Blogging i 2020? Sådan har blogging ændret sig gennem tiden

Det helt store spørgsmål, mange er begyndt at undre sig over, er om blogging er på vej væk. Med andre ord: er blogging ved at dø? 

Det korte svar er nej. 

Men det betyder ikke, at der ikke er grund til at undersøge dette nærmere, og det betyder heller ikke, at der ikke er sket en udvikling, der er værd at knytte nogle ord til for en side som denne, der netop beskæftiger sig med og elsker blogging. 

For der er sket en ændring, og den er der mange, der kan mærke. Der er blandt andet kommet flere platforme til, der har ændret formen for blogging, ligesom de mange nye platforme har taget en del af den fokus, der tidligere var rettet mod blogging.

De mange nye platforme 

Da blogging begyndte at komme frem i Danmark for mere end 10 år siden, var situationen en ganske anden, end den er i dag. 

Facebook var stadig nyt og var i bedste tilfælde ved at finde sin egen stemme, mens brugerne forsøgte at navigere rundt i kommunikationsformen, der skulle definere mediet (hvem husker perioden, hvor de fleste personer på Facebook omtalte sig selv i 3. Person i deres statusopdateringer? Se bare en af mine gamle statusopdateringer herunder)

Blogs var dengang meget nye og en lille niche på nettet. Formen var let, simpel og meget kort. Det betød, at de fleste blogs indeholdt hverdagsbilleder af dårlig kvalitet med meget lidt tekst tilknyttet. 

Andre blogs var meget teksttunge og uden megen formatering eller fokus på læsbarhed. Det var igen enormt nichepræget, og disse blogs appellerede for det meste til en gruppe af læsere, der interesserede sig for tungt fagligt stof.

I dag har vi fået en masse nye platforme, der har overtaget meget af det, blogging startede med at være. Hverdagsbillederne deler vi nu på Facebook eller Instagram. De tekniske diskussioner er rykket over på online fora, der gør diskussion med andre nemmere. 

Med andre ord har blogging særligt i løbet af de seneste par år skullet finde sit nye fodfæste i en verden, hvor vi alle i stedet for at kunne dele os selv på vores eget domæne, kan dele mange aspekter af vores liv på platforme, der huser os alle sammen – nemlig sociale medier

Blogging har ændret sig 

Mange af de indlæg, bloggere for år tilbage ville have delt på deres blogs, er nu i stedet rykket over på de sociale medier, og det er sådan set en god ting. 

Det betyder, at der i dag er flere platforme for bloggere til at interagere med sine læsere på. Der er flere muligheder for at ramme dem – og fastholde dem – end der var før i tiden, hvor nærmest al kommunikation mellem blogger og læser foregik gennem bloggen. 

I dag er det nemmere at være en del af dine læseres liv som blogger. Hvis de følger dig på Instagram, kan du gennem Instagram Stories og Instagram opslag kommunikere med dine læsere flere gange dagligt. Særligt Stories giver dig en unik mulighed for at få et tættere forhold til dine læsere, da de kan følge dig på en mere autentisk måde. 

Derfor har blogging i dag ændret sig. Formen har ændret sig. Dine læsere får den daglige kontakt med dig gennem de sociale medier, og derfor bliver din blog nødt til at tilbyde noget andet og noget anderledes. En anden form for kontakt. En dybere form.

En dybere kontakt på bloggen 

De korte hverdagsindlæg er på vej væk. Bloggen er i dag blevet et sted, hvor du som blogger har en mulighed for at gå meget dybere, end du kan med sociale medier. 

Flere og flere bloggere udgiver i 2020 færre indlæg på deres blogs, end de gjorde for bare få år siden, men til gengæld er kvaliteten en helt anden. Der er tænkt over tingene. Indlæggene er mere velskrevne og velformulerede. Der er en pointe. Det stikker dybere. 

Når det mere overfladiske aspekt af bloggen er rykket over på de sociale medier, giver det mening, at der pludselig er kommet mere dybde og mere kant på indlæggene, der udgives på dit eget domæne. 

Det har for mange bloggere uden tvivl betydet, at læsertallene er faldet, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. 

