Blogger, drop at fokusere på Google

Alle, der ved noget om at skabe en online succes, vil fortælle dig, at du skal fokusere din energi på at arbejde med din SEO.

Hvis du er ny i denne online verden, som især fokuserer på den rette online markedsføring, så har du nok ikke stødt på begrebet “SEO” før.

SEO er forkortelsen for det engelske udtryk “Search Engine Optimization” – på dansk “søgemaskineoptimering”, og er en disciplin i at få sin hjemmeside til at rangere højst i Google på diverse søgeudtryk.

Og det er i sig selv godt nok og en af de allervigtigste discipliner, hvis du er ved at bygge en online forretning op.

Men som blogger er SEO ligegyldigt. Det er i hvert fald min påstand og i dette indlæg vil jeg give dig 3 gode grunde til, hvorfor jeg mener sådan.

1. Loyale læsere kommer sjældent fra Google

Som blogger er det nemt at blive fanget i den fælde, hvor man konstant sidder og refresher sin Google Analytics for at se, hvor mange besøg man har haft på sin blog. Det giver et fedt kick og på en dag med mange besøg er man totalt ovenpå.

Men jeg vil vove den påstand, at læsere er ligegyldige, hvis de blot kommer ind på din blog gennem Google for så at forlade den igen. De tæller med i dit overordnede læsertal, men hvad betyder det egentlig, hvis de aldrig vender tilbage igen?

Jeg ved fra mange bloggere, at nogle af deres mest velbesøgte indlæg er madopskrifter.

Lad os sige, at jeg skriver en opskrift på en kage på min blog og kalder den: “Opskrift: verdens bedste banankage”. Dette er en overskrift, der ofte vil komme til at rangere godt i Google på søgninger som “verdens bedste banankage” eller “banankage opskrift”.

Gæt lige, hvem der kommer forbi mit indlæg?

Det gør folk, der er på udkig efter en god opskrift på banankage. Det er ikke folk, der nødvendigvis er interesseret i min blog eller mig som person – de er kun ude på én ting: at finde en opskrift på den bedste banankage.

Når de har fået, hvad de ledte efter, så er de væk igen. Og de kommer sikkert først tilbage igen, når de skal bage banankage næste gang…

Alle disse mennesker tæller med i mit overordnede læsertal – men spørg lige dig selv, hvad de bidrager med til din blog? Min påstand er, at de ikke bidrager med noget.

2. Du skal ikke skrive for andre end dig selv

Når man først begynder at fokusere på SEO, så mister man ofte følingen med, hvad man egentlig selv ønsker at skrive.

Man bliver så besat af at se en stigning i sine besøgstal, at man vil gøre alt for at gøre Google glad og skriver en masse indlæg, som Google “godt kan lide”.

I farten mister man sig selv. 

Og det i grunden en skam, for det, der netop gør en god blog, er den personlighed, der skinner igennem overfladen. Dem, der tør at være sig selv, er oftest mest interessante at følge.

3. Interesserede læsere gør hele forskellen

Hvad end du vælger at kalde dit blogindlæg en SEO-titel (som i opskrifts-eksemplet ovenfor) eller en titel, som du selv godt kan lide lyden af, så vil dine læsere – de læsere, der faktisk betyder noget – læse dine indlæg.

De vil også lægge kommentarer, forholde sig til dit indlæg, like det på Facebook, følge dig på Bloglovin’ og meget mere.

Og de er meget værd, og derfor bør du sætte pris på dem og skrive indlæg direkte fra hjertet – ikke til Google.

Hvis det falder dig naturligt at skrive nogle meget SEO-venlige titler og indlæg, så skal du endelig gøre det. Men jeg synes, at du skal være tro mod din egen måde at skrive på – så vil du få en meget stærkere blog og dine læsere vil følge dig i tykt og tyndt.

Og hellere have 1000 virkelig passionerede læsere end 10.000 læsere, der er ligeglade med en og kun kommer forbi, når man skriver en fangende titel, der måske lyder godt, men ikke leverer og ikke kommer fra hjertet.

[line]

Få i stedet dine læsere ved at være en aktiv blogger. Brug de sociale medier meget, kommenter andres blogs, vær til stede i blogverdenen og giv altid dit bedste og dig 100% råt. 

Det nytter ikke noget at forsøge at være en anden. Du er din helt egen – og det er der stor værdi i.

Flere amerikanske bloggere taler nu om, hvorfor det er mest værdifuldt at have en loyal “tribe” – altså en følgerskare af personer, som holder af at følge dig og vil stå bag dig og kæmpe med dig.

Det er der langt større værdi i, end kun at fokusere på tallene.

Har du endnu fundet din egen blog-stil?

