Hvad er din blog egentlig værd? Interview med SEO-ekspert Kristoffer Føns

For nogle uger siden skrev min gode veninde og en af mine favoritbloggere, Emilie, et indlæg om, at bloggere skulle kende deres værd. En artikel jeg efterhånden har læst et utal af gange, og som igen og igen sætter nye tanker i gang hos mig. Hvis I ikke har læst indlægget endnu, så kan I se det ovre hos Emilie her.

Det er virkelig et interessant emne, som der kunne skrives stolpe op og ned om, og som jeg gerne vil sætte fokus på her på siden.

For der er ingen tvivl om, at der findes en masse bloggere, der bliver udnyttet (for at sige det, som det er) – simpelthen fordi de er søde og rare mennesker, der er overvældede over den interesse, virksomhederne viser dem, og derfor gør en hel masse arbejde for nogle få gratis produkter.

seokris lolI min søgen efter at belyse området bedst muligt, hev jeg en aften fat i min gode ven, Kristoffer Føns, på Skype. Han ved mere end de fleste om SEO og linkbuilding og havde en masse spændende vinkler til emnet!

Vi havde en lang snak om bloggeres værd, og det er der kommet dette super gode interview ud af:

Celia: Hej Kristoffer! Kan du ikke lige starte med at fortælle kort, hvem du er og hvad du laver til dagligt?

Kristoffer: Hej Celia! Jeg er en 21-årig fynbo, der lige nu har slået sig ned i København. Når jeg ikke går til koncerter og er på storbyferier, arbejder jeg som SEO konsulent i search marketing bureauet Webjuice. Derudover har jeg mit eget lille firma, Føns.com, der står for mine affiliate sider, hvoraf jeg er mest stolt af Rejsekris.

Celia: Tak. :) Og netop din store viden om online verdenen skal vi nasse lidt på i dag!

Det er efterhånden normalt, at bloggere laver samarbejder med virksomheder, hvor bloggeren modtager produkter, og virksomheden får omtale. Men i dag ser vi også pludselig, at flere og flere bloggere modtager penge for at skrive om virksomhedernes produkter i såkaldte sponsorerede indlæg.

Mange af disse bloggere har fået skabt sig en kæmpestor læserskare, og det har fået flere bloggere til at tænke over, hvad de egentlig er værd. Hvad er deres omtale egentlig værd? Og netop det skal vi fokusere på i dag. Hvad er ens blog egentlig værd?

Kan du ikke fortælle mig, hvad en virksomhed, der sælger produkter på nettet, får ud af at arbejde sammen med en blogger?

Kristoffer: Der er selvsagt ufatteligt stor værdi i at blive eksponeret på de store blogs i Danmark. På min færden i online-verdenen er jeg flere gange blevet overrasket over, hvor store udsving der kan være på en webshops salgskurve i dagene efter at være blevet omtalt på en blog med mange læsere. Min opfattelse er generelt, at de største bloggere i Danmark kender til deres værd og ikke lader sig nøje med at få produkter sponsoreret – der kommer typisk også penge på bordet.

Celia: Det har du helt sikkert ret i. Der er mange bloggere, som har ladet sig spise af med nogle få gratis produkter til stor gevinst for virksomheden.

Ofte er hensigten fra virksomheden jo, at de gerne vil have et link tilbage til deres webshop, og det er de færreste bloggere, der faktisk tænker over, at sådan et link er meget værd.

Du ved meget om og arbejder med linkbuilding til dagligt. Kan du forklare til alle os, der ikke er helt inde i det, hvad linkbuilding går ud på?

Kristoffer: Linkbuilding er en af de vigtigste discipliner i SEO (søgemaskineoptimering). SEO går, meget kort fortalt, ud på at få et f.eks. en webshop til at dukke op på Google, når brugere søger efter produkter som webshoppen sælger. Et eksempel kunne være en beauty-webshop, der gerne vil findes, når brugere søger efter ‘selvbruner’.

For at få webshoppen til at dukke op på Google, skal deres shop fungere godt rent teknisk, og der skal være en masse tekst, hvor søgeordet ‘selvbruner’ nævnes.

Derudover skal der indgående links til webshoppen. Hvis der ikke kommer indgående links til webshoppen, vil den drukne på de bagerste sider af Google – og hey, ingen kigger på side 2.

