Interview med den succesfulde blogger, Daniel Ishøj – del 2

Jeg fik vist lige taget munden for fuld, da jeg lovede jer at bringe næste del af interviewet med Daniel dagen efter det første. Men nu er det blevet tid! Klik HER og læs første del af interviewet med Daniel, der på bare to år er gået fra almindelig provinsdreng til en af de sejeste bloggere i Danmark. Gennem bloggen har Daniel fået et hav af muligheder – én af dem er hans spritnye fuldtidsjob hos Bloggers Delight.

I denne del, som også er den sidste, kommer vi ind på en hel masse om Daniels prioriteringer: hvordan har han klaret at være dygtig 3. g’er, topblogger og supportmedhjælper for Bloggers Delight? Og hvad er fremtidsplanerne? Vi starter, hvor vi slap sidst. God læstelyst! :)

Celia: Hvad tror du grunden til, at du har så mange unikke besøgende hver måned, er? Og til alle de nye bloggere, der sidder og læser dette interview, hvad vil du så råde dem til at gøre, hvis de gerne vil være ligeså store bloggere som dig?

Daniel: Puha, det er så svært at sige, hvad man gør rigtigt, synes jeg. Jeg tror, det har været lidt af en blanding. For det første har jeg været lidt heldig og skrevet nogle indlæg på de rigtige tidspunkter, som har skabt debat og visninger. Derudover så tror jeg klart på at regelmæssig posting (uden at spamme!) er vigtigt, hvis man vil opnå høje besøgstal. Jeg har selv fra dag 1 forsøgt at holde mig til minimum 1 indlæg om dagen. Min popularitet i blogland tror jeg også kan holdes op mod min måde at skrive på; jeg forsøger at skrive på en måde, så jeg kommer i øjenhøjde med mine læsere og opbygger “venskaber” med dem.

Celia: Rigtig spændende pointer, du her kommer med. Og det der med at opdatere sin blog jævnligt er et råd, jeg konstant hører – og det er også altid mit råd, når bloggere henvender sig til mig. Men for pokker, vi er jo alle travle mennesker! Og alle, der har blogget, ved, at det ikke bare er noget, man lige bruger et kvarter dagligt på – det er jo næsten et deltidsarbejde.

Daniel: Haha, ja. Man må sige, at det tager mere tid end først antaget. Jeg bruger op til 3 timer dagligt på bloggen, så det er en god portion.

Celia: Du har jo det seneste år både jongleret en enormt populær blog, et krævende deltidsarbejde hos Bloggers Delight OG et sikkert ligeså krævende studie, da du har gået i 3.g i denne periode også. Jeg bliver helt svedt bare ved tanken. Hvordan pokker har du klaret alt det?! Hvad er hemmeligheden? Er du supermand!?

Daniel: Den hemmelige opskrift tror jeg ikke rigtig eksisterer, og hvor end jeg gerne ville, så er jeg desværre ikke Supermand. ;)

Det giver lidt sig selv, at jeg med så mange bolde i luften i form af bloggen, deltidsjob (hvor jeg arbejdede op til 25 timer ugentlig) og skole med en helvedes masse afleveringer og lektier, at der bare ikke er tid til det hele! Men ingen af de 3 ting har jeg ville nedprioritere. Derfor er det min søvn, det er gået ud over – og mine byture.

Jeg vil tro, at jeg gennemsnitligt har sovet 4-5 timer om dagen det sidste år. Heldigvis er jeg ikke typen, der har brug for at sove vildt meget før mit hoved fungerer (og jaja, jeg ved godt, hvad eksperterne siger – men er jeg død af det? Nej). I weekenderne har jeg så til gengæld sovet igennem og mine byture er blevet kortet gevaldigt ned, for der er simpelthen ikke tid til det. Dermed ikke sagt, at jeg er asocial og aldrig er sammen med nogen, haha. Det sociale er prioriteret lige så højt som de 3 andre tidskrævende dele i mit liv.

Celia: Hold da op! Det er vildt fedt, at du har formået at overleve på så lidt søvn – det er jeg ikke sikker på, at jeg kunne holde til. ;)

Men hårdt arbejde betaler sig jo tydeligvis! Og du har nu – i en alder af bare 18 år – en succesfuld blog, en studenterhue OG et nyt fuldtidsjob hos netop Bloggers Delight! Så man må sige, at det hårde arbejde, du har lagt, virkelig har betalt sig for dig. Hvordan tror du, at fremtiden ser ud? Hvor er du om 5 år?

Daniel: Ja, det må man sige. Mit liv har flasket sig det sidste års tid, og jeg er yderst taknemmelig for at mit gratis supportarbejde blandt BD-bloggerne førte mig til en deltidsstilling, som nu er blevet til en fuldtidsstilling. “Alt hvad man giver, får man igen“.

Jeg tør næsten ikke udtale mig om, hvor jeg er om 5 år. Havde du spurgt mig dengang jeg startede bloggen op, hvor jeg ville være nu, så ville jeg stadig bo hjemme, arbejde på tanken og ikke rigtig have et særlig vildt liv. Men et slag på tasken, om 5 år så er jeg milliardær og chef af 10 virksomheder. Alt kan vel ske?

Celia: Well, det betaler sig at være flink og hjælpe andre! Jeg husker tydeligt fra min tid hos Bloggers Delight, at du altid var klar til at hjælpe de andre bloggere, hvis de havde problemer. Og det gjorde du jo ganske gratis. Al den gode karma, du har skabt der…

Haha! Jeg håber fandme, du er milliardær om 5 år. Alt kan virkelig ske – særligt hvis du fortsætter i samme tempo.

