Blogging i 2020? Sådan har blogging ændret sig gennem tiden

Det helt store spørgsmål, mange er begyndt at undre sig over, er om blogging er på vej væk. Med andre ord: er blogging ved at dø? 

Det korte svar er nej. 

Men det betyder ikke, at der ikke er grund til at undersøge dette nærmere, og det betyder heller ikke, at der ikke er sket en udvikling, der er værd at knytte nogle ord til for en side som denne, der netop beskæftiger sig med og elsker blogging. 

For der er sket en ændring, og den er der mange, der kan mærke. Der er blandt andet kommet flere platforme til, der har ændret formen for blogging, ligesom de mange nye platforme har taget en del af den fokus, der tidligere var rettet mod blogging.

De mange nye platforme 

Da blogging begyndte at komme frem i Danmark for mere end 10 år siden, var situationen en ganske anden, end den er i dag. 

Facebook var stadig nyt og var i bedste tilfælde ved at finde sin egen stemme, mens brugerne forsøgte at navigere rundt i kommunikationsformen, der skulle definere mediet (hvem husker perioden, hvor de fleste personer på Facebook omtalte sig selv i 3. Person i deres statusopdateringer? Se bare en af mine gamle statusopdateringer herunder)

Blogs var dengang meget nye og en lille niche på nettet. Formen var let, simpel og meget kort. Det betød, at de fleste blogs indeholdt hverdagsbilleder af dårlig kvalitet med meget lidt tekst tilknyttet. 

Andre blogs var meget teksttunge og uden megen formatering eller fokus på læsbarhed. Det var igen enormt nichepræget, og disse blogs appellerede for det meste til en gruppe af læsere, der interesserede sig for tungt fagligt stof.

I dag har vi fået en masse nye platforme, der har overtaget meget af det, blogging startede med at være. Hverdagsbillederne deler vi nu på Facebook eller Instagram. De tekniske diskussioner er rykket over på online fora, der gør diskussion med andre nemmere. 

Med andre ord har blogging særligt i løbet af de seneste par år skullet finde sit nye fodfæste i en verden, hvor vi alle i stedet for at kunne dele os selv på vores eget domæne, kan dele mange aspekter af vores liv på platforme, der huser os alle sammen – nemlig sociale medier

Blogging har ændret sig 

Mange af de indlæg, bloggere for år tilbage ville have delt på deres blogs, er nu i stedet rykket over på de sociale medier, og det er sådan set en god ting. 

Det betyder, at der i dag er flere platforme for bloggere til at interagere med sine læsere på. Der er flere muligheder for at ramme dem – og fastholde dem – end der var før i tiden, hvor nærmest al kommunikation mellem blogger og læser foregik gennem bloggen. 

I dag er det nemmere at være en del af dine læseres liv som blogger. Hvis de følger dig på Instagram, kan du gennem Instagram Stories og Instagram opslag kommunikere med dine læsere flere gange dagligt. Særligt Stories giver dig en unik mulighed for at få et tættere forhold til dine læsere, da de kan følge dig på en mere autentisk måde. 

Derfor har blogging i dag ændret sig. Formen har ændret sig. Dine læsere får den daglige kontakt med dig gennem de sociale medier, og derfor bliver din blog nødt til at tilbyde noget andet og noget anderledes. En anden form for kontakt. En dybere form.

En dybere kontakt på bloggen 

De korte hverdagsindlæg er på vej væk. Bloggen er i dag blevet et sted, hvor du som blogger har en mulighed for at gå meget dybere, end du kan med sociale medier. 

Flere og flere bloggere udgiver i 2020 færre indlæg på deres blogs, end de gjorde for bare få år siden, men til gengæld er kvaliteten en helt anden. Der er tænkt over tingene. Indlæggene er mere velskrevne og velformulerede. Der er en pointe. Det stikker dybere. 

Når det mere overfladiske aspekt af bloggen er rykket over på de sociale medier, giver det mening, at der pludselig er kommet mere dybde og mere kant på indlæggene, der udgives på dit eget domæne. 

Det har for mange bloggere uden tvivl betydet, at læsertallene er faldet, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. 

I og med at der kommer færre indlæg på bloggen, er det meget naturligt, at der kommer færre besøgende forbi. Men i en verden, hvor kvalitet pludselig betyder mere en kvantitet, er det ikke nødvendigvis en dårlig ting. 

Hvis du på din blog pludselig tager nogle tungere emner op og lægger op til diskussion, vil du opleve, at kvaliteten af dine læsere stiger. De bruger længere tid end før på din blog. De læser dine indlæg og tænker over det. 

Det er en helt anden form for kontakt, hvor det ikke pludselig kun er høje læsertal, der betyder noget. Og det er det, vi ser som fremtiden for blogging.

