslag kommunikere med dine læsere flere gange dagligt. Særligt Stories giver dig en unik mulighed for at få et tættere forhold til dine læsere, da de kan følge dig på en mere autentisk måde. 

Derfor har blogging i dag ændret sig. Formen har ændret sig. Dine læsere får den daglige kontakt med dig gennem de sociale medier, og derfor bliver din blog nødt til at tilbyde noget andet og noget anderledes. En anden form for kontakt. En dybere form.

En dybere kontakt på bloggen 

De korte hverdagsindlæg er på vej væk. Bloggen er i dag blevet et sted, hvor du som blogger har en mulighed for at gå meget dybere, end du kan med sociale medier. 

Flere og flere bloggere udgiver i 2020 færre indlæg på deres blogs, end de gjorde for bare få år siden, men til gengæld er kvaliteten en helt anden. Der er tænkt over tingene. Indlæggene er mere velskrevne og velformulerede. Der er en pointe. Det stikker dybere. 

Når det mere overfladiske aspekt af bloggen er rykket over på de sociale medier, giver det mening, at der pludselig er kommet mere dybde og mere kant på indlæggene, der udgives på dit eget domæne. 

Det har for mange bloggere uden tvivl betydet, at læsertallene er faldet, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. 

I og med at der kommer færre indlæg på bloggen, er det meget naturligt, at der kommer færre besøgende forbi. Men i en verden, hvor kvalitet pludselig betyder mere en kvantitet, er det ikke nødvendigvis en dårlig ting. 

Hvis du på din blog pludselig tager nogle tungere emner op og lægger op til diskussion, vil du opleve, at kvaliteten af dine læsere stiger. De bruger længere tid end før på din blog. De læser dine indlæg og tænker over det. 

Det er en helt anden form for kontakt, hvor det ikke pludselig kun er høje læsertal, der betyder noget. Og det er det, vi ser som fremtiden for blogging.

Blogs rolle i 2020 og frem 

Der er ikke nogen tvivl om, at tingene hele tiden ændrer sig, og det vil også blive ved med at ske for blogging og andre medier. Der kommer hele tiden nye sociale medier til, vi ændrer som masse vores adfærd i forhold til de forskellige medieplatforme, vi begår os på, og derfor ændrer tingene sig hele tiden. 

Vi forudser, at blogging forbliver en vigtig komponent for din synlighed online, både her i 2020 men også fremover. 

Din blog har en unik mulighed for at være det, der samler din anden online adfærd og som giver dig et sted at være mere seriøs og stikke dybere, end du kan på andre online medier. 

Udfordringen er at skabe den perfekte balance mellem bloggen og de sociale medier, så du kan fastholde din hverdagskommunikation på et simpelt plan med dine læsere på sociale medier, samtidig med at du kan tage nogle større emner op på din blog. 

Det er altid en god idé at have øje for, hvordan de forskellige platforme bruges bedst og justere derudfra. Her i 2020 betyder det, at du bør dele oftere på de sociale medier og gemme bloggen til de tider, hvor du virkelig har noget på hjerte, som kræver din egen platform at udtrykke ordentligt. 

De sociale medier bliver vi aldrig selv herre over, og det er også en vigtig pointe. Selvom det virker noget nært utænkeligt, kan sociale medier forsvinde. Det eneste sted, du i sandhed er i kontrol, er på din egen blog. 

Samtidig er det en stor udfordring at søge efter ældre indlæg på både Facebook og Instagram, hvor det på din blog er meget nemmere at finde frem til gamle indlæg, der kan være relevante for dine læsere.

Giv ikke op på blogging 

Så giv ikke op på din blog, men tænk i stedet over, hvordan du får mest muligt ud af de forskellige platforme, du råder over. 

Hvis du skaber gode forhold til dine læsere og fans gennem sociale medier, bliver det også nemmere at få dem til at læse dine dybere indlæg på bloggen og interagere med dit indhold. 

Samtidig beholder du et domæne på nettet, hvor du bestemmer, og hvor du kan gemme, udtrykke og udgive lige præcis det, du har lyst til, uden at skulle være bekymret for, om det kan findes igen eller om det hele pludselig forsvinder, som du risikerer på sociale medier. 

Vi er altid nysgerrige efter jeres holdning, så hold endelig ikke tilbage i kommentarfeltet. Har vi tolket moderne blogging korrekt ifølge dig? Er der noget, vi har overset? 

Tak for at du læste med!

7 ting en god sidebar bør indeholde

Et lille udsnit af min blogs sidebar. Blogdesignet er mit WordPress tema, BOLD

Et lille udsnit af min blogs sidebar. Blogdesignet er mit WordPress tema, BOLD

Sidebaren på din blog er en af de vigtigste komponenter til at skabe tillid hos dine læsere og til at få dem til at følge dig på sociale medier, så de bliver hængende som faste læsere.

Jeg ser rigtig mange dygtige bloggere, der har valgt at have en sidebar på sin blog, men som alligevel slet ikke får den udnyttet. Det er en kæmpe skam, for der er rigtig mange gode ting, som du helt klart bør have i din sidebar for at få mest ud af den og for at optimere dine chancer for at få faste læsere.

I dette indlæg vil jeg lige gennemgå 7 ting, som jeg mener, er relevante for de fleste bloggere, og som du straks bør tilføje til din egen sidebar på din blog!

Er du klar? Lad os komme i gang!

1. Et billede af dig selv

På alle mine hjemmesider har jeg som det allerførste punkt et billede af mig selv. Hvorfor? Er jeg en enormt selvfed person, der elsker at smække mit ansigt op i hovedet på folk som det allerførste, de ser?

Ikke helt! Men jeg ved, at jeg med et billede af mig selv og en kort tekst om hvem jeg er, skaber troværdighed og tillid hos de folk, der kommer forbi min blog.

En af styrkerne ved en blog er jo lige præcis, at vi giver en masse af os selv. Det personlige aspekt i blogging er efter min klare overbevisning det, der gør mediet så populært hos alle.

Vi er ikke ansigtsløse, “professionelle” magasiner, der skriver upersonlige historier om fede ferier, du bør tage på, eller 5 superfrugter du MÅ prøve for at tabe dig lynhurtigt.

Vi er rigtige mennesker med rigtige oplevelser, følelser og holdninger – og lige præcis dét deler vi med vores læsere.

Så start med at sætte dit ansigt på din blog – hertil er sidebaren helt fantastisk. Læserne kan med det samme se, hvad du er for en, og et godt, smilende billede af dig kan kun skabe en god stemning og en lyst til at finde ud af, hvad du har at byde på.

Hvis du gerne vil se, hvordan du tilføjer et billede til din sidebar, har jeg lavet en videoguide, som du kan se herunder. Subscribe gerne til min nye YouTube-kanal, BlogTV for mange flere guides.

2. Din Bloglovin’ profil

Hvis du ikke bruger Bloglovin’ endnu til din blog, så kan jeg kun anbefale dig at komme i gang med det lige nu! Bloglovin’ er en fantastisk hjemmeside, der giver dine læsere mulighed for at følge din blog. Når du poster nyt indhold på din blog, bliver det vist på de af dine læseres Bloglovin’ profil, som har valgt at følge dig.

Bloglovin’ er en meget populær måde at følge blogs på i Danmark, og det fastholder dine læsere, så de altid ser, når du udgiver nye indlæg. Jeg har lavet en guide til at opsætte en Bloglovin’ profil HER, og så har jeg også en guide, der viser dig, hvordan du får Bloglovin’ ikonet på din blog HER.

Hvis du ikke har lyst til at bruge et af de ikoner, som Bloglovin’ udbyder på deres hjemmeside, så kan du altid designe din egen! Det har jeg gjort, og du kan se den i min sidebar inde på min blog.

Du kan bruge samme fremgangsmåde som i videoen herover til at sætte dit selvdesignede Bloglovin’ ikon ind på din blog – det er sådan, jeg har gjort det på min blog.

Lav gerne linket således, at det åbner i et nyt vindue. På den måde sørger du for, at dine læsere ikke forlader din blog (vi vil jo gerne have, at de bliver så længe som overhovedet muligt).