I og med at der kommer færre indlæg på bloggen, er det meget naturligt, at der kommer færre besøgende forbi. Men i en verden, hvor kvalitet pludselig betyder mere en kvantitet, er det ikke nødvendigvis en dårlig ting. 

Hvis du på din blog pludselig tager nogle tungere emner op og lægger op til diskussion, vil du opleve, at kvaliteten af dine læsere stiger. De bruger længere tid end før på din blog. De læser dine indlæg og tænker over det. 

Det er en helt anden form for kontakt, hvor det ikke pludselig kun er høje læsertal, der betyder noget. Og det er det, vi ser som fremtiden for blogging.

Blogs rolle i 2020 og frem 

Der er ikke nogen tvivl om, at tingene hele tiden ændrer sig, og det vil også blive ved med at ske for blogging og andre medier. Der kommer hele tiden nye sociale medier til, vi ændrer som masse vores adfærd i forhold til de forskellige medieplatforme, vi begår os på, og derfor ændrer tingene sig hele tiden. 

Vi forudser, at blogging forbliver en vigtig komponent for din synlighed online, både her i 2020 men også fremover. 

Din blog har en unik mulighed for at være det, der samler din anden online adfærd og som giver dig et sted at være mere seriøs og stikke dybere, end du kan på andre online medier. 

Udfordringen er at skabe den perfekte balance mellem bloggen og de sociale medier, så du kan fastholde din hverdagskommunikation på et simpelt plan med dine læsere på sociale medier, samtidig med at du kan tage nogle større emner op på din blog. 

Det er altid en god idé at have øje for, hvordan de forskellige platforme bruges bedst og justere derudfra. Her i 2020 betyder det, at du bør dele oftere på de sociale medier og gemme bloggen til de tider, hvor du virkelig har noget på hjerte, som kræver din egen platform at udtrykke ordentligt. 

De sociale medier bliver vi aldrig selv herre over, og det er også en vigtig pointe. Selvom det virker noget nært utænkeligt, kan sociale medier forsvinde. Det eneste sted, du i sandhed er i kontrol, er på din egen blog. 

Samtidig er det en stor udfordring at søge efter ældre indlæg på både Facebook og Instagram, hvor det på din blog er meget nemmere at finde frem til gamle indlæg, der kan være relevante for dine læsere.

Giv ikke op på blogging 

Så giv ikke op på din blog, men tænk i stedet over, hvordan du får mest muligt ud af de forskellige platforme, du råder over. 

Hvis du skaber gode forhold til dine læsere og fans gennem sociale medier, bliver det også nemmere at få dem til at læse dine dybere indlæg på bloggen og interagere med dit indhold. 

Samtidig beholder du et domæne på nettet, hvor du bestemmer, og hvor du kan gemme, udtrykke og udgive lige præcis det, du har lyst til, uden at skulle være bekymret for, om det kan findes igen eller om det hele pludselig forsvinder, som du risikerer på sociale medier. 

Vi er altid nysgerrige efter jeres holdning, så hold endelig ikke tilbage i kommentarfeltet. Har vi tolket moderne blogging korrekt ifølge dig? Er der noget, vi har overset? 

Tak for at du læste med!

Launch: mit wordpress tema BOLD + rabatkode

BOLD responsive

Der har været ret stille her på bloggen, men nu tager jeg altså skeen i den anden hånd og begynder at udgive mere her. Jeg har så mange tanker og idéer til, hvad jeg kan skrive herinde, og jeg får heldigvis stadigvæk en hel masse fantastiske spørgsmål fra jer, så der er nok guf at tage fat på.

De seneste mange måneder har jeg arbejdet på et enormt spændende projekt, nemlig mit helt eget blogdesign – WordPress temaet BOLD. I dag holder jeg en lille pre-launch fest for det, og det er for første gang nogensinde set til salg til det danske marked. Og dét skal I naturligvis være en del af.