Jeg lavede et interview med SEO-ekspert Kristoffer Føns, der gjorde os klogere på, hvor meget ens blog er værd, og jeg har også før skrevet om, hvordan man ikke skal hjælpe store virksomheder med gratis omtale på sin blog – nødvendigvis. Men du har i forbindelse med den netop afsluttede sæson af Paradise Hotel været super aktiv blogger for dem og har produceret et hav af indhold for dem – ganske gratis.

Hvordan har du det med den aftale nu, og har det samarbejde betalt sig for dig som blogger?

Daniel: Jeg tror måske nok, jeg skal til at tage den lidt med ro nu. Jeg kan ikke rigtig overskue mere studie lige nu.

Ja, det er korrekt, at jeg har gjort det gratis. Det var dog heller ikke uden at tøve, at jeg sagde ja. Paradise Hotel er nok en af de mestsete serier herhjemme, så jeg så nogle kæmpe fordele i at drage nytte af den trafik, som programmet og TV3 har – og dét må man sige gav pote. Dermed ikke sagt, at et gratis samarbejde er på tale igen. Dette var lidt en test, men jeg er mere værd.

Celia: Som tidligere nævnt har du nu fået et superfedt fuldtidsjob hos Bloggers Delight! Stort tillykke med det. Men hvad er du egentlig ansat til at lave for dem? Hvad er dine ansvarsområder?

Daniel: Min stillingsbetegnelse er koordinator og social media manager. Jeg er blæksprutten i virksomheden, er lidt over det hele, kan lidt af det hele og er med til at strikke de løse ender sammen. ‘Social Media Manager’ giver lidt sig selv, og dertil kan jeg kun sige: Stik os et like på Facebook og følg os på Instagram. ;)

Celia: Haha – sådan! Opfordringen er hermed givet videre. ;)

Nu hvor du beskæftiger dig meget med blogs gennem dit arbejde hos Bloggers Delight, kan du så fortælle lidt om, hvad man skal kunne for at blive premium blogger i netværket? Hvad kigger du og Bloggers Delight efter?

Daniel: Det kan du tro! Bloggers Delight er jo Danmarks største blognetværk, hvor vi samler de største og bedste blogs i Danmark. Som udgangspunkt leder vi efter blogs med mange besøgende, men ser vi potentiale i middelstore blogs til at vokse sig endnu større, som det er tendensen at blogs gør hos Bloggers Delight, så er der også muligheder dér. Hvis man ønsker at være en del af Bloggers Delight men ikke har helt nok læsere eller måske slet ikke har en blog, så kan man også det hos os!

Celia: Fedt! Kan du ikke her til sidst komme ind på tre blogs, som du selv følger, og som inspirerer dig? Måske endda de tre bloggere, som du gerne ville se et lignende interview med?

Daniel: Det kan du tro. Med mit arbejde hos Bloggers Delight, hvor jeg er ansat som koordinator og social media manager, må man sige, at jeg ser en del! Jeg læser alt fra store blogs til små blogs og alt fra hverdagsliv til mad og mode.

For at tage 3 blogs, som er i hvert sin boldgade, så synes jeg, du skal kigge på:

Fashion Manifest – denne blog er totalt inspirerende! Simone, som står bag bloggen, er så jordnær og sød.

Cute Carbs – ÅH, jeg savler ved tanken. Lækre opskrifter spalte op og spalte ned. Jeg er fan!

Sillewho – Hun må være mit tredje valg, fordi hun ligesom jeg er (alt for) ærlig!

Celia: Tusind tak for de fede anbefalinger! Jeg elsker alle tre, og det ville være så fedt at høre fra dem i et interview også.

Tusind tak fordi jeg måtte stjæle noget af din tirsdag aften! Det har været enormt spændende og lærerigt, og jeg glæder mig til at følge din vej til milliarden over de næste år.

Alt held og lykke!

[line]

Hermed anden og sidste del af interviewet med søde Daniel Ishøj. Husk at svinge forbi hans inspirerende blog HER (han har også lige været på tv (whatwhatwhat) se det HER)

Hvis du kunne tænke dig en blog ligesom Daniel, så kan du altid følge min super simple guide HER eller fange mig over mail! :)

Interview med den succesfulde blogger, Daniel Ishøj (del 1)

Som I ved, vil jeg her på sidens blog gerne bringe en masse inspiration til at komme i gang med at blogge og blive bedre bloggere. Derfor har jeg tænkt mig – blandt mine gode råd om at lave en blog – at bringe nogle interviews med en masse topseje bloggere, som netop har det, alle vi bloggere drømmer om: en kæmpe læserskare og stor succes med deres blog.

Jeg kommer til at gå i dybden med bloggerens succes og forsøge at få fat i det helt store spørgsmål: “Hvordan er din blog blevet så stor?!” og måske endnu vigtigere: “Hvordan kan vi andre opnå det samme?” 

I dette allerførste interview med en blogger, som udelukkende skal tale om sin egen blogs succes, er jeg stolt over at kunne invitere skønne Daniel Ishøj indenfor til at dele alle sine guldkorn med os! Daniel er i sandhed en vaskeægte supermand – også selvom han ikke selv vil indrømme det!

Daniel Ishøj er en 18-årig dreng, der oprindeligt kommer fra Nykøbing Sjælland. Han startede oprindeligt sin blog på Blogspot, hvor han hurtigt begyndte at tage de store spørgsmål i livet op og delte sin historie om, hvordan han som bare 15-årig sprang ud ad skabet som biseksuel (og senere homoseksuel).