4 replies
  1. celiaschow
    celiaschow says:

    Ja, jeg kan godt se, at det tal måske var lidt misvisende. :) Til mit forsvar tæller jeg altid besøg pr. måned – og 1000 pr. måned er jo ikke mange. :) Men hvis det er 1000 engagerede besøg, så kan det være ligeså meget (eller mere) værd end 10.000 uengagerede. ;)
    Skønt, at pointen gik gennem alligevel!
    Jeg synes, det er meget beundringsværdigt, at du hellere vil være tro mod dig selv! Det er SÅ vigtigt, at man er sådan, og jeg tror på, at man bliver belønnet for det i sidste ende – ikke i nogen religiøs sammenhæng, men nærmere fordi, at når man kaster så meget godt ud i verden, så skal det nok komme tilbage til én.
    Jeg solgte i en kort periode Berlingske Tidende over telefonen – hold da op et cirkus! ;) Jeg har det meget bedre med det, jeg laver nu.

    Rigtig meget held og lykke, Rikke! Det skal nok gå dig godt, hvis du bare fortsætter kampen og bliver ved med at være dig! :)
    Mvh. Celia

  2. celiaschow
    celiaschow says:

    FEDT med dit indspark, Sabrina! Det er virkelig interessant at høre dine tanker og oplevelser om netop dette – jeg skriver jo blot tingene, som jeg oplever dem, så det er fedt at høre, at det ikke kun er mig, der kan mærke, at al denne SEO-fokusering blot dræber det personlige i blogs.

    Jeg kender sagtens følelsen af ikke at have fundet sin måde at blogge på endnu. Det er ikke blot noget, man kan gøre fra den ene dag til den anden.

    Jeg tror, det er vigtigt at tænke meget over, hvorfor man skriver et indlæg. Skriver man det, fordi man har fået (kraftig) inspiration hos en blogger, man godt kan lide? Skriver man det, fordi man synes, det er spændende? Hvad ligger til grund? Og dernæst: hvad har man egentlig lyst til at skrive?

    Jeg tror, at jeg i hvert fald førhen kunne få følelsen af, at jeg ikke rigtig passede ind i blogverdenen. Egentlig bare fordi, at jeg ikke havde så stor interesse for mode, som alle de bloggere, der laver flotte “dagens” osv. Men i frygt for at skille mig ud, så hoppede jeg selv på vognen. Men det var bare … forkert for mig.

    Så prøv at føl efter! Det skal nok komme, hvis du hele tiden tænker over, hvorfor du egentlig skriver dine indlæg, og hvad du egentlig gerne vil sige med det :)

  3. Rikke
    Rikke says:

    He he. Ja hvem vil ikke hellere have 1000 trofaste læsere end…
    Ja, jeg vil i hvert fald gerne, men jeg har kun meget få, dvs. slet ikke 1000 endnu ;-)
    Men jeg kan dog stadig sagtens se din pointe, og det minder mig om, da jeg for mange år siden havde et studiejob som telefonsælger, jeg tog det kun fordi jeg mente at det var et lødigt (og faktisk og gratis) tidsskrift (hvor kun porto skulle betales). Der fik jeg understreget, hvad jeg egentlig godt vidste. Nemlig at jeg er nødt til at, og i princippet næsten kun kan, være tro mod mine egne moralske principper. Jeg havde et stabilt, ikke højt, men heller ikke lavt salg, netop p.g.a, at jeg var tro mod mine principper. Andre var bedre til at snuppe de “smarte” salgsfif, og kunne derfor tjene rigtig mange penge ind nogle dage, men til gengæld havde de også nogle dage med betydeligt nedtur i salget.
    Jeg bærer denne “tro mod mig selv” idé med mig videre i min blog, men vil da gerne lære fifs til at få flere trofaste følgere, og prøver i øjeblikket flere metoder via det sociale medier af :-)
    :-) Rikke

  4. Sabrina
    Sabrina says:

    Rigtig godt indlæg! Jeg har flere steder set det med at skrive til Google og det har jeg et stykke hen ad vejen taget til mig da det jo giver god mening og jeg gerne vil have besøgstallet op – men det du skriver er jo fuldstændig rigtigt! Hvem gider egentlig at have mange tusinde besøgende hvis de ikke bliver hængende.
    Jeg har næsten blogget i et år nu og kan mærke at jeg stadig ikke har fundet den helt rigtige stil og det rigtige format for mig endnu. Det er super svært at finde ud af hvor man eller jeg passer ind i hele den store blogverden og hvor jeg har min berettigelse – hvilket egentlig er fjollet for der er jo plads til alle og også til mig. Selvom min besøgstal bestemt er stigende synes jeg stadig at det går uendeligt langsomt – men måske det i virkeligheden er et resultat af at jeg ikke har fundet det for mig optimale format. Forhåbentlig falder det hele snart i hak :-)
    Tak for et rigtig godt og tankevækkende indlæg :-)

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.