Jeg har længe følt, at der manglede det helt rigtige blogtema. Jeg har prøvet rigtig mange forskellige temaer i årenes løb, og der har altid manglet et eller andet. Enten var redigeringsmulighederne ikke grundige nok, eller også var der ikke tænkt nok over detaljerne og brugervenligheden, hvilket gjorde arbejdet med temaet helt umuligt og alt andet en behageligt.

Jeg så for mig et tema, der på én og samme tid var nemt, lækkert og hvor redigeringsmulighederne var mange, men nemme at finde ud af for nybegyndere.

Alt det har jeg lavet i BOLD. Oprindeligt vil jeg have sat det til salg omkring jul, hvor jeg egentlig havde et rigtig flot tema klar til jer, men så valgte jeg alligevel at finpudse det og gøre det endnu bedre. Og nu er jeg endelig klar til at sætte det ud i verden og til salg til alle jer.

Hvad gør BOLD til noget helt særligt?

BOLD WordPress tema

Der er tænkt over detaljerne med BOLD. Hvis du vælger at have et billede i din sidebar øverst, så flugter det med dit indlægs billede. Der er lavet en super lækker funktion, der hedder Related Posts, som automatisk indhenter tre lignende indlæg, som dine læsere præsenteres for under dine indlæg.

Alle farver kan ændres til lige præcis den farve, du har lyst til at have. Bare se forskellen mellem min blog Wanderings og Emiliblog, som også bruger BOLD.

Al tekst kan også laves om. Du kan kalde “kommentarer” for “tanker”, du kan kalde “Relaterede indlæg” for “Andre gode indlæg i denne kategori” osv. Det hele gøres meget nemt ved at skrive din ønskede tekst i et tekstfelt.

Du kan tilføje sociale medie knapper ved blot at indsætte dine links i tekstfelter. Det er helt vildt simpelt. Du har også valgfrihed mellem at få menubaren til at følge med ned, sociale medie share knapper, vise relaterede indlæg og meget mere.

Jeg har sat en demo op til temaet, så du bedre kan se alle funktionerne. KLIK HER FOR DEMO.

Hvor kan BOLD købes? + Rabatkode

Bold er lige nu til salg på min shop, og her kan du både betale med kreditkort og PayPal. BOLD kommer til at koste 499 kr., men jeg har lige nu en rabatkode kørende indtil lørdag d. 20. februar kl. 23.59, som giver 30% rabat på BOLD. Brug koden: LAUNCH30

KØB BOLD HER.

Jeg har i øvrigt lavet en komplet guide til kontrolpanelet i BOLD, hvor jeg i dybden forklarer og viser, hvordan du sætter din blog op med BOLD. Du finder guiden LIGE HER.

Tusind tak fordi du læste med så langt! Jeg glæder mig helt vildt til at høre, hvad du synes om temaet.

/Celia

Når man tager munden for fuld…

Kender I det? Når man tager munden for ful? Det er jeg på mange punkter ekspert i. Jeg ha konstant ja-hatten på, og jeg undervuderer ofte egne projekter. Derfor har jeg desværre også måtte erkende, at jeg tog munden for fuld, da je lovede jer en ebog om WordPress allerede d. 1. juli.

Det er i morgen, og det når jeg ikke.

Projektet har vist sig at være noget mere omfattende, end jeg først lige havde troet. For der er alligevel mange guides, der skal laves. Som jeg sad og skrev indholdsfortegnelsen gik det pludselig op for mig, at jeg ville stå med et produkt, jeg ikke kunne være bekendt, hvis jeg skulle stresse for at nå det til d. 1. juli.

Det ville blive en mangelfuld bog, som I i værste tilfælde ikke ville få noget ud af. Og det kan jeg altså ikke være bekendt. Jeg vil gerne stå med et produkt, som jeg kan være stolt af, og som I virkelig får noget ud af. Det er det bedste for os alle sammen.

Giv mig lige en måned til…

Så giv mig lige en måned til, ikke? 1. august skulle den meget gerne være færdig! Jeg er trods alt kommet et godt stykke i processen, men jeg tænker, at jeg hellere må indregne nogle dage til at sætte det ordentligt op, læse korrektur og få styr på, hvordan den teknisk skal sælges her på siden.