3. Link til dine sociale medier

Sidebaren er rigtig god til at gøre lidt reklame for dig selv og vise dine læsere, hvordan de kan følge dig til dagligt. Derfor bør du altid vise alle dine sociale medier i din sidebar.

Husk dog kun at vise dem, som du bruger. Jeg er f.eks. ekstremt glad for Snapchat, så jeg har naturligvis mit brugernavn stående i min sidebar. Derudover er jeg aktiv på Facebook og Instagram, så det er disse tre sociale profiler, jeg henviser mine læsere til.

Det er spild at få dine læsere til at følge dig på eksempelvis Twitter, hvis du aldrig bruger mediet. Så skaber du ikke kontakt og et forhold til dine læsere. Vælg derfor de sociale medier, som du bruger ofte.

Mange sætter bare nogle sociale medie ikoner ind i deres sidebar, og selvom de er rigtig fine, så konverterer de ikke ligeså godt, som hvis du har dedikeret mere plads til at vise dine sociale profiler.

Hvis du alligevel gerne vil vise de sociale ikoner, så kan du enten downloade et plugin, eller du kan bruge mit WordPress tema BOLD, hvor ikonerne i stedet er rykket op i menubaren – på den måde får du det bedste fra begge verdener. :)

Hvis du gerne vil have nogle større pladser til dine sociale medier, så kan du bruge samme fremgangsmåde som jeg vise under 1. punkt i min video. Sider som Facebook, Instagram, Twitter og Pinterest har deres egen widgetkode, som du også skal sætte ind i en Tekst widget.

4. Et søgefelt

Søgefunktionen er en meget overset funktion hos mange bloggere, men den er helt enormt vigtig. Hvis dine læsere for noget tid siden har læst et indlæg på din blog, som de gerne vil genlæse men ikke kan finde, så er det vigtigt at give dem muligheden for at kunne søge direkte på din blog.

Hvis de først forlader din blog for at søge på Google, så er de væk fra din blog, og der er stor risiko for, at de ikke kommer tilbage, fordi de ikke nemt kunne søge efter det, de ledte efter.

WordPress har sin helt egen søgefunktion under Widgets, som du simpelthen bare kan trække over i din sidebar, som du har lyst til. Funktionen hedder helt simpelt “Søg”, og virker uden du behøver at gøre noget ekstra – smart og hurtigt!

5. Mest populære indlæg

Denne funktion bruger stort set ingen bloggere (mig selv inklusive – ups!), men jeg har set den inde hos Emily Salomon, og det er i virkeligheden en ekstremt god idé at sætte fokus på de mest populære indlæg på din blog.

Du kan enten vælge at finde ud af, hvilke af dine indlæg har haft flest besøgende – eller du kan vælge at fremhæve de indlæg, du selv er mest stolt af.

Der findes plugins, der kan gøre dette nemt og automatisk for dig, men du kan også sagtens lave billeder til indlæggene selv og indsætte links og igen indsætte dem som en Tekst widget. Det kræver lidt mere arbejde, men til gengæld kan du også få det, præcis som du ønsker!

Et lille tip: hvis du har nogle gode og grundige indlæg, der indeholder affiliate links, kan du med fordel putte dem på listen over mest populære indlæg i din sidebar. Det øger antallet af besøgende på de sider, og dermed øges dine indtjeningsmuligheder markant.

6. Disclaimer om affiliate links

Meget apropos det med affiliate indlæg: det er lovpligtigt at oplyse dine læsere om, at du benytter dig af affiliate links (hvis du gør det). På den måde bliver dine læsere ikke ført bag lyset, når du laver links, som du potentielt set kan tjene penge på.

Nogle bloggere vælger at skrive i hvert indlæg, at de bruger affiliatelinks, men da det godt kan virke lidt forstyrrende, vælger flere og flere bloggere at have en lille disclaimer i deres sidebar, hvor de kort gør deres læsere opmærksomme på, at de benytter affiliate links på bloggen.

Det kan du gøre dem efter. Hvis du placerer denne disclaimer i din sidebar, er dine læsere med det samme opmærksomme på, at du benytter dig af affiliate links, og da det står i sidebaren (som optræder på alle dine sider på din blog), så kan der ikke herske nogen tvivl om, at der er gjort opmærksom på det.

7. Dine kategorier

WordPress giver dig en fantastisk mulighed for at kategorisere dine indlæg. Hvis du har en blog, hvor du skriver om mange forskellige emner, så er kategorierne en genial måde at holde styr på dit forskellige indhold.

Det er også en kæmpe hjælp for de af dine læsere, der måske kun er interesseret i at læse dine opskrifter, at de blot kan klikke på den relevante kategori og så se alle dine opskrifter.

Du kan enten bare bruge den WordPress widget, der hedder Kategorier, og trække den hen i din sidebar. Eller du kan bygge den op selv med flotte billeder, så det bliver lidt lækrere for dine læsere. Jeg har vist, hvordan det kunne se ud i demo’en af BOLD. Se bare her:

kategorier i sidebaren

Ser det ikke fint og indbydende ud? Det synes jeg! :)

Et sidste tip: lad ikke sidebaren forsvinde

En ting, der har irriteret mig i rigtig mange år efterhånden, er, hvordan alle bloggeres sidebar forsvinder, så snart man scroller forbi den på bloggen. For mig er sidebaren netop det sted, hvor du skal have alle dine godter og alt det, der er relevant for dine læsere at se, så hvordan kan det give mening, at den forsvinder, så snart læserne scroller ned på din side?

Jeg har kun set denne funktion på amerikanske blogs, og lad mig lige hurtigt sige: amerikanerne ved, hvad de laver, og er på mange måder fantastiske til at engagere sit publikum og fastholde dem i det, der er vigtigt.

Funktionen med en sidebar, der sidder fast, når man scroller ned, er normalt noget, der koster penge at få udviklet af en programmør. Og de plugins, der lover at kunne sætte sidebaren fast, virker alle ufatteligt dårligt, fordi de aldrig er optimeret til det tame, din blog nu engang bruger.

Derfor lavede jeg funktionen i mit tema, BOLD. Det var et af de vigtigste punkter for mig. Og det virker knaldgodt, fordi det netop er bygget specielt til BOLD. Jeg har aldrig set et mere flydende resultat af en sidebar, der sidder fast!

I kan se, hvordan det fungerer i praksis på min blog.

I kan købe BOLD HER

*   *   *

Hvad har I i jeres sidebar? Og er der noget, I vil tilføje, efter I har læst dette indlæg?

Launch: mit wordpress tema BOLD + rabatkode

BOLD responsive

Der har været ret stille her på bloggen, men nu tager jeg altså skeen i den anden hånd og begynder at udgive mere her. Jeg har så mange tanker og idéer til, hvad jeg kan skrive herinde, og jeg får heldigvis stadigvæk en hel masse fantastiske spørgsmål fra jer, så der er nok guf at tage fat på.

De seneste mange måneder har jeg arbejdet på et enormt spændende projekt, nemlig mit helt eget blogdesign – WordPress temaet BOLD. I dag holder jeg en lille pre-launch fest for det, og det er for første gang nogensinde set til salg til det danske marked. Og dét skal I naturligvis være en del af.

Jeg har længe følt, at der manglede det helt rigtige blogtema. Jeg har prøvet rigtig mange forskellige temaer i årenes løb, og der har altid manglet et eller andet. Enten var redigeringsmulighederne ikke grundige nok, eller også var der ikke tænkt nok over detaljerne og brugervenligheden, hvilket gjorde arbejdet med temaet helt umuligt og alt andet en behageligt.

Jeg så for mig et tema, der på én og samme tid var nemt, lækkert og hvor redigeringsmulighederne var mange, men nemme at finde ud af for nybegyndere.

Alt det har jeg lavet i BOLD. Oprindeligt vil jeg have sat det til salg omkring jul, hvor jeg egentlig havde et rigtig flot tema klar til jer, men så valgte jeg alligevel at finpudse det og gøre det endnu bedre. Og nu er jeg endelig klar til at sætte det ud i verden og til salg til alle jer.

Hvad gør BOLD til noget helt særligt?