Efter kun 19 dage blev han kontaktet af bloggernetværket Bloggers Delight, hvor han blev tilbudt at blive Premium blogger. For lidt over et år siden blev han ansat hos Bloggers Delight som supportmedarbejder, hvor han knoklede hjemmefra mange timer dagligt ved siden af sin ungdomsuddannelse.

Daniel Ishøj bliver student her til sommer, men den hårde læsning har ikke sat en stopper for hans ambitionsniveau med bloggen eller sin karriere. Han flyttede til Amager d. 1 juni, da han nu har fået en fuldtidsstilling hos Bloggers Delight.

Varmt velkommen til Daniel!

Celia: Hej Daniel! Først og fremmest tusind tak fordi du har sagt ja til at stille op til interviewet. Jeg har glædet mig rigtig meget til at høre om din spændende rejse fra helt almindelig provinsdreng til Amagerfyr med fuldtidsjob og en super succesfuld blog.

Daniel: Hej Celia! Selv tak. Jeg er meget glad for, at du har inviteret mig til dette interview. Min blog og mit liv har udviklet sig meget – og i en retning jeg aldrig turde drømme om. Dét glæder jeg mig til at fortælle mere om

Celia: Hvor er det fedt! Kan du ikke starte med at fortælle lidt om, hvornår du oprettede din blog, og hvorfor du følte, at du havde noget at byde på i det danske blogland? Med andre ord: hvorfor danielishoj.dk?

Daniel: Det kan du tro! Jeg startede op i blogland i februar 2012. Blogland var et meget fjernt land for mig, og aldrig rigtig noget, jeg havde gjort mig i. Det var lidt halvspontant, at jeg oprettede den på blogspot i sin tid – men det skulle senere hen vise sig at være en yderst fornuftig beslutning.

Jeg startede bloggen med henblik på at hjælpe andre, som skulle til at tage springet ift. deres seksualitet (jeg er selv homoseksuel) og at ville inspirere, og egentlig også overbevise, til at acceptere forskelligheder. Dette fylder stadig på bloggen, men nu er meget andet også kommet til!

Danielishoj.dk kom til, da jeg blev en del af Bloggers Delight famøse Premium-netværk efter blot 19 dage som blogger (vildt skuldeklap!).

Celia: Jeg er sikker på, at du har hjulpet en masse til at turde at tage springet og stå frem som dem, de i virkeligheden er. Det andet indlæg, du udgav på din blog, handlede også om din seksualitet, og hvordan du opdagede, at du i virkeligheden også tændte på fyre. Jeg er utroligt overrasket over dit mod til at udgive et så personligt indlæg!

Tror du, at din store ærlighed var med til at gøre, at Bloggers Delight så hurtigt fik øjnene op for din blog?

Daniel: Tak. Jeg har altid været en meget åbensindet person – yderst udadvendt og jeg har ikke de store udfordringer med at dele personlige ting med fremmede mennesker. Selvfølgelig er alt med måde. Jeg er ikke en åben bog.

Jeg er overbevist om, at man med ærlighed kommer længst. Jeg tror min optagelse i premium-netværket dels var på baggrund af min ærlighed, men også at jeg kunne give teen-klyngen (jeg er i male-klyngen nu) et frisk pust. Derudover har min trafik, som hurtigt steg i vejret selvfølgelig også haft en indflydelse.

Celia: På din blog er du rigtig god til at beskrive de problemer, der opstår, når andre mennesker i samfundet ikke kan acceptere din eller andres seksualitet og griber til voldelige metoder for at kommunikere deres had til netop homoseksuelle. Har det på nogen måde haft konsekvenser for dig at være så ærlig? Har du en gruppe “haters” eller har du været ude for at blive uretfærdige behandlet af snævertsynede typer?

Daniel: Vigtigt emne! Jeg tager rigtig tit seksualitetsrelaterede emner op på bloggen – heriblandt, når jeg er blevet truet, eller sågar blevet overfaldet. Det er heldigvis ikke hverdag og sker ikke tit længere! Jeg har valgt at snakke åbent om det, fordi jeg føler, at det stadig er et tabu at snakke om i Danmark, og det skal det ikke være!

Jeg har været indstillet på, at jeg måtte tage de tæsk, slag og bemærkninger, som det nu end måtte føre til at stå frem og være så ærlig. Heldigvis har min ærlighed kun bragt positive ting frem ift. dette. Det er som om folk lige stopper op engang og tænker sig om, fordi jeg rent faktisk kæfter op og siger noget – og det burde flere gøre!

Celia: Du startede bloggen med nogle meget interessante indlæg – mange var personlige og handlede om din seksualitet, og mange andre var nærmest debatindlæg, hvor du delte ud af dine meninger og holdninger og var klar til debat. Siden da har din blog jo ændret sig en del. Hvad handler bloggen om i dag – hvordan er den anderledes fra i starten?

Daniel: Ja, der er sket en stor udvikling med bloggen. Jeg forsøger stadig at holde den røde tråd, og derved komme ind på seksualitet og debattere ind i mellem, men man gider altså ikke læse om homoproblemer og lyserøde skyer hele tiden, så derfor er bloggen også krydret med mit hverdagsliv, finurlige tips og tricks, DIYs, inspirationsindlæg, lidt mode og lidt mad får også spalteplads… og selvfølgelig en masse reality-tv, for dét elsker jeg! Et godt sammenkog af det hele.

Celia: Ja, og det har jo givet god pote! For før interviewet her fortalte du mig, at du nu er helt oppe på 60.000 unikke besøgende om måneden! Det er jo helt vildt flot – stort tilykke. Men er det ikke grænseoverskridende at dele så personlige ting med SÅ mange mennesker?