Et klassisk linkbuilding-trick, der er blevet brugt i stor stil til at tiltrække indgående links, går ud på at sende gratis produkter ud til bloggere i håbet om, at bloggerne vil anmelde produktet og linke til webshoppen.

Det fungerer fremragende, når det kommer til de mindre og mellemstore bloggere, der bliver glade og stolte over, at en webshop har fundet dem & bloggen værdige til at modtage et gratis produkt. Derfor anmelder de typisk produktet og linker til webshoppen. Så alle er umiddelbart glade.

Celia: Tusind tak for den gode forklaring! Det giver helt sikkert mening – og for webshopsne er det jo ikke en særlig stor udgift at sende produkter til bloggerne.

Jeg oplever det dog selv som blogger, og jeg har i mine få år som skønhedsblogger modtaget et hav af produkter til test. Og ærlig talt, så drukner man lidt i det. Pludselig har man så mange ting.

Og nu er det kommet frem, at vi bloggere skal betale skat af de produkter, vi modtager gratis til test. Noget, der pludselig gør det til en udgift at få produkter – og så begynder det pludselig at blive en dyr fornøjelse at drive en blog.

Men når bloggen pludselig begynder at vokse, og man hiver flere og flere læsere ind måned for måned, giver det så ikke mening for bloggeren at begynde at tage penge for det?

Mange virksomheder køber jo rent faktisk links rundt omkring, så de kan ranke højere på Google, som du selv skrev om tidligere, og så giver det vel også mening for virksomhederne at betale bloggerne for deres udmærkede arbejde?

Kristoffer: Helt sikkert! Den klassiske danske blogger, der ikke ved noget om SEO & linkbuilding, bliver taget ved næsen i stor stil. Jeg skal forsøge ikke at blive for teknisk, men typisk vil selve linkværdien være mange penge værd. Jeg har set flere eksempler på virksomheder, der har betalt websites op til 6000 kr for at få plantet et link på en ubetydelig side på et domæne.

Læg så oveni hatten, at de her, f.eks. skønhedsblogs, rent faktisk har besøgende og er über relevante for virksomhederne. Der er uden tvivl rigtig mange bloggere, der ikke får presset penge nok ud af virksomhederne – ganske enkelt fordi de ikke ved, hvad linkbuilding er, og at et link fra deres blog kan være direkte årsag til, at en webshop stiger i graderne på Google. Noget der kan betyde mange procenters stigning i besøgende og dermed salg på en webshop.

Celia: Nej. Og jeg taler af erfaring, når jeg siger, at alt det der med SEO og linkbuilding tager laaang tid at sætte sig ind i. Det er meget teknisk, og man bliver lidt overvældet i starten, så det er helt forståeligt, at mange bloggere ikke har sat sig ind i denne del. Og netop derfor ærgrer det mig sådan at se, hvordan de bliver udnyttet og købt for produkter til ubetydelige penge.

Netop din pointe med, at bloggerne har relevante læsere, synes jeg er rigtig spændende. Hvis jeg f.eks. har 20.000 forbi min skønhedsblog om måneden, så må jeg antage, at disse mennesker interesserer sig for skønhedsprodukter og derfor er i høj kurs som købersegment til skønhedswebshops.

6000 kr. for et link er jo helt vildt mange penge! Den slags penge tror jeg ikke, danske bloggere hiver hjem i dag. Jeg har dog set eksempler på, at udenlandske bloggere tager over 15.000 kr. for at skrive et indlæg om et produkt. Kan et link og omtale virkelig være så mange penge værd?

Kristoffer: Tro mig, for de store danske virksomheder, der har fået øjnene op for nye platforme at reklamere på, kan 15.000 kr for et indlæg på en stor dansk blog være rigtig godt givet ud. Reklame i traditionelle medier som TV koster kassen og der kommer du ud til et bredt publikum, hvorfor det sjældent kan svare sig for de fleste.

Hvis en blogger måske har lavet et professionelt mediekit, hvor virksomheder kan få information fra f.eks. Google Analytics og blive klogere på bloggens målgruppe, bliver det noget nemmere for virksomheden at trække flere pengesedler op ad lommen. At kunne ramme forbrugeren (altså læseren) direkte via en person (bloggeren), der er autoritær og velset, er mange penge værd.

