Mere fokus på blogs i medierne

Brug bloggere i din markedsføring

Tjen penge på din blog

Der er fokus på bloggere, der kan tjene penge på at blogge for tiden. I søndags (19/8) bragte Jyllands-Posten to helsider plus en forside i sektionen KARRIERE om bloggere, der formår at tjene penge på at blogge. En af deres artikler var med interviews med to af mine fellow bloggers fra Bloggers Delight (og to af de største kanoner i blogverden i Danmark) Emily Salomon og Christina Dueholm fra Passions for Fashion bloggen.

I dag (21/8) bragte Politiken en helside om samme emne med hele to artikler: en generel artikel om, hvordan virksomheder kan bruge blogs i deres markedsføring og endnu et interview med Christina Dueholm, som lige nu er Danmarks største blogger med over 130.000 unikke besøgende hver eneste måned.

Jeg har skaffet begge aviser, og jeg har læst begge artikler. Det gør mig virkelig glad at se, at der er ved at komme mere fokus på blogs og på betaling til bloggere, der indgår i samarbejde med virksomheder for at hjælpe dem med at markedsføre deres produkt.

Jeg har dog vidnet en kedelig tendens i forbindelse med at bloggere modtager produkter og betaling for deres anmeldelser. I Danmark skal man skilte med, hvornår man laver betalt reklame, og derfor markeres sponsorerede indlæg altid på blogs, når bloggeren har modtaget betaling. Flere læsere har desværre ikke taget så godt imod dette, og jeg har flere gange oplevede meget negative kommentarer til de dygtige bloggere på flere sponsorerede indlæg.

Jeg synes, det er vigtigt, at man som blogger ikke lader sig “købe” af virksomhederne. Som blogger bør man ikke skrive om og modtage betaling for at skrive om et produkt, som man ikke kan stå 100 % inde for. Kunsten består da i at kunne sige nej tak til at anmelde et produkt, som man i virkeligheden ikke kan stå inde for. Jeg har endnu ikke selv stået i situationen, men jeg kan godt forestille mig, at det især de første gange må være svært at takke nej tak til et produkt og penge, fordi man ikke kan stå inde for produktet.

Jeg synes, det er rimeligt, at læserne advarer deres blogger om, hvornår det bliver liiidt for kommercielt, men jeg har også oplevet at se negative kommentarer på reelle sponsorerede indlæg, af den simple grund at læseren ikke bryder sig om, at bloggeren modtager betaling for at anmelde et produkt.

I artiklen fra Politiken i dag, kan man læse, at nogle virksomheder faktisk oplever, at markedsføring gennem blogs er den form for markedsføring, der allerbedst kan betale sig, da de formår at ramme målgruppen meget bedre ved at reklamere på blogs, end de gør ved traditionel markedsføring. Som jeg ser det, er det en win-win-win-situation: bloggeren kan tjene penge på at blogge om noget, de kan stå inde for, virksomheden får mere eksponering til en relevant målgruppe, og læserne lærer et nyt brand eller produkt at kende, som de højst sandsynligt vil synes om, da de ofte følger bloggere, der afspejler deres egen smag.

Hvad synes I? Er jeg helt gal på den? Jeg ved, det er et emne, der kan skabe stor debat og diskussion, men stem i afstemningen herunder for at give din mening til kende og læg gerne en uddybende kommentar!

[poll id=”3″]

brug de sociale medier

Hvilket socialt medie giver flest læsere til din blog?

brug de sociale medier

Billede lånt fra intellibed.com

Jeg har jo før skrevet om vigtigheden af at være aktiv på de sociale medier. Men hvilket socialt medie giver flest læsere til din blog?

Det siger vel næsten sig selv, at der ikke er noget “korrekt” svar på dette spørgsmål, som gælder for alle blogs. Men det er heller ikke meningen med dette blogindlæg. Meningen er nærmere at undersøge, hvilket socialt medie, der skaber flest læsere for jeres blog? Jeg ved, at nogen får virkelig mange læsere gennem Pintrest, mens andre får en del læsere ind gennem Bloglovin’ og Facebook.

Jeg får flest læsere ind gennem Facebook. Det er nok mest mine venner, der klikker på de links, jeg smider op på min væg. Men jeg får også en god del fra Bloglovin’. Jeg håber også, jeg snart finder ud af at udnytte Pintrest korrekt, så jeg kan få nogle læsere ind derfra!

Men hvilket socialt medie giver flest læsere til din blog? Det vil jeg gerne høre, så stem i den lille undersøgelse nedenfor! Og hvis I ikke kan finde det sociale medie, der giver jer flest læsere, på min liste, så læg en kommentar! Så, kom i gang med at stemme! :)

Min lommefilosofi er, at hvis du ikke har en super stor blog, der har en masse følgere på Bloglovin’, så vil du nok have flest læsere fra Facebook eller Twitter, eller hvor du nu deler dine indlæg, men hvis du har en større blog, med mange følgere på Bloglovin’, så vil du sikkert have flest læsere herfra.