Daniel: Tusind tak! Haha – det er faktisk lidt sjovt. Jeg føler ikke, der sidder så mange mennesker “på den anden side”. Måske er det fordi, jeg ikke ved, hvem de alle er eller kan se dem? Derfor rør det mig slet ikke at dele ting med mange mennesker på denne måde. Men havde jeg skulle stå til en forsamling foran 60.000 mennesker, havde jeg ALDRIG fået sagt et eneste ord.

Celia: Haha, nej, det er jo det gode ved blogmediet – at man kan sidde derhjemme i sikkerhed, uden en fornemmelse for, hvor mange mennesker, der i virkeligheden læser med.

Men Daniel… Med 60.000 unikke besøgende på bloggen og en åbentlys kommerciel vinkel gennem bloggens virke hos Bloggers Delight, må du da efterhånden tjene en del penge på bloggen. Kan du kaste lidt lys over, hvor godt det egentlig går? Kunne du – hvis du ikke havde fået dit seje job – leve af bloggen, som det ser ud nu?

Daniel: Jeg kan ikke leve af bloggen – endnu. Og hvis jeg kunne, ville jeg heller ikke. Jeg vil gerne ud og møde mennesker og have den der 8-16-rutine. Det synes jeg er rart. Og derudover kunne jeg aldrig drømme om at forlade min stilling hos Bloggers Delight.

Uden at være meget præcis, for annoncemarkedet svinger jo, så det samme gør indtjeningen på min blog, vil jeg sige, at jeg får hvad der svarer til en middel deltidsstilling.

Celia: Men det er jo ikke helt værst, særligt når man tager din alder i betragtning! Det lyder virkelig som det perfekte studie-/ deltidsjob at have!

[line]

Dette var første del af mit interview med Daniel Ishøj – kig med igen i morgen, når anden del udkommer. Vi kommer bl.a. til at høre mere om Daniels nye job hos Bloggers Delight, hvordan han balancerede krævende job, stor blog og 3. g, samt hvor han ser sig selv om 5 år!

Det bliver rigtig spændende. :) Indtil da kan I besøge Daniels skønne blog HER.

Hvad er din blog egentlig værd? Interview med SEO-ekspert Kristoffer Føns

For nogle uger siden skrev min gode veninde og en af mine favoritbloggere, Emilie, et indlæg om, at bloggere skulle kende deres værd. En artikel jeg efterhånden har læst et utal af gange, og som igen og igen sætter nye tanker i gang hos mig. Hvis I ikke har læst indlægget endnu, så kan I se det ovre hos Emilie her.

Det er virkelig et interessant emne, som der kunne skrives stolpe op og ned om, og som jeg gerne vil sætte fokus på her på siden.

For der er ingen tvivl om, at der findes en masse bloggere, der bliver udnyttet (for at sige det, som det er) – simpelthen fordi de er søde og rare mennesker, der er overvældede over den interesse, virksomhederne viser dem, og derfor gør en hel masse arbejde for nogle få gratis produkter.

seokris lolI min søgen efter at belyse området bedst muligt, hev jeg en aften fat i min gode ven, Kristoffer Føns, på Skype. Han ved mere end de fleste om SEO og linkbuilding og havde en masse spændende vinkler til emnet!

Vi havde en lang snak om bloggeres værd, og det er der kommet dette super gode interview ud af:

Celia: Hej Kristoffer! Kan du ikke lige starte med at fortælle kort, hvem du er og hvad du laver til dagligt?

Kristoffer: Hej Celia! Jeg er en 21-årig fynbo, der lige nu har slået sig ned i København. Når jeg ikke går til koncerter og er på storbyferier, arbejder jeg som SEO konsulent i search marketing bureauet Webjuice. Derudover har jeg mit eget lille firma, Føns.com, der står for mine affiliate sider, hvoraf jeg er mest stolt af Rejsekris.

Celia: Tak. :) Og netop din store viden om online verdenen skal vi nasse lidt på i dag!

Det er efterhånden normalt, at bloggere laver samarbejder med virksomheder, hvor bloggeren modtager produkter, og virksomheden får omtale. Men i dag ser vi også pludselig, at flere og flere bloggere modtager penge for at skrive om virksomhedernes produkter i såkaldte sponsorerede indlæg.

Mange af disse bloggere har fået skabt sig en kæmpestor læserskare, og det har fået flere bloggere til at tænke over, hvad de egentlig er værd. Hvad er deres omtale egentlig værd? Og netop det skal vi fokusere på i dag. Hvad er ens blog egentlig værd?

Kan du ikke fortælle mig, hvad en virksomhed, der sælger produkter på nettet, får ud af at arbejde sammen med en blogger?

Kristoffer: Der er selvsagt ufatteligt stor værdi i at blive eksponeret på de store blogs i Danmark. På min færden i online-verdenen er jeg flere gange blevet overrasket over, hvor store udsving der kan være på en webshops salgskurve i dagene efter at være blevet omtalt på en blog med mange læsere. Min opfattelse er generelt, at de største bloggere i Danmark kender til deres værd og ikke lader sig nøje med at få produkter sponsoreret – der kommer typisk også penge på bordet.

Celia: Det har du helt sikkert ret i. Der er mange bloggere, som har ladet sig spise af med nogle få gratis produkter til stor gevinst for virksomheden.

Ofte er hensigten fra virksomheden jo, at de gerne vil have et link tilbage til deres webshop, og det er de færreste bloggere, der faktisk tænker over, at sådan et link er meget værd.

Du ved meget om og arbejder med linkbuilding til dagligt. Kan du forklare til alle os, der ikke er helt inde i det, hvad linkbuilding går ud på?