BOLD WordPress tema

Der er tænkt over detaljerne med BOLD. Hvis du vælger at have et billede i din sidebar øverst, så flugter det med dit indlægs billede. Der er lavet en super lækker funktion, der hedder Related Posts, som automatisk indhenter tre lignende indlæg, som dine læsere præsenteres for under dine indlæg.

Alle farver kan ændres til lige præcis den farve, du har lyst til at have. Bare se forskellen mellem min blog Wanderings og Emiliblog, som også bruger BOLD.

Al tekst kan også laves om. Du kan kalde “kommentarer” for “tanker”, du kan kalde “Relaterede indlæg” for “Andre gode indlæg i denne kategori” osv. Det hele gøres meget nemt ved at skrive din ønskede tekst i et tekstfelt.

Du kan tilføje sociale medie knapper ved blot at indsætte dine links i tekstfelter. Det er helt vildt simpelt. Du har også valgfrihed mellem at få menubaren til at følge med ned, sociale medie share knapper, vise relaterede indlæg og meget mere.

Jeg har sat en demo op til temaet, så du bedre kan se alle funktionerne. KLIK HER FOR DEMO.

Hvor kan BOLD købes? + Rabatkode

Bold er lige nu til salg på min shop, og her kan du både betale med kreditkort og PayPal. BOLD kommer til at koste 499 kr., men jeg har lige nu en rabatkode kørende indtil lørdag d. 20. februar kl. 23.59, som giver 30% rabat på BOLD. Brug koden: LAUNCH30

KØB BOLD HER.

Jeg har i øvrigt lavet en komplet guide til kontrolpanelet i BOLD, hvor jeg i dybden forklarer og viser, hvordan du sætter din blog op med BOLD. Du finder guiden LIGE HER.

Tusind tak fordi du læste med så langt! Jeg glæder mig helt vildt til at høre, hvad du synes om temaet.

/Celia

Månedsrapport #1 ny blog – November 2014

Wanderings blof

Som jeg skrev herinde for en måned siden, så har jeg startet en hel ny blog op, fordi jeg virkelig savnede et sted, hvor jeg kunne skrive om lige præcis det, jeg havde lyst til. Mine andre blogs er nicheblogs, hvor emnet  er meget specifikt, og jeg er bare begyndt at føle, at det har begrænset mig meget.

Jeg berører også emnet en hel del i min gratis e-bog, som du måske har læst, og efter jeg havde udgivet den, besluttede jeg mig for at kaste mig ud i en helt ny blog og lade den være så åben, at der ikke er nogen begrænsninger.

Bloggen gik i luften 1. november og har derfor været online i en måned nu! Det er super spændende, og jeg er rigtig glad for min nye platform. Bloggen hedder Wanderings, og du kan læse den LIGE HER, hvis du vil. Det ville være for fedt, hvis du ville følge med. :)

Min nye blog åbner også op for en spændende mulighed: nemlig at invitere jer med ind bag kulisserne og give jer et indblik i arbejdet med en helt ny blog og de resultater, det giver.

Jeg skriver ofte herinde, at en blog-succes ikke kommer fra den ene dag til den anden, men det er stadig en af de ting, folk spørger mig mest om: hvordan får jeg flere læsere. Det er hårdt arbejde, og for at give alle jer, der lige har startet en blog, noget at sammenligne med, så vil jeg hver måned omkring d. 1. dele den foregående måneds resultater fra min blog med jer.

Jeg håber, at det kan give jer lidt ro i maven og virke som et sammenligningsgrundlag for jer, så I ikke føler jer forkerte eller som dårlige bloggere – for det tror jeg absolut ikke, I er! Men en ny blog kræver arbejde, før andre ser det, og det håber jeg, at mine rapporter her kan være med til at kaste lys over.

Så uden videre introduktion vil jeg kaste mig ud i min allerførste rapport! Jeg håber, at I kan få noget ud af den. :) Here we go.

Hvad jeg har lavet i november

Jeg har haft en forholdsvis travl november, og det har også været med til at gøre, at jeg ikke har fået blogget så meget, som jeg havde regnet med og håbet på. Jeg har bl.a. været 8 dage i Spanien for at besøge en veninde, og i den periode har der været lidt stille på min blog.

Men i bund og grund handler blogging jo om prioritering, og det har jeg været dårlig til. Jeg har brugt for meget tid på alt muligt andet, og det er gået ud over min blogging.

Jeg har dog alligevel fået udgivet nogle indlæg, og flere af dem har jeg været ret stolt af. Det føles fantastisk at kunne lade ordene flyde frit fra min hånd, uden filter og uden frygt for, om det nu passede ind i bloggens emne. Jeg har virkelig nydt den frihed, jeg har givet mig selv på bloggen.

Jeg har også fået skrevet en masse idéer til kommende indlæg ned, og jeg har brugt meget tid på at prøve at finde min stemme og den vinkel, som jeg gerne vil have på bloggen. Jeg har fastlagt mig på en stil, der skal indeholde både dagligdagsting, men også småprovokerende indlæg, der skal lægge op til debat.

Alt sammen er ting, som jeg skal arbejde videre med i denne måned, og det glæder jeg mig til! Men jeg skal nok lige dele med jer nedenfor, hvad mine planer for december er. Men først skal vi lige se på resultaterne for min blog i november.

Mine resultater for november

besøgende på bloggen

Som lovet, skal I få et indblik i min statistik for bloggen – også selvom det er lidt grænseoverskridende at skulle vise jer, hvor mange (eller få, ahem..) besøgende jeg har haft på min side.

Screenshot’et her er fra min Google Analytics, som er mit foretrukne program til at måle besøgende. Her kan jeg nemt, hurtigt og overskueligt se, hvor mange besøgende, jeg har haft på min side.

Som I kan se, har jeg haft nogle ret store udsving i mine besøgstal i løbet af måneden. De hænger meget god sammen med, hvornår jeg har udgivet indhold. De dage, hvor jeg har skrevet nyt indhold, har der været flest besøgende, og når jeg har været stille, så er mine besøgstal faldet en hel del.

Sidevisninger i november: 2083 – sidevisninger fortæller, hvor mange sider, jeg har fået vist i perioden. Hvis en person har været inde på min forside, min “om mig” side og min “lav en blog” side, så tæller det for tre sidevisninger.

Unikke besøg i november: 661 – Dette tal viser, hvor mange forskellige personer, der har været forbi min side. Hvis du har været forbi min side 10 gange, så tæller du kun for en i denne statistik. 661 forskellige mennesker har altså læst min blog i november – lidt sejt!

Gennemsnitlig besøgsvarighed: 2.45 – I gennemsnit har personer, der har besøgt min blog, været inde på siden i 2 minutter og 45 sekunder. Det er et meget godt tal, som jeg håber på at kunne bevare.

Afvisningsprocent: 67,90 % – Dette tal viser i procent, hvor mange af mine besøgende, der kun har været inde på én side og derefter har forladt min blog. Det er ofte et ret højt tal, når der er tal om en blog, og det skyldes, at de fleste kun går ind for at læse nye indlæg og derefter forlader siden. De fleste bliver hængende og går forbi mange forskellige sider. Så lad dig ikke slå ud, hvis dette tal er højt.

De ovenstående tal er dem, jeg går mest op i. Der er rigtig meget information at hente i Google Analytics. Jeg forsøger også tit at finde ud af, hvor mine besøge kommer fra, og jeg kan fortælle, at i november kom:

  • 716 besøg fra sociale medier – svarende til 64,4 % af min totale trafik
    • 677 kom fra Facebook
    • 37 kom fra Google+
    • 2 kom fra Digg
  • 242 besøg kom fra direkte trafik – svarende til 21,8 % af min totale trafik
  • 121 besøg kom fra referencer – svarende til 10,8 % af min totale trafik
    • 52 af dem kom fra lavenblog.dk (Tak! )
    • 31 af dem kom fra Kias nye blog, youbetterbefierce.dk
    • 18 af dem kom fra Bloglovin’ (du kan følge mig HER)
  • 33 besøg kom fra søgninger på Google – svarende til 3 % af min totale trafik

En meget stor del af mine besøg er kommet fra Facebook, hvor jeg har været god til at dele, når der er nye indlæg på min blog. Jeg prøver altid at dele med mine venner, for det er ofte dem, der er mest støttende om din blog. Og det beviser disse tal ret godt. Så vær ikke bange for at dele med dine venner, de skal nok støtte dig!