Celia: Det er en meget interessant vinkel! Og det kommer faktisk bag på mig, at man kan være så mange penge værd – det er jo næsten hvad jeg tjente på en måned på McDonald’s, når jeg virkelig knoklede igennem en måned. :)

Men hvis vi retter fokus mod en blogger, der måske kun har 5-10.000 læsere om måneden, kan de så være penge værd også? Det ses meget i særligt USA, at man som blogger har et media kit, hvor man sætter fokus på besøg, Google Pagerank og sociale medier, så man kan sætte værdi på sin side. Er det en udvikling, danske bloggere burde gå hen imod? At få mere fokus på businessdelen af at være blogger?

Kristoffer: Det er selvfølgelig en balancegang. Vi må formode, at bevæggrunden for at starte en blog, for de fleste, i første omgang går på, at man gerne vil skrive om et emne, der har ens interesse. Så den romantiske tilgang til at blogge ryger jo lidt, når man pludselig begynder at lave mediekits og tænke forretning.

Omvendt ville jeg, som blogger, også føle mig udnyttet, hvis jeg fandt ud af, at jeg var blevet brugt i et spil om bedre placeringer på Google uden at have fået noget videre ud af det. Det er lidt en balancegang og jeg kunne forestille mig, at bloggere fremover kommer til at kontakte og tilknytte SEO-kyndige til at hjælpe med f.eks. prissættelse af sponsorerede indlæg.

Celia: Det har du helt ret i. Jeg føler ofte også selv, at mange af de amerikanske blogs bliver lidt “kyniske”, og jeg må indrømme, at jeg meget mere er til den skandinaviske model, hvor vi er lidt mere nede på jorden. ;)

Jeg håber meget, at vi kommer til at se en udvikling, hvor bloggere begynder at få en bedre forståelse for, at deres blog faktisk er noget værd og kommer til at forlange lidt mere for at arbejde sammen med webshops. Det bliver enormt spændende at se!

Har du her til sidst et godt råd til bloggere, der nu sidder og overvejer, hvad de er værd? Hvor mange læsere, bør man have, før man er interessant? Og er Pagerank noget, der stadig er vigtigt for bloggere?

Kristoffer: Prisen afhænger af mange forskellige ting, så jeg kan desværre ikke komme med en decideret udregning. Hvis jeg, på vegne af en virksomhed, skulle indgå samarbejde med en blog, ville jeg kigge på bl.a. bloggens skrivestil, om der er gode gennemarbejdede indlæg, bloggens pagerank samt overall “SEO-værdi” og naturligvis antal månedlige besøgende.

Med hensyn til pagerank, er det lidt sjovt. De fleste, der arbejder med SEO vil påstå, at pagerank er ligegyldigt. Ikke desto mindre betyder det fortsat noget, når der skal købes links – ganske enkelt fordi det er et nemt parameter at benytte. Derfor vil jeg anbefale, at også ganske almindelige bloggere læser lidt op på, hvad linkbuilding går ud på og måske også bygger en stak indgående links til deres blog.

Celia: Naturligvis vil det altid være en vurdering. Men det er spændende at høre, hvad du ville lægge vægt på, hvis du selv skulle indgå et samarbejde! Det er meget spændende læsning.

Helt sikkert. Jeg tror, jeg vil lave et indlæg om Pagerank snart, så det kan komme ud til bloggerne. :)

Tusind tak for din tid og gode råd. Jeg håber, at det kan inspirere en masse bloggere til at finde ud af, at de måske er mere værd, end de går og tror. Rigtig god aften og tak! :D

Kristoffer: Selv tak! Og god aften til dig. :)

[line]

Hvis du gerne vil se flere interviews som dette, kan du følge med på Bloglovin’ her og like min Facebook-side her. Du kan også skrive dig op til at modtage mit nyhedsbrev øverst på siden.

Lærte du noget nyt? Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? 

 

18 replies
« ældre kommentarer
  1. celiaschow
    celiaschow says:

    Hej Camilla

    Nej desværre ikke. Jeg tror, at de fleste klarer det gennem e-mail og andre har et bureau til at stå for det. Hvis det er noget, som der er flere der vil have, må jeg kigge på, om det er noget, som jeg kan få lavet til siden.

  2. Camilla
    Camilla says:

    Super fint blogindlæg, men jeg savner at finde et sted hvor man kan finde informationer om kontraktudarbejdelse for sponsorerede blogindlæg. Har du et link til sådan en?

« ældre kommentarer

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.