Kristoffer: Linkbuilding er en af de vigtigste discipliner i SEO (søgemaskineoptimering). SEO går, meget kort fortalt, ud på at få et f.eks. en webshop til at dukke op på Google, når brugere søger efter produkter som webshoppen sælger. Et eksempel kunne være en beauty-webshop, der gerne vil findes, når brugere søger efter ‘selvbruner’.

For at få webshoppen til at dukke op på Google, skal deres shop fungere godt rent teknisk, og der skal være en masse tekst, hvor søgeordet ‘selvbruner’ nævnes.

Derudover skal der indgående links til webshoppen. Hvis der ikke kommer indgående links til webshoppen, vil den drukne på de bagerste sider af Google – og hey, ingen kigger på side 2.

Et klassisk linkbuilding-trick, der er blevet brugt i stor stil til at tiltrække indgående links, går ud på at sende gratis produkter ud til bloggere i håbet om, at bloggerne vil anmelde produktet og linke til webshoppen.

Det fungerer fremragende, når det kommer til de mindre og mellemstore bloggere, der bliver glade og stolte over, at en webshop har fundet dem & bloggen værdige til at modtage et gratis produkt. Derfor anmelder de typisk produktet og linker til webshoppen. Så alle er umiddelbart glade.

Celia: Tusind tak for den gode forklaring! Det giver helt sikkert mening – og for webshopsne er det jo ikke en særlig stor udgift at sende produkter til bloggerne.

Jeg oplever det dog selv som blogger, og jeg har i mine få år som skønhedsblogger modtaget et hav af produkter til test. Og ærlig talt, så drukner man lidt i det. Pludselig har man så mange ting.

Og nu er det kommet frem, at vi bloggere skal betale skat af de produkter, vi modtager gratis til test. Noget, der pludselig gør det til en udgift at få produkter – og så begynder det pludselig at blive en dyr fornøjelse at drive en blog.

Men når bloggen pludselig begynder at vokse, og man hiver flere og flere læsere ind måned for måned, giver det så ikke mening for bloggeren at begynde at tage penge for det?

Mange virksomheder køber jo rent faktisk links rundt omkring, så de kan ranke højere på Google, som du selv skrev om tidligere, og så giver det vel også mening for virksomhederne at betale bloggerne for deres udmærkede arbejde?

Kristoffer: Helt sikkert! Den klassiske danske blogger, der ikke ved noget om SEO & linkbuilding, bliver taget ved næsen i stor stil. Jeg skal forsøge ikke at blive for teknisk, men typisk vil selve linkværdien være mange penge værd. Jeg har set flere eksempler på virksomheder, der har betalt websites op til 6000 kr for at få plantet et link på en ubetydelig side på et domæne.

Læg så oveni hatten, at de her, f.eks. skønhedsblogs, rent faktisk har besøgende og er über relevante for virksomhederne. Der er uden tvivl rigtig mange bloggere, der ikke får presset penge nok ud af virksomhederne – ganske enkelt fordi de ikke ved, hvad linkbuilding er, og at et link fra deres blog kan være direkte årsag til, at en webshop stiger i graderne på Google. Noget der kan betyde mange procenters stigning i besøgende og dermed salg på en webshop.

Celia: Nej. Og jeg taler af erfaring, når jeg siger, at alt det der med SEO og linkbuilding tager laaang tid at sætte sig ind i. Det er meget teknisk, og man bliver lidt overvældet i starten, så det er helt forståeligt, at mange bloggere ikke har sat sig ind i denne del. Og netop derfor ærgrer det mig sådan at se, hvordan de bliver udnyttet og købt for produkter til ubetydelige penge.

Netop din pointe med, at bloggerne har relevante læsere, synes jeg er rigtig spændende. Hvis jeg f.eks. har 20.000 forbi min skønhedsblog om måneden, så må jeg antage, at disse mennesker interesserer sig for skønhedsprodukter og derfor er i høj kurs som købersegment til skønhedswebshops.

6000 kr. for et link er jo helt vildt mange penge! Den slags penge tror jeg ikke, danske bloggere hiver hjem i dag. Jeg har dog set eksempler på, at udenlandske bloggere tager over 15.000 kr. for at skrive et indlæg om et produkt. Kan et link og omtale virkelig være så mange penge værd?

Kristoffer: Tro mig, for de store danske virksomheder, der har fået øjnene op for nye platforme at reklamere på, kan 15.000 kr for et indlæg på en stor dansk blog være rigtig godt givet ud. Reklame i traditionelle medier som TV koster kassen og der kommer du ud til et bredt publikum, hvorfor det sjældent kan svare sig for de fleste.

Hvis en blogger måske har lavet et professionelt mediekit, hvor virksomheder kan få information fra f.eks. Google Analytics og blive klogere på bloggens målgruppe, bliver det noget nemmere for virksomheden at trække flere pengesedler op ad lommen. At kunne ramme forbrugeren (altså læseren) direkte via en person (bloggeren), der er autoritær og velset, er mange penge værd.

Celia: Det er en meget interessant vinkel! Og det kommer faktisk bag på mig, at man kan være så mange penge værd – det er jo næsten hvad jeg tjente på en måned på McDonald’s, når jeg virkelig knoklede igennem en måned. :)

Men hvis vi retter fokus mod en blogger, der måske kun har 5-10.000 læsere om måneden, kan de så være penge værd også? Det ses meget i særligt USA, at man som blogger har et media kit, hvor man sætter fokus på besøg, Google Pagerank og sociale medier, så man kan sætte værdi på sin side. Er det en udvikling, danske bloggere burde gå hen imod? At få mere fokus på businessdelen af at være blogger?