Men jeg synes også, det er interessant, at jeg har fået 31 besøg fra Kias blog. Jeg har fået dem, fordi jeg har lagt en kommentar til hendes indlæg om online virkelighed. Jeg har ikke været dygtig til at lægge kommentarer i blogland, men  den der lagde jeg, og det har givet mig 31 besøg, jeg ellers ikke ville have fået. Sejt!

Andre statistikker – indlæg, kommentarer og følgere

Jeg vil også gerne komme ind på, hvordan det er gået på min blog. Jeg skrev jo, at jeg har fået udgivet nogle indlæg. Jeg har også fået lidt kommentarer. Så lad os se nærmere på det:

Jeg har udgivet 16 indlæg i november – og det svarer til ca. et indlæg hver anden dag. Det er ikke helt godt nok, synes jeg, for jeg havde lidt tænkt mig, at jeg skulle udgive et nyt indlæg hver dag.

Jeg var ret aktiv i starten af måneden, men så døde det lidt ud for mig, desværre. Jeg er kommet efter det igen her sidst på måneden, og jeg håber at kunne holde det kørerende i resten af december også.

Jeg har modtaget 11 kommentarer på min blog – og det er ikke ret mange. Men altså, det tal hænger oftest sammen med antallet af besøgende, så jeg må arbejde på at få flere mennesker forbi min blog, så må det tal stige løbende.

Jeg har fået 19 følgere på Bloglovin’ – Ja, jeg måler ofte min blogs popularitet i følgere på Bloglovin’ – også selvom det ikke giver suuuper mange besøgende. Men jeg elsker at se det lille tal stige. Elsker-elsker-elsker.

Jeg vil forsøge at gøre folk mere opmærksomme på min Bloglovin’, for jeg vil rigtig gerne have flere følgere derinde. Det kunne være for fedt.

Mine bedste (og mest læste) indlæg i november

Det er jo sådan, at der altid er nogle indlæg, som man selv er mest stolt over, eller som man selv har nydt mest at skrive. Jeg har her en oversigt over min personlige top  liste, men også en liste over de indlæg, der er blevet mest læste. Og nej – de hænger ikke nødvendigvis sammen.

Først mine personlige favoritter:

  1. Stop med at opdrage på fremmede mennesker – Dette indlæg handler om en uheldig oplevelse, jeg havde til en koncert med min veninde, hvor en fremmed man følte sig nødsaget til at opdrage mig, fordi jeg brugte min iPhone ganske kort. Et indlæg, som jeg også har fået lidt negativ feedback på, men som jeg stadig selv står ved.
  2. En kop kaffe i Málaga – Dette indlæg handler om en kop kaffe, jeg fik af en femmed mand i Málaga, som jeg havde en berigende og hyggelig samtale med. En skøn gestus og en reminder om at huske at være ordentlig over for andre mennesker.
  3. Noget om at fange sin egen aftensmad og historien om det halve menneske – en ret lang titel til et indlæg, der handler om vores tur til Norge, hvor vi fiskede for første gang. Jeg er ret fascineret af tanken om at fange sin egen mad og ser moderne mennesker som lidt uduelige, fordi vi ikke kan overleve i naturen.

Runner ups: Kaffe og kærlighed og Store Forandringer og en ny begyndelse.

Og herefter de indlæg, som folk har fundet mest interessante, og som dermed har fået flest besøg i løbet af måneden. Jeg er ikke helt enig selv. ;)

  1. Drømmekroppen med 217 besøg – et indlæg om den krop, som jeg selv godt gad at eje. Den sidder på ingen andre end Kim Kardashian! Dream big, I ved …
  2. En god dag i peplumtop og tanker om kropsnært tøj med 122 besøg – mit første “outfit”-indlæg og min holdning til at klæde sig i meget kropsnært tøj, når man har former.
  3. En spontan beslutning: Spanien om lidt med 114 besøg – Et indlæg hvor jeg annoncerede, at jeg netop havde købt flybilletter til Málaga og viste nogle fine billeder, som min veninde havde taget dernede.

Det var det! :) Har I en favorit?

Mine mål for december

Jeg vil sætte mig nogle mål for december, så jeg har noget at kæmpe for. Jeg vil sætte målene ret højt, så jeg virkelig skal forsøge at få bygget min blog op. I næste måneds rapport vil I kunne se, om jeg nåede alle mine mål, og hvad jeg har gjort for at nå dem. Det bliver helt sikkert hårdt arbejde! Her er mine mål:

  • Oprette en Facebook-side til min blog – Facebook er super for at promovere sin blog, og det er faktisk lidt kriminelt, at jeg endnu ikke har fået lavet en fanside til min blog. Jeg vil følge guiden HER til at lave min side.
  • Få 50 likes på min Facebook-side – Ja, det burde ikke være noget problem. Hvis jeg ikke når det, må jeg invitere mine venner til at like min side (jaja, det er lidt irriterende gjort, men det virker!)
  • Få 100 followers på Bloglovin’ – Oh yes, det er højt sat for en helt ny blog, men jeg vil op på et tre-cifret antal followers på Bloglovin! Det burde altså kunne lade sig gøre. Hvis du vil hjælpe til, så kan du følge mig på Bloglovin’ HER 
  • Udgive mindst et indlæg om dagen – Jeg skal altså udgive i alt 31 indlæg i december på min blog. Det skal jeg kunne overholde! Og det skal selvfølgelig være velskrevede indlæg – kvaliteten skal ikke lide under dette mål. Jeg har allerede udgivet et indlæg på bloggen i dag!
  • Få mindst 5000 sidevisninger – Jeg skal have flere besøgende på min blog, og 5000 sidevisninger er mit mål for december. Det svarer til næsten 162 sidevisninger pr. dag, og det er ret mange, men jeg må virkelig kæmpe for at lave indhold, som folk gerne vil læse, så jeg kan nå det mål. I dag er jeg lige nu (kl. 19.00) oppe på 150 sidevisninger, så det burde kunne lade sig gøre.
  • Skrive mindst 5 kommentarer på andre blogs om dagen – Som I kan se ovenfor, så virker det at lægge kommentarer hos andre blogs. Jeg vil bestræbe mig på at lægge 5 gode kommentarer på andres blogs hver dag. Jeg læser rigtig mange blogs, og jeg skal være bedre til at lægge en kommentar, når jeg har læst et indlæg – det virker nemlig! Jeg vil ikke spamme med min egen side, blot skrive adressen i URL-boksen, når jeg lægger en kommentar. Hvis min kommentar er god nok, så tror jeg på, at folk vil klikke på mit navn og dermed se min blog.

Det var mine mål! Nu skal der bare skrives, kommenteres og interageres med mine læsere og andre bloggere. Jeg er håbefuld og motiveret, nu skal jeg bare gøre noget ved det.

[line]

Jeg håber, du kunne bruge rapporten til noget! Lad mig endelig vide, hvis du synes, der er noget, jeg ikke har forklaret godt nok, eller hvis der er noget, du savner at få at vide. 

Ny blog, ny start og et nyt spændende initiativ!

Wanderings blof

De af jer, der har læst min nye e-bog har muligvis lagt mærke til, at jeg i den er størst fortaler for at lave en personlig blog, der dækker flere emner. Jeg går altså i min nye e-bog væk fra mine holdninger om, at nichebloggen er den eneste vej frem.

Hvis du ikke aner, hvad jeg snakker om, så synes jeg, du skal hente min e-bog og læse hvorfor jeg har ændret mening. Men kort fortalt handler det om, at jeg med en personlig blog om alt det, man interesserer sig for, ser en større mulighed for at udvikle sig sammen med sin blog, og ikke væk fra den – som desværre kan blive et problem med en nicheblog som sarthud.dk.

Derfor besluttede jeg mig for at lave en ny blog for nogle måneder siden. Jeg har siden gået og brygget på indlæg til bloggen og tænkt den igenne, sådan som jeg også anbefaler i min e-bog, og jeg føler mig nu 100% klar og tilfreds med den til at præsentere jer for den også!