Listen over ting, der skal med i bogen, er efterhånden blevet rigtig lang. Og det bliver en ordentlig moppedreng, kan jeg godt allerede sige! Men jeg laver så mange punkter, som overhovedet muligt, og en god indholdsfortegnelse, så I kan finde frem til de guides, der er relevante for jer.

Endnu en ebog!

Men ingen udsættelse af udgivelsesdatoen uden en ekstra lille treat!

Da jeg sad og skrev ebogen, følte jeg mig en smule begrænset af det meget tekniske tema, som bogen har, og derfor begyndte jeg sideløbende at skrive på noget mere letlæseligt og mere håndgribeligt.

Det bliver en god guide til at udnytte de sociale medier på bedste måde som blogger, og hvordan det at være på flere platforme, er en super smart strategi for at vokse sit læsertal og fastholde de læsere, man har.

Den er stort set færdig, og den ugiver jeg som en lille treat eller teaser, om man vil, før den store kommer. Ebogen bliver gratis og er fyldt med let anvendelige tips til din blog og de sociale medier!

Jeg glæder mig.

Jeg har i øvrigt været stærkt beskæftiget med at sætte blogs op for en lang række seje bloggere, der skulle have hjælp til at komme i gang. Du kan også få min hjælp HER.

Puh. Det var alt, jeg havde på hjerte. :) Hav en rigtig skøn aften!

Husk, at du kan følge med på Bloglovin! Så er du konstant opdateret, når der sker nyt herinde. :)

Bogannoncering: min ebog om WordPress udkommer 1. juli!

wordpress logo

Lige siden jeg startede siden her, har jeg fået et hav af spørgsmål både i kommentarfeltet, men i særdeleshed også over mail.

Jeg så hurtigt, at de fleste af jer har størst problemer med det tekniske. Derfor har jeg også netop nu en to-do-liste over guides, der skal skrives, og stort set alle sammen fokuserer netop på det tekniske.

Det er også klart de guides, der har været mest populære indtil videre.

Men jeg får også rigtig mange mails fra folk, der er frustrerede over WordPress, fordi de ikke har arbejdet i det før, og det er jo netop det Content Management System (CMS – det, der bruges bag ved bloggen for at få styr på det hele) jeg anbefaler.

Jeg anbefaler netop WordPress, fordi det er så brugervenligt. Men stadigvæk er det jo – som alt andet – et system, der skal læres og forstås, før man kan arbejde ordentligt med det.

WordPress giver et hav af muligheder, som du som blogger kan få enormt meget glæde af og udnytte til bloggens fordel. Men det kræver jo, at man kender til dem. Derfor har jeg besluttet mig for at lave den ultimative guide til WordPress!

WordPress for bloggere ebog

Da jeg brainstormede idéer til min guide og pludselig måtte tage 3. A4-papir i brug, gik det op for mig, at jeg i langt højere grad var ved at skrive en bog end blot en guide til siden her.

Så nu bliver guiden altså lavet om til en ebog, og jeg er allerede i fuld gang med. Jeg har ingen skriveblokade (endnu!), og det går bare derudaf, og derfor forventer jeg også at have den klar til udgivelse d. 1. juli allerede. Det er også godt at have en deadline til at holde mig ved ilden, er jeg sikker på.

Jeg har længe haft ambitioner om at lave nogle ebøger til siden her, og denne kommer til at være den første ebog i en række af forhåbentligt mange ebøger, som kan fungere som læringsmateriale til bloggere.

Det er kæmpestort for mig at skulle udgive en hel ebog, og jeg glæder mig helt ubeskriveligt til forhåbentligt at kunne hjælpe en masse af jer videre.

Hvilke udfordringer har du med WordPress?

Selvom jeg ikke mangler emner til ebogen, så kunne jeg alligevel godt tænke mig at vide, hvad det er for nogle helt konkrete problemer, du har eller har haft med WordPress.

Måske er der nogle issues, som jeg ikke har tænkt på allerede? Måske er der ting, jeg tager for givet, som måske ikke er så ligetil?