Kristoffer: Det er selvfølgelig en balancegang. Vi må formode, at bevæggrunden for at starte en blog, for de fleste, i første omgang går på, at man gerne vil skrive om et emne, der har ens interesse. Så den romantiske tilgang til at blogge ryger jo lidt, når man pludselig begynder at lave mediekits og tænke forretning.

Omvendt ville jeg, som blogger, også føle mig udnyttet, hvis jeg fandt ud af, at jeg var blevet brugt i et spil om bedre placeringer på Google uden at have fået noget videre ud af det. Det er lidt en balancegang og jeg kunne forestille mig, at bloggere fremover kommer til at kontakte og tilknytte SEO-kyndige til at hjælpe med f.eks. prissættelse af sponsorerede indlæg.

Celia: Det har du helt ret i. Jeg føler ofte også selv, at mange af de amerikanske blogs bliver lidt “kyniske”, og jeg må indrømme, at jeg meget mere er til den skandinaviske model, hvor vi er lidt mere nede på jorden. ;)

Jeg håber meget, at vi kommer til at se en udvikling, hvor bloggere begynder at få en bedre forståelse for, at deres blog faktisk er noget værd og kommer til at forlange lidt mere for at arbejde sammen med webshops. Det bliver enormt spændende at se!

Har du her til sidst et godt råd til bloggere, der nu sidder og overvejer, hvad de er værd? Hvor mange læsere, bør man have, før man er interessant? Og er Pagerank noget, der stadig er vigtigt for bloggere?

Kristoffer: Prisen afhænger af mange forskellige ting, så jeg kan desværre ikke komme med en decideret udregning. Hvis jeg, på vegne af en virksomhed, skulle indgå samarbejde med en blog, ville jeg kigge på bl.a. bloggens skrivestil, om der er gode gennemarbejdede indlæg, bloggens pagerank samt overall “SEO-værdi” og naturligvis antal månedlige besøgende.

Med hensyn til pagerank, er det lidt sjovt. De fleste, der arbejder med SEO vil påstå, at pagerank er ligegyldigt. Ikke desto mindre betyder det fortsat noget, når der skal købes links – ganske enkelt fordi det er et nemt parameter at benytte. Derfor vil jeg anbefale, at også ganske almindelige bloggere læser lidt op på, hvad linkbuilding går ud på og måske også bygger en stak indgående links til deres blog.

Celia: Naturligvis vil det altid være en vurdering. Men det er spændende at høre, hvad du ville lægge vægt på, hvis du selv skulle indgå et samarbejde! Det er meget spændende læsning.

Helt sikkert. Jeg tror, jeg vil lave et indlæg om Pagerank snart, så det kan komme ud til bloggerne. :)

Tusind tak for din tid og gode råd. Jeg håber, at det kan inspirere en masse bloggere til at finde ud af, at de måske er mere værd, end de går og tror. Rigtig god aften og tak! :D

Kristoffer: Selv tak! Og god aften til dig. :)

[line]

Hvis du gerne vil se flere interviews som dette, kan du følge med på Bloglovin’ her og like min Facebook-side her. Du kan også skrive dig op til at modtage mit nyhedsbrev øverst på siden.

Lærte du noget nyt? Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? 

 

Derfor skal du lægge kommentarer hos andre bloggere – et interview med Laura fra Afterglobe

 photo IMG_0066_zps46033df0.jpg
Alle billeder i indlægget er lånt fra Afterglobe.dk

Det er blevet tid til at skyde gang i min længeventede interview-serie med en lang række spændende bloggere og eksperter inden for blogging. Jeg har sådan glædet mig, og der er en hel masse interviews på tegnebrættet fremover – I kan godt glæde jer. :)

Til at starte festen har jeg snakket med Laura fra rejse- og livsstilsbloggen Afterglobe.

Hvis du læser nogle af de største danske blogs og af og til kigger i kommentarfeltet, så har du helt sikkert stødt på Laura. Hun er nemlig en hyppig kommentator, og jeg kan stort set ikke finde et indlæg, hvor Laura ikke har lagt en kommentar.

Jeg har længe været dybt fascineret af Laura og hendes utrættelige kommentering på diverse blogs. For ikke nok med at Laura stort set altid kommenterer, så skriver hun altid velovervejede og reflekterende kommentarer, som virkelig udstråler, at hun rent faktisk har læst indlægget og har noget på hjerte.

Der er ingen tvivl om, at det er en af de allerbedste strategier som ny blogger til at få skabt noget opmærksomhed om ens blog. Men det er tidskrævende, hvis det skal gøres ordentligt. Og netop derfor har jeg længe villet snakke med Laura om, hvordan hun gør og hvilken indvirkning det har på hendes egen blog.

Så i onsdags gav jeg mig i kast med at skrive med Laura på Facebook – og det kom der dette gode interview fyldt med guldkorn ud af:

 photo Cambodja308_zps9fd4e8f9.jpg

Celia: Hej Laura!

Laura: Hej Celia!

Celia: Tusind tak fordi du vil være med. Jeg har længe glædet mig til at få dig på bloggen, så du kan dele dine gode tips.

Laura: Jamen selv tak! Det er også spændende at skulle dele ud af tips og tricks på et område som egentlig forekommer mig meget naturligt

Celia: Du er jo en hyppig kommentator på nogle af de allerstørste blogs. Jeg kan nærmest ikke kigge i et kommentarfelt, uden jeg ser dit navn poppe op som forfatter til en altid meget velovervejet kommentar! Hvor mange kommentarer lægger du på blogs dagligt, tror du?