Velkommen til Wanderings.dk!

På en måde føles det lidt som et nederlag at starte en ny blog, men på én og samme tid føles det faktisk også forfriskende og meget, meget rigtigt for mig. Jeg har i lang tid følt mig lidt afskåret fra bloggerverdenen, da mine to blogs er nicheblogs og derfor meget specifikke til ét emne hver: skønhed og rejser.

På mange måder er jeg gået død i begrænsningerne. Jeg har følt, at der var så meget, jeg ikke kunne dele på de to blogs, som fyldte rigtig meget i min hverdag, og det har fået mig til at miste lysten til at blogge.

Nogle gange må man bare bide i det sure æble og starte på en frisk. En ny begyndelse, flere muligheder. Det kan faktisk lade sig gøre.

Wanderings.dk er skabt ud fra tanken om, at der er mine wanderings, altså min vandring, gennem både livet og verden. Jeg holder jo meget af at rejse, og det kommer min nye blog også til at afspejle, men jeg holder lige så meget af de snoede veje, man går igennem psykisk for at forme sig til det menneske, man er. Og det vil jeg også gerne ind på.

På mange måder har jeg valgt en andeledes vej end mine venner og bekendte. Jeg har valgt en universitetsuddannelse fra, selvom det altid har ligget i kortene for mig, at jeg skulle gå den vej, for at fokusere på min egen forretning og på at skabe et univers, som jeg holder af at leve i.

Jeg har også vedtaget, at jeg ikke skal have et job et sted – jeg vil definere min egen hverdag og mit eget arbejdsliv. Jeg vil ikke arbejde på at opbygge en andens drømme – jeg vil arbejde for mig selv og for mine egne drømme.

Dét kommer bloggen også til at berøre. Og så kommer den til at dykke ned i min hverdag, mine kampe (for dem er der unægteligt en masse af, når man går imod strømmen) og min sejre.

Det bliver på mange måder spændende for mig, og jeg håber også, at nogle af jer vil have lyst til at læse med henne på den nye blog – det ville i alle tilfælde gøre mig meget glad og taknemmelig!

I KAN FØLGE MIN REJSE

Skabelsen af den nye blog stiller mig i en ret fantastisk situation: jeg får mulighed for at invitere jer med ind bag facaden på en helt nystartet blog, og jeg forudser, at det bliver enormt spændende og ikke mindst relevant for siden her!

Derfor har jeg besluttet, at jeg vil lave månedlige statusrapporter for den nye blog her på siden, så I kan følge med i udviklingen og skabelsen af en ny blog.

For mig handler det også meget om at lave et slags case study, som nogle af jer måske kan få glæde af på jeres egen blog-rejse.

Jeg kommer til at skrive om de ting, jeg gør for at få læsere og for at skabe godt, relevant indhold, jeg kommer til at dele mine læsertal, mine taktikker, mine tanker og alt det, der ligger bagved selve bloggen.

Det bliver enormt spændende for mig selv at se, om jeg kan sætte handling bag ordene, som jeg skriver herinde. Nok har jeg skabt nogle semi-populære blogs, men jeg er klar til at tage jer med på rejsen helt fra begyndelsen og invitere jer indenfor i alt det arbejde, der ligger i at bygge en blog op fra ingenting.

Jeg håber, at I vil læse med. I hvert fald på de månedlige rapporter her på siden. Men mest af alt håber jeg, at vi kan få gang i en spændende diskussion i kommentarfeltet, som kan styrke os alle sammen og gøre vores vej til succes i blogverdenen meget nemmere.

Tak fordi du læste med. Vi ses ovre på Wanderings.dk! :)

Udgivelsen af min gratis e-bog!

Kom bedst i gang med at blogge - gratis e-bog

I dag blev det langt om længe tid til at udgive min e-bog, som jeg har skrevet på i noget tid, og som især handler om tiden inden, man starter en blog.

Jeg har jo en del e-bøger på plakaten, men det er godt nok hårdere arbejde at skrive sådan en, end jeg lige havde regnet med! :) Lige her kan jeg godt mærke, at jeg måske ville have haft godt af at øve mig på at skrive lange opgaver på universitet, men som self-made har der ikke lige været tid til det.

Men nu er der altså 50 siders e-bog klar til fri download her på siden! I vil finde reklamen for den både på forsiden, under “Start her” fanen og i sidebaren! Men I skal da også lige have chance for at hente den her i indlægget. Det kan ske på knappen her:

Det eneste, jeg beder om, er dit navn og mail-adresse, som jeg naturligvis beskytter og ikke vil misbruge til spam eller andet skidt. :) Kun glade mails om blogging af og til!

Bogen har været længe undervejs, og jeg har jo også, som I måske husker, en til på plakaten; nemlig en e-bog om WordPress. Derudover har jeg noteret flere idéer til e-bøger, jeg vil udgive her på siden: én om at tjene penge på at blogge og én om alt sådan noget med søgemaskineoptimering og andet nørdet for at få flere læsere, som jeg gav en 5000-ords intro til HER.

Men der er godt nok meget arbejde i det. Især fordi jeg skriver på sådan en underlig måde (har jeg fået at vide): Jeg sidder i laaang tid og gennemtænker hele e-bogens opbygning, fra start til slut. Jeg skriver intet ned. Jeg har det hele i hovedet. Når jeg har “skrevet” bogen i mit hoved, så går jeg i gang med at skrive den ind på min computer. Fra start til slut. Jeg indsætter billeder, links og overskrifter løbende, præcis i den rækkefølge jeg har tænkt i mit hovede.

Og når jeg så er færdig, så retter jeg ikke noget. Jeg har læst denne e-bog igennem for stave-, komma- og formuleringsfejl, men jeg læser altid en færdig sætning igennem, når den er skrevet, og derfor var der meget få fejl.

Det er en lidt underlig måde at gribe et stort projekt som en e-bog an på, men det fungerer virkelig godt for mig, og jeg har altid arbejdet sådan. Jeg kan næsten ikke magte at skulle gå ind for at sætte et billede ind midt i en tekst, jeg allerede har skrevet. Det kan jeg altså ikke bære.

For at gøre det nemmere for mig selv, vil jeg dog prøve at skrive nogle punkter ned til min WordPress e-bog, for jeg regner med, at den bliver meget lang, og det kan godt være svært at bevare overblikket, når man skriver, som jeg gør. ;) Wish me luck!

Jeg håber, I kan lide denne e-bog! Det har været en virkelig sjov og spændende proces, og jeg glæder mig allerede helt vildt til at komme videre med projekt WordPress e-bog! Jeg har allerede skrevet en del på den, men den skal også suppleres med nogle videoer! Jeg har netop købt en god mikrofon, så lyden kan blive perfekt. :)

Happy blogging alle sammen! :)

/Celia

Når man tager munden for fuld…

Kender I det? Når man tager munden for ful? Det er jeg på mange punkter ekspert i. Jeg ha konstant ja-hatten på, og jeg undervuderer ofte egne projekter. Derfor har jeg desværre også måtte erkende, at jeg tog munden for fuld, da je lovede jer en ebog om WordPress allerede d. 1. juli.

Det er i morgen, og det når jeg ikke.

Projektet har vist sig at være noget mere omfattende, end jeg først lige havde troet. For der er alligevel mange guides, der skal laves. Som jeg sad og skrev indholdsfortegnelsen gik det pludselig op for mig, at jeg ville stå med et produkt, jeg ikke kunne være bekendt, hvis jeg skulle stresse for at nå det til d. 1. juli.

Det ville blive en mangelfuld bog, som I i værste tilfælde ikke ville få noget ud af. Og det kan jeg altså ikke være bekendt. Jeg vil gerne stå med et produkt, som jeg kan være stolt af, og som I virkelig får noget ud af. Det er det bedste for os alle sammen.

Giv mig lige en måned til…

Så giv mig lige en måned til, ikke? 1. august skulle den meget gerne være færdig! Jeg er trods alt kommet et godt stykke i processen, men jeg tænker, at jeg hellere må indregne nogle dage til at sætte det ordentligt op, læse korrektur og få styr på, hvordan den teknisk skal sælges her på siden.