Netop derfor vil jeg rigtig gerne høre fra dig: hvilke udfordringer har du med WordPress? Hvad kunne du godt tænke dig at vide mere om, og hvilke ting er du usikker på?

Del gerne dine spørgsmål og tanker i kommentarfeltet, så jeg kan være sikker på at komme omkring alt det, som volder dig som blogger problemer, og så du kan være sikker på, at bogen bliver så nærværende for netop dig, som overhovedet muligt.

Sådan får du rabat på bogen

Jeg glæder mig sådan til at udgive bogen d. 1. juli, og fra den dato kan du altså få fingrene i den. Da jeg regner med at bruge stort set alle dage optil lanceringen på at skrive en kick-ass ebog til dig, kommer den til at koste noget (jeg har endnu ikke besluttet hvor meget), men jeg kommer til at give en rabat!

Alle mine nyhedsbrevsmodtagere kommer til at få 25% rabat på bogen – så hvis du gerne vil have fingrene i rabatten, så skynd dig at skrive dig op til nyhedsbrevet herunder:



Hvis du allerede er tilmeldt, skal du ikke gøre yderligere – rabatten vil lande i din indbakke automatisk. :)

[line]

Jeg håber, at I vil tage godt imod dette nye projekt, som jeg har kastet mig over. Jeg kommer til at dele nogle af kapitlerne med jer her på siden, så I kan se, hvad I kan forvente af den færdige bog.

Og nu vil jeg hoppe tilbage i mit skriveprogram og fortsætte arbejdet! Rigtig god pinse til jer alle sammen.

 

Mere fokus på blogs i medierne

Brug bloggere i din markedsføring

Tjen penge på din blog

Der er fokus på bloggere, der kan tjene penge på at blogge for tiden. I søndags (19/8) bragte Jyllands-Posten to helsider plus en forside i sektionen KARRIERE om bloggere, der formår at tjene penge på at blogge. En af deres artikler var med interviews med to af mine fellow bloggers fra Bloggers Delight (og to af de største kanoner i blogverden i Danmark) Emily Salomon og Christina Dueholm fra Passions for Fashion bloggen.

I dag (21/8) bragte Politiken en helside om samme emne med hele to artikler: en generel artikel om, hvordan virksomheder kan bruge blogs i deres markedsføring og endnu et interview med Christina Dueholm, som lige nu er Danmarks største blogger med over 130.000 unikke besøgende hver eneste måned.

Jeg har skaffet begge aviser, og jeg har læst begge artikler. Det gør mig virkelig glad at se, at der er ved at komme mere fokus på blogs og på betaling til bloggere, der indgår i samarbejde med virksomheder for at hjælpe dem med at markedsføre deres produkt.

Jeg har dog vidnet en kedelig tendens i forbindelse med at bloggere modtager produkter og betaling for deres anmeldelser. I Danmark skal man skilte med, hvornår man laver betalt reklame, og derfor markeres sponsorerede indlæg altid på blogs, når bloggeren har modtaget betaling. Flere læsere har desværre ikke taget så godt imod dette, og jeg har flere gange oplevede meget negative kommentarer til de dygtige bloggere på flere sponsorerede indlæg.

Jeg synes, det er vigtigt, at man som blogger ikke lader sig “købe” af virksomhederne. Som blogger bør man ikke skrive om og modtage betaling for at skrive om et produkt, som man ikke kan stå 100 % inde for. Kunsten består da i at kunne sige nej tak til at anmelde et produkt, som man i virkeligheden ikke kan stå inde for. Jeg har endnu ikke selv stået i situationen, men jeg kan godt forestille mig, at det især de første gange må være svært at takke nej tak til et produkt og penge, fordi man ikke kan stå inde for produktet.

Jeg synes, det er rimeligt, at læserne advarer deres blogger om, hvornår det bliver liiidt for kommercielt, men jeg har også oplevet at se negative kommentarer på reelle sponsorerede indlæg, af den simple grund at læseren ikke bryder sig om, at bloggeren modtager betaling for at anmelde et produkt.