Blogs rolle i 2020 og frem 

Der er ikke nogen tvivl om, at tingene hele tiden ændrer sig, og det vil også blive ved med at ske for blogging og andre medier. Der kommer hele tiden nye sociale medier til, vi ændrer som masse vores adfærd i forhold til de forskellige medieplatforme, vi begår os på, og derfor ændrer tingene sig hele tiden. 

Vi forudser, at blogging forbliver en vigtig komponent for din synlighed online, både her i 2020 men også fremover. 

Din blog har en unik mulighed for at være det, der samler din anden online adfærd og som giver dig et sted at være mere seriøs og stikke dybere, end du kan på andre online medier. 

Udfordringen er at skabe den perfekte balance mellem bloggen og de sociale medier, så du kan fastholde din hverdagskommunikation på et simpelt plan med dine læsere på sociale medier, samtidig med at du kan tage nogle større emner op på din blog. 

Det er altid en god idé at have øje for, hvordan de forskellige platforme bruges bedst og justere derudfra. Her i 2020 betyder det, at du bør dele oftere på de sociale medier og gemme bloggen til de tider, hvor du virkelig har noget på hjerte, som kræver din egen platform at udtrykke ordentligt. 

De sociale medier bliver vi aldrig selv herre over, og det er også en vigtig pointe. Selvom det virker noget nært utænkeligt, kan sociale medier forsvinde. Det eneste sted, du i sandhed er i kontrol, er på din egen blog. 

Samtidig er det en stor udfordring at søge efter ældre indlæg på både Facebook og Instagram, hvor det på din blog er meget nemmere at finde frem til gamle indlæg, der kan være relevante for dine læsere.

Giv ikke op på blogging 

Så giv ikke op på din blog, men tænk i stedet over, hvordan du får mest muligt ud af de forskellige platforme, du råder over. 

Hvis du skaber gode forhold til dine læsere og fans gennem sociale medier, bliver det også nemmere at få dem til at læse dine dybere indlæg på bloggen og interagere med dit indhold. 

Samtidig beholder du et domæne på nettet, hvor du bestemmer, og hvor du kan gemme, udtrykke og udgive lige præcis det, du har lyst til, uden at skulle være bekymret for, om det kan findes igen eller om det hele pludselig forsvinder, som du risikerer på sociale medier. 

Vi er altid nysgerrige efter jeres holdning, så hold endelig ikke tilbage i kommentarfeltet. Har vi tolket moderne blogging korrekt ifølge dig? Er der noget, vi har overset? 

Tak for at du læste med!

brug de sociale medier

Hvilket socialt medie giver flest læsere til din blog?

brug de sociale medier

Billede lånt fra intellibed.com

Jeg har jo før skrevet om vigtigheden af at være aktiv på de sociale medier. Men hvilket socialt medie giver flest læsere til din blog?

Det siger vel næsten sig selv, at der ikke er noget “korrekt” svar på dette spørgsmål, som gælder for alle blogs. Men det er heller ikke meningen med dette blogindlæg. Meningen er nærmere at undersøge, hvilket socialt medie, der skaber flest læsere for jeres blog? Jeg ved, at nogen får virkelig mange læsere gennem Pintrest, mens andre får en del læsere ind gennem Bloglovin’ og Facebook.

Jeg får flest læsere ind gennem Facebook. Det er nok mest mine venner, der klikker på de links, jeg smider op på min væg. Men jeg får også en god del fra Bloglovin’. Jeg håber også, jeg snart finder ud af at udnytte Pintrest korrekt, så jeg kan få nogle læsere ind derfra!

Men hvilket socialt medie giver flest læsere til din blog? Det vil jeg gerne høre, så stem i den lille undersøgelse nedenfor! Og hvis I ikke kan finde det sociale medie, der giver jer flest læsere, på min liste, så læg en kommentar! Så, kom i gang med at stemme! :)

Min lommefilosofi er, at hvis du ikke har en super stor blog, der har en masse følgere på Bloglovin’, så vil du nok have flest læsere fra Facebook eller Twitter, eller hvor du nu deler dine indlæg, men hvis du har en større blog, med mange følgere på Bloglovin’, så vil du sikkert have flest læsere herfra.

Hvis du videoblogger ofte, og har en hel masse følgere inde på YouTube eller Vimeo eller hvad du nu bruger, så vil du have flest læsere derfra. :) Jeg synes, det er virkelig spændende at se, fra hvilket socialt medie, I får flest læsere til jeres blog, så stem løs, del med jeres venner osv.! Det ville være fedt. :)

Nu vil jeg løbe igen, I må have det dejligt!