Listen over ting, der skal med i bogen, er efterhånden blevet rigtig lang. Og det bliver en ordentlig moppedreng, kan jeg godt allerede sige! Men jeg laver så mange punkter, som overhovedet muligt, og en god indholdsfortegnelse, så I kan finde frem til de guides, der er relevante for jer.

Endnu en ebog!

Men ingen udsættelse af udgivelsesdatoen uden en ekstra lille treat!

Da jeg sad og skrev ebogen, følte jeg mig en smule begrænset af det meget tekniske tema, som bogen har, og derfor begyndte jeg sideløbende at skrive på noget mere letlæseligt og mere håndgribeligt.

Det bliver en god guide til at udnytte de sociale medier på bedste måde som blogger, og hvordan det at være på flere platforme, er en super smart strategi for at vokse sit læsertal og fastholde de læsere, man har.

Den er stort set færdig, og den ugiver jeg som en lille treat eller teaser, om man vil, før den store kommer. Ebogen bliver gratis og er fyldt med let anvendelige tips til din blog og de sociale medier!

Jeg glæder mig.

Jeg har i øvrigt været stærkt beskæftiget med at sætte blogs op for en lang række seje bloggere, der skulle have hjælp til at komme i gang. Du kan også få min hjælp HER.

Puh. Det var alt, jeg havde på hjerte. :) Hav en rigtig skøn aften!

Husk, at du kan følge med på Bloglovin! Så er du konstant opdateret, når der sker nyt herinde. :)

Interview med den succesfulde blogger, Daniel Ishøj – del 2

Jeg fik vist lige taget munden for fuld, da jeg lovede jer at bringe næste del af interviewet med Daniel dagen efter det første. Men nu er det blevet tid! Klik HER og læs første del af interviewet med Daniel, der på bare to år er gået fra almindelig provinsdreng til en af de sejeste bloggere i Danmark. Gennem bloggen har Daniel fået et hav af muligheder – én af dem er hans spritnye fuldtidsjob hos Bloggers Delight.

I denne del, som også er den sidste, kommer vi ind på en hel masse om Daniels prioriteringer: hvordan har han klaret at være dygtig 3. g’er, topblogger og supportmedhjælper for Bloggers Delight? Og hvad er fremtidsplanerne? Vi starter, hvor vi slap sidst. God læstelyst! :)

Celia: Hvad tror du grunden til, at du har så mange unikke besøgende hver måned, er? Og til alle de nye bloggere, der sidder og læser dette interview, hvad vil du så råde dem til at gøre, hvis de gerne vil være ligeså store bloggere som dig?

Daniel: Puha, det er så svært at sige, hvad man gør rigtigt, synes jeg. Jeg tror, det har været lidt af en blanding. For det første har jeg været lidt heldig og skrevet nogle indlæg på de rigtige tidspunkter, som har skabt debat og visninger. Derudover så tror jeg klart på at regelmæssig posting (uden at spamme!) er vigtigt, hvis man vil opnå høje besøgstal. Jeg har selv fra dag 1 forsøgt at holde mig til minimum 1 indlæg om dagen. Min popularitet i blogland tror jeg også kan holdes op mod min måde at skrive på; jeg forsøger at skrive på en måde, så jeg kommer i øjenhøjde med mine læsere og opbygger “venskaber” med dem.

Celia: Rigtig spændende pointer, du her kommer med. Og det der med at opdatere sin blog jævnligt er et råd, jeg konstant hører – og det er også altid mit råd, når bloggere henvender sig til mig. Men for pokker, vi er jo alle travle mennesker! Og alle, der har blogget, ved, at det ikke bare er noget, man lige bruger et kvarter dagligt på – det er jo næsten et deltidsarbejde.

Daniel: Haha, ja. Man må sige, at det tager mere tid end først antaget. Jeg bruger op til 3 timer dagligt på bloggen, så det er en god portion.

Celia: Du har jo det seneste år både jongleret en enormt populær blog, et krævende deltidsarbejde hos Bloggers Delight OG et sikkert ligeså krævende studie, da du har gået i 3.g i denne periode også. Jeg bliver helt svedt bare ved tanken. Hvordan pokker har du klaret alt det?! Hvad er hemmeligheden? Er du supermand!?

Daniel: Den hemmelige opskrift tror jeg ikke rigtig eksisterer, og hvor end jeg gerne ville, så er jeg desværre ikke Supermand. ;)

Det giver lidt sig selv, at jeg med så mange bolde i luften i form af bloggen, deltidsjob (hvor jeg arbejdede op til 25 timer ugentlig) og skole med en helvedes masse afleveringer og lektier, at der bare ikke er tid til det hele! Men ingen af de 3 ting har jeg ville nedprioritere. Derfor er det min søvn, det er gået ud over – og mine byture.

Jeg vil tro, at jeg gennemsnitligt har sovet 4-5 timer om dagen det sidste år. Heldigvis er jeg ikke typen, der har brug for at sove vildt meget før mit hoved fungerer (og jaja, jeg ved godt, hvad eksperterne siger – men er jeg død af det? Nej). I weekenderne har jeg så til gengæld sovet igennem og mine byture er blevet kortet gevaldigt ned, for der er simpelthen ikke tid til det. Dermed ikke sagt, at jeg er asocial og aldrig er sammen med nogen, haha. Det sociale er prioriteret lige så højt som de 3 andre tidskrævende dele i mit liv.

Celia: Hold da op! Det er vildt fedt, at du har formået at overleve på så lidt søvn – det er jeg ikke sikker på, at jeg kunne holde til. ;)

Men hårdt arbejde betaler sig jo tydeligvis! Og du har nu – i en alder af bare 18 år – en succesfuld blog, en studenterhue OG et nyt fuldtidsjob hos netop Bloggers Delight! Så man må sige, at det hårde arbejde, du har lagt, virkelig har betalt sig for dig. Hvordan tror du, at fremtiden ser ud? Hvor er du om 5 år?

Daniel: Ja, det må man sige. Mit liv har flasket sig det sidste års tid, og jeg er yderst taknemmelig for at mit gratis supportarbejde blandt BD-bloggerne førte mig til en deltidsstilling, som nu er blevet til en fuldtidsstilling. “Alt hvad man giver, får man igen“.

Jeg tør næsten ikke udtale mig om, hvor jeg er om 5 år. Havde du spurgt mig dengang jeg startede bloggen op, hvor jeg ville være nu, så ville jeg stadig bo hjemme, arbejde på tanken og ikke rigtig have et særlig vildt liv. Men et slag på tasken, om 5 år så er jeg milliardær og chef af 10 virksomheder. Alt kan vel ske?

Celia: Well, det betaler sig at være flink og hjælpe andre! Jeg husker tydeligt fra min tid hos Bloggers Delight, at du altid var klar til at hjælpe de andre bloggere, hvis de havde problemer. Og det gjorde du jo ganske gratis. Al den gode karma, du har skabt der…

Haha! Jeg håber fandme, du er milliardær om 5 år. Alt kan virkelig ske – særligt hvis du fortsætter i samme tempo.

Jeg lavede et interview med SEO-ekspert Kristoffer Føns, der gjorde os klogere på, hvor meget ens blog er værd, og jeg har også før skrevet om, hvordan man ikke skal hjælpe store virksomheder med gratis omtale på sin blog – nødvendigvis. Men du har i forbindelse med den netop afsluttede sæson af Paradise Hotel været super aktiv blogger for dem og har produceret et hav af indhold for dem – ganske gratis.

Hvordan har du det med den aftale nu, og har det samarbejde betalt sig for dig som blogger?

Daniel: Jeg tror måske nok, jeg skal til at tage den lidt med ro nu. Jeg kan ikke rigtig overskue mere studie lige nu.

Ja, det er korrekt, at jeg har gjort det gratis. Det var dog heller ikke uden at tøve, at jeg sagde ja. Paradise Hotel er nok en af de mestsete serier herhjemme, så jeg så nogle kæmpe fordele i at drage nytte af den trafik, som programmet og TV3 har – og dét må man sige gav pote. Dermed ikke sagt, at et gratis samarbejde er på tale igen. Dette var lidt en test, men jeg er mere værd.