I artiklen fra Politiken i dag, kan man læse, at nogle virksomheder faktisk oplever, at markedsføring gennem blogs er den form for markedsføring, der allerbedst kan betale sig, da de formår at ramme målgruppen meget bedre ved at reklamere på blogs, end de gør ved traditionel markedsføring. Som jeg ser det, er det en win-win-win-situation: bloggeren kan tjene penge på at blogge om noget, de kan stå inde for, virksomheden får mere eksponering til en relevant målgruppe, og læserne lærer et nyt brand eller produkt at kende, som de højst sandsynligt vil synes om, da de ofte følger bloggere, der afspejler deres egen smag.

Hvad synes I? Er jeg helt gal på den? Jeg ved, det er et emne, der kan skabe stor debat og diskussion, men stem i afstemningen herunder for at give din mening til kende og læg gerne en uddybende kommentar!

[poll id=”3″]

artikel om at blogge

Artikel om at blive en bedre blogger

artikel om at blogge

(Billede fra Style.dk)

MSN Style havde d. 6 juli denne fine artikel på deres side, om hvordan man bliver en bedre blogger. Jeg har sat en Google Alerts til at underrette mig, når nogen skriver om blogging, så var straks på dupperne! Der kommer en masse knapt så godt indhold ud om blogging rimelig ofte, så jeg var ret glad, da jeg læste denne artikel. Det er ikke den bedste i – bevares – men der er nogle gode pointer i, som jeg ikke havde tænkt så meget over, før jeg læste denne.

F.eks. berører artiklen emnet “privatliv”. Jeg har ikke før tænkt i disse baner selv, men det giver rent faktisk god mening: i artiklen beskriver de, at du skal spørge dig selv (før du starter en blog), hvor privat du vil være? Forstået på den måde, at du skal overveje, hvor meget af “dig selv” du er villig til at have flydende rundt online i al evighed? Det er en god pointe, for som blogger er det populært at være personlig, men hvor personlig ønsker du egentlig at være?

Jeg er ikke det mest private menneske i verden, og jeg tror ikke, man skal være så nervøs for at dele lidt ud af sig selv online – og skulle der snige sig et billede ind, hvor man måske har fået et par øl for meget, så går det nok! Din fremtidige arbejdsgiver (som jo tit bruges som bussemanden: “hvad vil en fremtidig arbejdsgiver dog ikke tænke, når han googler dig?!”) dør nok ikke af forargelse over, at du var fuld på A-bar som 18-årig. Det er i hvert fald min holdning og overbevisning. Jeg drager dog en grænse ved nøgenhed og andet lignende – jeg ville aldrig lægge noget småpornografisk billedemateriale af mig selv online. Det er altså bare ikke smart!

Men at tænke over, hvor privat man vil være, er klart en god ting! Det er måske endda smart at skrive det ned, så man husker det. Bloguniverset kan hurtigt løbe af med en, men husk altid dine egne grænser! Det er da et smart råd. Hvis du er megaprivat, kan du altid lave dig en blog-persona – det kan godt blive stort (se bare på Bitterfissen Bethany!).

Artiklen skriver også om valg af tema til bloggen – og det er jo lidt min kæphest, at man ikke skal skrive om for mange emner! Skønt at se, de er enige inde hos MSN Style (kloge folk, ahem…).

En anden god pointe, de nævner (og som jeg heller ikke havde tænkt på), er at du skal tænke over, hvor tit du gerne vil opdatere på din blog. Og lad nu være med at være for ambitiøs og sæt dig i hovedet, at du vil opdatere 3 gange dagligt – så bliver bloggen bare et stressmoment for dig, og du kan helt sikkert ikke leve op til dine egne forventninger. Og det er bare det værste. Så det er nok en god idé at sætte sig et realistisk mål.

Alt i alt en rigtig fin artikel fra MSN Style – der er dog mange emner, som artiklen kun berører perifert, og det er lidt en skam, for den tager fat i rigtig mange gode ting. Men på den anden side, kan de ikke skrive stolpe og stolpe ned om blogging – det er jo det, jeg er her for, ikke? ;) Men kig forbi – den giver et rigtig fint indtryk af, hvad blogging drejer sig om.