Laura: Hmm, det er egentlig et godt spørgsmål. Det varierer meget fra dag til dag, og det afhænger selvfølgelig meget af indholdet på de forskellige blogs. Det kan være alt fra ingen kommentar til omkring 15 kommentarer. Måske mere. Jeg har egentlig ikke tal på det, fordi det som sagt kommer an på om der er noget – for mig – relevant indhold på de blogs jeg følger.

Celia: Det giver selvfølgelig mening. Men det må også betyde, at du læser rigtig mange blogs og følger godt med i blogverden. Jeg har bidt meget mærke i, at dine kommentarer ofte er meget lange, og man kan virkelig mærke, at du har læst indlægget igennem og i din kommentar forholder dig til emnet og skriver meget velovervejet.

Laura: Jeg prøvede faktisk lige at tjekke Bloglovin’ for at se hvor mange blogs jeg egentlig følger, og jeg blev lidt overrasket over hvor mange det egentlig er. Tror jeg fik det talt til omkring 80 – men der er altså også mange “forældede” blogs på, som ikke længere er aktive.

Celia: 80 blogs er godt nok mange! Det må være en tidskrævende hobby for dig at følge med på dem alle.

Laura: Det er lidt sjovt, for jeg blev jo egentlig også selv overrasket over at det alligevel var 80. Det er en kæmpe blanding af mode, beauty, rejse, mad, træning og livsstil. Og så ændrer det hele sig lidt efter mit humør. Nogle dage har jeg bare lyst til at blive bombarderet med madinspiration og andre dage er det mere rejselysten der skal stilles Så det spiller selvfølgelig også ind på kommentarerne.

Celia: Hvor er det fedt at høre, at du ikke har en “masterplan” med dine kommentarer, men at det bare kommer helt naturligt til dig. Det tror jeg virkelig, at mange kunne lære noget af. Jeg synes, at man i blogland i dag ser en del mennesker, der bare skriver “fedt indlæg” eller “flot tøj!” som kommentar og så en masse links til deres egen blog – det virker så … malplaceret og upersonligt.

Men nu hvor du har startet din egen blog, Afterglobe.dk, op sammen med din kæreste Anders, kan du så mærke, at der kommer lidt trafik ind på jeres blog fra de mange kommentarer, du lægger rundt omkring?

 photo 9marts_zps84c25578.jpg

Laura: Vi kunne helt sikkert mærke det i starten, hvor jeg begyndte at lægge vores link ind sammen med navn og mail, når jeg kommenterede. Indtil folk ligesom blev opmærksomme på bloggen, så kom en del af vores trafik i hvert fald fra mine kommentarer. Og det er jo ikke fordi jeg ikke ville have kommenteret, hvis vi ikke havde haft bloggen. Indtil vi startede bloggen, kommenterede jeg bare uden at lægge et link. Efterhånden er andelen af henvisninger fra kommentarer ikke en så stor andel i vores views i takt med at bloggen er blevet mere etableret. Dermed ikke ensbetydende med at jeg kommenterer mindre – folk er bare begyndt at følge os på anden vis.

Celia: Ok, det er jo meget interessant, at det ligesom har stilnet lidt af, nu hvor I har blogget længere tid. Men jeg tager ofte mig selv i at tænke “Gad vide, om der er sket noget nyt på Afterglobe?” når jeg ser en af dine kommentarer, og så går jeg ofte forbi bloggen derefter for at læse med – så det har klart en betydning.

Laura: Fedt at det også har den effekt! Det er jo kun dejligt. Det kommer vel også an på om jeg kommentarer bare med mit navn (“Laura”) eller med bloggens navn (“Laura / Afterglobe”). I starten skrev jeg for det meste “Afterglobe” efter, men efterhånden er det egentlig kun med mit eget navn jeg kommenterer. Hvis det giver mening?

Celia: Det giver helt sikkert mening! Det er jo også en fin balance, man skal finde. For det er jo også om ikke at blive for “spammy” i sine kommentarer. Men jeg tror helt sikkert, du får bygget mange gode online bekendtskaber op ved at være så aktiv. Oplever du i nogen grad, at de bloggere, som du selv kommenterer hos, også kommenterer på din og Anders’ blog?

Laura: Det er ikke fordi der er sådan en 1:1-fordeling – altså at dem jeg kommenterer hos også kommenterer ved os og omvendt. Jeg håber at folk kommenterer fordi de kan lide bloggen og dens indhold – ligesom jeg også gør. :)

Celia: Naturligvis ikke. Jeg tænkte også mere på, at du netop ved at kommentere ofte får bygget nogle bekendtskaber op og derigennem også oplever en interesse for jeres egen blog. Naturligvis skal man kun kommentere, hvis man har lyst og noget på hjerte, men ofte har jeg det selv sådan, at jeg har en større interesse for blogs, hvor jeg føler, at jeg “kender” bloggeren. Og sådan kan jeg sagtens have det, selvom jeg kun har kommunikeret med en person online og gennem kommentarer – som jeg jo f.eks. også har med dig! :)

Laura: Det har du helt sikkert ret i! Der er flere som jeg efterhånden føler er “blogvenner”, fordi man alligevel har meget kontakt igennem hinandens blogs, og det er SÅ hyggeligt! Det er en helt ny verden der åbner sig for en, når man først er begyndt at være online på denne her måde.

Gode råd til nye bloggere

Celia: Hvis du nu f.eks. skulle give et godt råd til en helt ny blogger, når det kommer til at lægge kommentarer, hvad ville du så sige til vedkommende? Er pointen her netop, at man kun skal kommentere, hvis man rent faktisk har lyst?