Celia: Som tidligere nævnt har du nu fået et superfedt fuldtidsjob hos Bloggers Delight! Stort tillykke med det. Men hvad er du egentlig ansat til at lave for dem? Hvad er dine ansvarsområder?

Daniel: Min stillingsbetegnelse er koordinator og social media manager. Jeg er blæksprutten i virksomheden, er lidt over det hele, kan lidt af det hele og er med til at strikke de løse ender sammen. ‘Social Media Manager’ giver lidt sig selv, og dertil kan jeg kun sige: Stik os et like på Facebook og følg os på Instagram. ;)

Celia: Haha – sådan! Opfordringen er hermed givet videre. ;)

Nu hvor du beskæftiger dig meget med blogs gennem dit arbejde hos Bloggers Delight, kan du så fortælle lidt om, hvad man skal kunne for at blive premium blogger i netværket? Hvad kigger du og Bloggers Delight efter?

Daniel: Det kan du tro! Bloggers Delight er jo Danmarks største blognetværk, hvor vi samler de største og bedste blogs i Danmark. Som udgangspunkt leder vi efter blogs med mange besøgende, men ser vi potentiale i middelstore blogs til at vokse sig endnu større, som det er tendensen at blogs gør hos Bloggers Delight, så er der også muligheder dér. Hvis man ønsker at være en del af Bloggers Delight men ikke har helt nok læsere eller måske slet ikke har en blog, så kan man også det hos os!

Celia: Fedt! Kan du ikke her til sidst komme ind på tre blogs, som du selv følger, og som inspirerer dig? Måske endda de tre bloggere, som du gerne ville se et lignende interview med?

Daniel: Det kan du tro. Med mit arbejde hos Bloggers Delight, hvor jeg er ansat som koordinator og social media manager, må man sige, at jeg ser en del! Jeg læser alt fra store blogs til små blogs og alt fra hverdagsliv til mad og mode.

For at tage 3 blogs, som er i hvert sin boldgade, så synes jeg, du skal kigge på:

Fashion Manifest – denne blog er totalt inspirerende! Simone, som står bag bloggen, er så jordnær og sød.

Cute Carbs – ÅH, jeg savler ved tanken. Lækre opskrifter spalte op og spalte ned. Jeg er fan!

Sillewho – Hun må være mit tredje valg, fordi hun ligesom jeg er (alt for) ærlig!

Celia: Tusind tak for de fede anbefalinger! Jeg elsker alle tre, og det ville være så fedt at høre fra dem i et interview også.

Tusind tak fordi jeg måtte stjæle noget af din tirsdag aften! Det har været enormt spændende og lærerigt, og jeg glæder mig til at følge din vej til milliarden over de næste år.

Alt held og lykke!

[line]

Hermed anden og sidste del af interviewet med søde Daniel Ishøj. Husk at svinge forbi hans inspirerende blog HER (han har også lige været på tv (whatwhatwhat) se det HER)

Hvis du kunne tænke dig en blog ligesom Daniel, så kan du altid følge min super simple guide HER eller fange mig over mail! :)

Interview med den succesfulde blogger, Daniel Ishøj (del 1)

Som I ved, vil jeg her på sidens blog gerne bringe en masse inspiration til at komme i gang med at blogge og blive bedre bloggere. Derfor har jeg tænkt mig – blandt mine gode råd om at lave en blog – at bringe nogle interviews med en masse topseje bloggere, som netop har det, alle vi bloggere drømmer om: en kæmpe læserskare og stor succes med deres blog.

Jeg kommer til at gå i dybden med bloggerens succes og forsøge at få fat i det helt store spørgsmål: “Hvordan er din blog blevet så stor?!” og måske endnu vigtigere: “Hvordan kan vi andre opnå det samme?” 

I dette allerførste interview med en blogger, som udelukkende skal tale om sin egen blogs succes, er jeg stolt over at kunne invitere skønne Daniel Ishøj indenfor til at dele alle sine guldkorn med os! Daniel er i sandhed en vaskeægte supermand – også selvom han ikke selv vil indrømme det!

Daniel Ishøj er en 18-årig dreng, der oprindeligt kommer fra Nykøbing Sjælland. Han startede oprindeligt sin blog på Blogspot, hvor han hurtigt begyndte at tage de store spørgsmål i livet op og delte sin historie om, hvordan han som bare 15-årig sprang ud ad skabet som biseksuel (og senere homoseksuel).

Efter kun 19 dage blev han kontaktet af bloggernetværket Bloggers Delight, hvor han blev tilbudt at blive Premium blogger. For lidt over et år siden blev han ansat hos Bloggers Delight som supportmedarbejder, hvor han knoklede hjemmefra mange timer dagligt ved siden af sin ungdomsuddannelse.

Daniel Ishøj bliver student her til sommer, men den hårde læsning har ikke sat en stopper for hans ambitionsniveau med bloggen eller sin karriere. Han flyttede til Amager d. 1 juni, da han nu har fået en fuldtidsstilling hos Bloggers Delight.

Varmt velkommen til Daniel!

Celia: Hej Daniel! Først og fremmest tusind tak fordi du har sagt ja til at stille op til interviewet. Jeg har glædet mig rigtig meget til at høre om din spændende rejse fra helt almindelig provinsdreng til Amagerfyr med fuldtidsjob og en super succesfuld blog.

Daniel: Hej Celia! Selv tak. Jeg er meget glad for, at du har inviteret mig til dette interview. Min blog og mit liv har udviklet sig meget – og i en retning jeg aldrig turde drømme om. Dét glæder jeg mig til at fortælle mere om

Celia: Hvor er det fedt! Kan du ikke starte med at fortælle lidt om, hvornår du oprettede din blog, og hvorfor du følte, at du havde noget at byde på i det danske blogland? Med andre ord: hvorfor danielishoj.dk?

Daniel: Det kan du tro! Jeg startede op i blogland i februar 2012. Blogland var et meget fjernt land for mig, og aldrig rigtig noget, jeg havde gjort mig i. Det var lidt halvspontant, at jeg oprettede den på blogspot i sin tid – men det skulle senere hen vise sig at være en yderst fornuftig beslutning.

Jeg startede bloggen med henblik på at hjælpe andre, som skulle til at tage springet ift. deres seksualitet (jeg er selv homoseksuel) og at ville inspirere, og egentlig også overbevise, til at acceptere forskelligheder. Dette fylder stadig på bloggen, men nu er meget andet også kommet til!

Danielishoj.dk kom til, da jeg blev en del af Bloggers Delight famøse Premium-netværk efter blot 19 dage som blogger (vildt skuldeklap!).

Celia: Jeg er sikker på, at du har hjulpet en masse til at turde at tage springet og stå frem som dem, de i virkeligheden er. Det andet indlæg, du udgav på din blog, handlede også om din seksualitet, og hvordan du opdagede, at du i virkeligheden også tændte på fyre. Jeg er utroligt overrasket over dit mod til at udgive et så personligt indlæg!

Tror du, at din store ærlighed var med til at gøre, at Bloggers Delight så hurtigt fik øjnene op for din blog?

Daniel: Tak. Jeg har altid været en meget åbensindet person – yderst udadvendt og jeg har ikke de store udfordringer med at dele personlige ting med fremmede mennesker. Selvfølgelig er alt med måde. Jeg er ikke en åben bog.

Jeg er overbevist om, at man med ærlighed kommer længst. Jeg tror min optagelse i premium-netværket dels var på baggrund af min ærlighed, men også at jeg kunne give teen-klyngen (jeg er i male-klyngen nu) et frisk pust. Derudover har min trafik, som hurtigt steg i vejret selvfølgelig også haft en indflydelse.

Celia: På din blog er du rigtig god til at beskrive de problemer, der opstår, når andre mennesker i samfundet ikke kan acceptere din eller andres seksualitet og griber til voldelige metoder for at kommunikere deres had til netop homoseksuelle. Har det på nogen måde haft konsekvenser for dig at være så ærlig? Har du en gruppe “haters” eller har du været ude for at blive uretfærdige behandlet af snævertsynede typer?