Hvis du videoblogger ofte, og har en hel masse følgere inde på YouTube eller Vimeo eller hvad du nu bruger, så vil du have flest læsere derfra. :) Jeg synes, det er virkelig spændende at se, fra hvilket socialt medie, I får flest læsere til jeres blog, så stem løs, del med jeres venner osv.! Det ville være fedt. :)

Nu vil jeg løbe igen, I må have det dejligt!

lav en blog som nybegynder

Gode råd til en ny blogger

I får lige dagens kloge ord på et billede af mig fra sidste efterår, hvor jeg gav den gas i San Diego sammen med min kæreste. Det virker måske banalt, men man bliver jo ikke en god blogger af at have det hele i hovedet, og gå og tænke over hvor great man kunne blive. Ligesom dit indhold til at starte med måske ikke er det bedste i verden, så er det bedre at komme i gang, end at gå og tumle med en masse tanker om at lave en blog.

Folk er også søde og rare, så når de falder over en helt ny blog, skal de nok give lidt god karma til dig som nystartet blogger. Det vigtige er bare, at du kommer i gang (når du efter grundig overvejelse har fundet ud af, hvad din blog skal handle om), og så skal du bare skrive en masse indhold. Hav hjertet med hele vejen, og masseproducer ikke bare indhold, tænk over det og hav dit hjerte med.

Jeg synes, at små citater som disse er virkelig hyggelige, og jeg vil prøve at se, om jeg kan finde nogle flere citater, som du som nystartet blogger kan læse og få inspiration fra!

Pointen i dag må være, at du ikke skal bekymre dig om, om dine indlæg er “gode nok”, når du lige har startet din blog. Det kræver alligevel, at du har blogget i noget tid, før du virkelig ved, hvordan din blogger-stil er, hvad der virker bedst for dig og dine læsere og hvor du gerne vil bevæge dig hen med dig blog.

Så vær ikke bange – folk skal nok være søde! I hvert fald hvis de har noget god blogger-etik. :)

Er du frisk på at lave en blog? Skriv dine spørgsmål eller kommentarer nedenfor!

artikel om at blogge

Artikel om at blive en bedre blogger

artikel om at blogge

(Billede fra Style.dk)

MSN Style havde d. 6 juli denne fine artikel på deres side, om hvordan man bliver en bedre blogger. Jeg har sat en Google Alerts til at underrette mig, når nogen skriver om blogging, så var straks på dupperne! Der kommer en masse knapt så godt indhold ud om blogging rimelig ofte, så jeg var ret glad, da jeg læste denne artikel. Det er ikke den bedste i – bevares – men der er nogle gode pointer i, som jeg ikke havde tænkt så meget over, før jeg læste denne.

F.eks. berører artiklen emnet “privatliv”. Jeg har ikke før tænkt i disse baner selv, men det giver rent faktisk god mening: i artiklen beskriver de, at du skal spørge dig selv (før du starter en blog), hvor privat du vil være? Forstået på den måde, at du skal overveje, hvor meget af “dig selv” du er villig til at have flydende rundt online i al evighed? Det er en god pointe, for som blogger er det populært at være personlig, men hvor personlig ønsker du egentlig at være?

Jeg er ikke det mest private menneske i verden, og jeg tror ikke, man skal være så nervøs for at dele lidt ud af sig selv online – og skulle der snige sig et billede ind, hvor man måske har fået et par øl for meget, så går det nok! Din fremtidige arbejdsgiver (som jo tit bruges som bussemanden: “hvad vil en fremtidig arbejdsgiver dog ikke tænke, når han googler dig?!”) dør nok ikke af forargelse over, at du var fuld på A-bar som 18-årig. Det er i hvert fald min holdning og overbevisning. Jeg drager dog en grænse ved nøgenhed og andet lignende – jeg ville aldrig lægge noget småpornografisk billedemateriale af mig selv online. Det er altså bare ikke smart!

Men at tænke over, hvor privat man vil være, er klart en god ting! Det er måske endda smart at skrive det ned, så man husker det. Bloguniverset kan hurtigt løbe af med en, men husk altid dine egne grænser! Det er da et smart råd. Hvis du er megaprivat, kan du altid lave dig en blog-persona – det kan godt blive stort (se bare på Bitterfissen Bethany!).

Artiklen skriver også om valg af tema til bloggen – og det er jo lidt min kæphest, at man ikke skal skrive om for mange emner! Skønt at se, de er enige inde hos MSN Style (kloge folk, ahem…).

En anden god pointe, de nævner (og som jeg heller ikke havde tænkt på), er at du skal tænke over, hvor tit du gerne vil opdatere på din blog. Og lad nu være med at være for ambitiøs og sæt dig i hovedet, at du vil opdatere 3 gange dagligt – så bliver bloggen bare et stressmoment for dig, og du kan helt sikkert ikke leve op til dine egne forventninger. Og det er bare det værste. Så det er nok en god idé at sætte sig et realistisk mål.

Alt i alt en rigtig fin artikel fra MSN Style – der er dog mange emner, som artiklen kun berører perifert, og det er lidt en skam, for den tager fat i rigtig mange gode ting. Men på den anden side, kan de ikke skrive stolpe og stolpe ned om blogging – det er jo det, jeg er her for, ikke? ;) Men kig forbi – den giver et rigtig fint indtryk af, hvad blogging drejer sig om.