Laura: Altså personligt vil jeg i hvert fald altid lytte til mig selv – har jeg overhovedet lyst til at kommentere i dag? Nogle dage har jeg ikke engang lyst til at læse blogs, og så får jeg jo selv sagt heller ikke kommenteret. Og det har jeg det helt fint med. Der skal netop være en lyst bag ved kommentarerne. Det behøver ikke være vise ord og gode råd, det kan også sagtens være konstruktiv kritik. Hvis man nu forestiller sig at det er en veninde der sidder og fortæller det der står i et blogindlæg, så tilpasser man jo også sine svar og spørgsmål derefter. Man skal have en føling med konteksten og matche modtageren, synes jeg. Og det kan være svært, når det foregår online, for det er så nemt at blive misforstået, når man ikke kan aflæse ansigtsudtryk, kropssprog og så videre.

Hvis jeg skal komme med et helt konkret råd, så vil det nok være at overveje det navn man kommenterer med – er det med ens blognavn eller med ens eget navn? Jeg har det bedst hvis det er mit eget navn, fordi jeg så føler der er en mere personlig relation mellem blogger og læser. Hvis det er med bloggens navn, så bliver relationen lidt skæv, fordi det bliver mellem blog (ens egen) og blogger (den man kommenterer hos)

Celia: Det er virkelig inspirerende at høre dine tanker. Jeg synes, det giver god mening, at man prøver at kommentere med sit eget navn, fremfor at “gemme sig” bag sin blogs navn. Det hjælper jo også, at du har sat en avatar op, så der bliver vist et billede af dig, når du kommenterer. Det giver en hel del i forhold til at man ved, at det er Laura fra Afterglobe, der kommenterer, og ikke bare en “tilfældig” Laura!

Laura: Det er rigtigt! Desværre fungerer det dog kun på WordPress-blogs, fordi vi selv bruger WordPress. Men det betyder virkelig meget at man kan se den person der skriver!

Celia: Til sidst vil jeg gerne høre, hvad du lægger vægt på, når du skal finde en blog, der er værd at følge? Er det billeder, god tekst eller noget helt tredje, du lægger vægt på?

Laura: Hmm, det er svært. Ofte danner jeg mig et hurtigt indtryk af bloggen, og der er det helt sikkert det visuelle der skal fange mig! Jeg skal forbi en blog nogle gange, før det er ordene der får min opmærksom. Med det visuelle hører selvfølgelig billederne. Jeg kan sagtens følge en blog bare på grund af billederne, men hvis jeg skal holdes ved over længere tid og ikke bare blive inspireret en enkelt gang, så er det nok en kombination mellem billeder, layout og bloggerens tilgang. Ikke nødvendigvis bloggerens personlighed, men der skal være en drivkraft bag bloggen. Jeg tager ofte mig selv i at blive irriteret over indlæg som starter mig “jeg tjekker lige hurtigt ind” og slutter mig “nå, jeg smutter igen”. Så føler jeg mig ikke rigtigt værdsat som læser. Det er måske lidt dramatisk at sige sådan, haha! Men det er bare rigtig fedt at mærke at bloggeren også gider en. Og så er det helt sikkert kvalitet over kvantitet. En blog kan sagtens være god selvom der kun er indlæg én gang i ugen – så længe indholdet også er derefter.

Selvfølgelig spiller det også ind om man kan med personen bag bloggen. Igen, det lyder lige voldsomt og dramatisk. Men som med personer in real life, så er der bare nogle man svinger bedre med end andre, og sådan har jeg det egentlig også med blogs.

Celia: Enormt interessante pointer, Laura! Jeg tror, vi fungerer meget på samme måde, så. Jeg er også klart mest til kvalitet frem for kvantitet, og du sætter virkelig ord på en masse vigtigt her.

 photo 19marts_zps48085219.jpg

Laura: Det er virkelig også et spændende emne, synes jeg! Kommunikationen mellem blogger og læser er jo nærmest det halve af fornøjelsen. Generelt er vi mennesker jo ret glade for at få feedback, og det er jo netop det kommentarerne er til på blogs. Den dynamik der er i et kommentarfelt er virkelig inspirerende! Nogle gange er kommentarerne i et indlæg i sig selv jo en hel fornøjelse at læse.

Celia: Det blev et interview med en masse gode pointer! Jeg er rigtig glad for, at du ville være med! Det har været rigtig spændende at høre dine tanker om alle disse ting. Hav en rigtig god aften! :)

Laura: Velbekomme! Det var dejligt at jeg måtte være med – tusind tak! Også god aften til dig, Celia :)

[line]

Lauras tre yndlingsblogs

Acie – Jeg er helt tosset med hendes leg med ord og formuleringer. Hun er nok en af dem jeg har fulgt i længst tid. Hun virker helt nede på jorden, men samtidig også fuld af en masse eventyrlyst og nysgerrighed.

Emma Slebsager – Jeg har egentlig fulgt Emma lidt fra sidenlinjen det sidste år, men først for nylig tilføjet hende på Bloglovin’. Jeg bliver altid inspireret af hendes passion for at gøre en forskel. Og som en lille sidenote, så har vi gået i 3.g sammen, og hun bager simpelthen de bedste kager!

ROCKPAPERDRESSES – Jeg bliver altid inspireret og får stof til eftertanke (på den gode måde), når jeg læser med hos Cathrine. Jeg har fulgt hende fra hendes spæde start, og hun gør det så godt! Hun formår at kombinere billeder og ord på en måde, så det bliver en fornøjelse at læse med.

[line]

En kæmpe tak til skønne Laura fra Afterglobe for sine mange gode pointer. 

Kommenterer du blogs? Og deler du Lauras holdninger til emnet?