Daniel: Vigtigt emne! Jeg tager rigtig tit seksualitetsrelaterede emner op på bloggen – heriblandt, når jeg er blevet truet, eller sågar blevet overfaldet. Det er heldigvis ikke hverdag og sker ikke tit længere! Jeg har valgt at snakke åbent om det, fordi jeg føler, at det stadig er et tabu at snakke om i Danmark, og det skal det ikke være!

Jeg har været indstillet på, at jeg måtte tage de tæsk, slag og bemærkninger, som det nu end måtte føre til at stå frem og være så ærlig. Heldigvis har min ærlighed kun bragt positive ting frem ift. dette. Det er som om folk lige stopper op engang og tænker sig om, fordi jeg rent faktisk kæfter op og siger noget – og det burde flere gøre!

Celia: Du startede bloggen med nogle meget interessante indlæg – mange var personlige og handlede om din seksualitet, og mange andre var nærmest debatindlæg, hvor du delte ud af dine meninger og holdninger og var klar til debat. Siden da har din blog jo ændret sig en del. Hvad handler bloggen om i dag – hvordan er den anderledes fra i starten?

Daniel: Ja, der er sket en stor udvikling med bloggen. Jeg forsøger stadig at holde den røde tråd, og derved komme ind på seksualitet og debattere ind i mellem, men man gider altså ikke læse om homoproblemer og lyserøde skyer hele tiden, så derfor er bloggen også krydret med mit hverdagsliv, finurlige tips og tricks, DIYs, inspirationsindlæg, lidt mode og lidt mad får også spalteplads… og selvfølgelig en masse reality-tv, for dét elsker jeg! Et godt sammenkog af det hele.

Celia: Ja, og det har jo givet god pote! For før interviewet her fortalte du mig, at du nu er helt oppe på 60.000 unikke besøgende om måneden! Det er jo helt vildt flot – stort tilykke. Men er det ikke grænseoverskridende at dele så personlige ting med SÅ mange mennesker?

Daniel: Tusind tak! Haha – det er faktisk lidt sjovt. Jeg føler ikke, der sidder så mange mennesker “på den anden side”. Måske er det fordi, jeg ikke ved, hvem de alle er eller kan se dem? Derfor rør det mig slet ikke at dele ting med mange mennesker på denne måde. Men havde jeg skulle stå til en forsamling foran 60.000 mennesker, havde jeg ALDRIG fået sagt et eneste ord.

Celia: Haha, nej, det er jo det gode ved blogmediet – at man kan sidde derhjemme i sikkerhed, uden en fornemmelse for, hvor mange mennesker, der i virkeligheden læser med.

Men Daniel… Med 60.000 unikke besøgende på bloggen og en åbentlys kommerciel vinkel gennem bloggens virke hos Bloggers Delight, må du da efterhånden tjene en del penge på bloggen. Kan du kaste lidt lys over, hvor godt det egentlig går? Kunne du – hvis du ikke havde fået dit seje job – leve af bloggen, som det ser ud nu?

Daniel: Jeg kan ikke leve af bloggen – endnu. Og hvis jeg kunne, ville jeg heller ikke. Jeg vil gerne ud og møde mennesker og have den der 8-16-rutine. Det synes jeg er rart. Og derudover kunne jeg aldrig drømme om at forlade min stilling hos Bloggers Delight.

Uden at være meget præcis, for annoncemarkedet svinger jo, så det samme gør indtjeningen på min blog, vil jeg sige, at jeg får hvad der svarer til en middel deltidsstilling.

Celia: Men det er jo ikke helt værst, særligt når man tager din alder i betragtning! Det lyder virkelig som det perfekte studie-/ deltidsjob at have!

[line]

Dette var første del af mit interview med Daniel Ishøj – kig med igen i morgen, når anden del udkommer. Vi kommer bl.a. til at høre mere om Daniels nye job hos Bloggers Delight, hvordan han balancerede krævende job, stor blog og 3. g, samt hvor han ser sig selv om 5 år!

Det bliver rigtig spændende. :) Indtil da kan I besøge Daniels skønne blog HER.

Bogannoncering: min ebog om WordPress udkommer 1. juli!

wordpress logo

Lige siden jeg startede siden her, har jeg fået et hav af spørgsmål både i kommentarfeltet, men i særdeleshed også over mail.

Jeg så hurtigt, at de fleste af jer har størst problemer med det tekniske. Derfor har jeg også netop nu en to-do-liste over guides, der skal skrives, og stort set alle sammen fokuserer netop på det tekniske.

Det er også klart de guides, der har været mest populære indtil videre.

Men jeg får også rigtig mange mails fra folk, der er frustrerede over WordPress, fordi de ikke har arbejdet i det før, og det er jo netop det Content Management System (CMS – det, der bruges bag ved bloggen for at få styr på det hele) jeg anbefaler.

Jeg anbefaler netop WordPress, fordi det er så brugervenligt. Men stadigvæk er det jo – som alt andet – et system, der skal læres og forstås, før man kan arbejde ordentligt med det.

WordPress giver et hav af muligheder, som du som blogger kan få enormt meget glæde af og udnytte til bloggens fordel. Men det kræver jo, at man kender til dem. Derfor har jeg besluttet mig for at lave den ultimative guide til WordPress!

WordPress for bloggere ebog

Da jeg brainstormede idéer til min guide og pludselig måtte tage 3. A4-papir i brug, gik det op for mig, at jeg i langt højere grad var ved at skrive en bog end blot en guide til siden her.

Så nu bliver guiden altså lavet om til en ebog, og jeg er allerede i fuld gang med. Jeg har ingen skriveblokade (endnu!), og det går bare derudaf, og derfor forventer jeg også at have den klar til udgivelse d. 1. juli allerede. Det er også godt at have en deadline til at holde mig ved ilden, er jeg sikker på.

Jeg har længe haft ambitioner om at lave nogle ebøger til siden her, og denne kommer til at være den første ebog i en række af forhåbentligt mange ebøger, som kan fungere som læringsmateriale til bloggere.

Det er kæmpestort for mig at skulle udgive en hel ebog, og jeg glæder mig helt ubeskriveligt til forhåbentligt at kunne hjælpe en masse af jer videre.

Hvilke udfordringer har du med WordPress?

Selvom jeg ikke mangler emner til ebogen, så kunne jeg alligevel godt tænke mig at vide, hvad det er for nogle helt konkrete problemer, du har eller har haft med WordPress.

Måske er der nogle issues, som jeg ikke har tænkt på allerede? Måske er der ting, jeg tager for givet, som måske ikke er så ligetil?

Netop derfor vil jeg rigtig gerne høre fra dig: hvilke udfordringer har du med WordPress? Hvad kunne du godt tænke dig at vide mere om, og hvilke ting er du usikker på?

Del gerne dine spørgsmål og tanker i kommentarfeltet, så jeg kan være sikker på at komme omkring alt det, som volder dig som blogger problemer, og så du kan være sikker på, at bogen bliver så nærværende for netop dig, som overhovedet muligt.

Sådan får du rabat på bogen

Jeg glæder mig sådan til at udgive bogen d. 1. juli, og fra den dato kan du altså få fingrene i den. Da jeg regner med at bruge stort set alle dage optil lanceringen på at skrive en kick-ass ebog til dig, kommer den til at koste noget (jeg har endnu ikke besluttet hvor meget), men jeg kommer til at give en rabat!

Alle mine nyhedsbrevsmodtagere kommer til at få 25% rabat på bogen – så hvis du gerne vil have fingrene i rabatten, så skynd dig at skrive dig op til nyhedsbrevet herunder:



Hvis du allerede er tilmeldt, skal du ikke gøre yderligere – rabatten vil lande i din indbakke automatisk. :)

[line]

Jeg håber, at I vil tage godt imod dette nye projekt, som jeg har kastet mig over. Jeg kommer til at dele nogle af kapitlerne med jer her på siden, så I kan se, hvad I kan forvente af den færdige bog.

Og nu vil jeg hoppe tilbage i mit skriveprogram og fortsætte arbejdet! Rigtig god pinse til jer alle sammen.