Derfor skal du begynde at blogge i dag

A year from now you will wish you had started todayHar været kreativ i Google Picasa ;)

Jeg så tilfældigt dette fantastiske citat i dag og for ikke at krænke nogens billederettigheder, smækkede jeg det på et billede fra en vulkanvandring jeg var på i Guatemala i forrige uge. Nu sidder jeg igen i Danmark, jetlagget er voldsomt, men jeg har alligevel noget på hjerte, som jeg bliver nødt til at dele med jer.

Jeg har jo før været inde på, at du ikke kan regne med at se høje læsertal, når du starter din blog. Og for at være helt ærlig, er jeg sikker på, at det er netop det, der slår de fleste nye blogs ihjel efter kun en levetid på få måneder.

For det er sgu demotiverende kun at skrive for sig selv (og sin mor, som altid er ens mest trofaste læser!). Det virker så ligegyldigt, når der ikke er nogen, der tager sig tid til at klikke forbi ens blog…

Da jeg startede min skønhedsblog Sarthud nytårsdag (!) mellem 2011 og 2012, tænkte jeg allerede få uger inde over, om det overhovedet gav nogen mening. Fik jeg nogensinde læsere? Var løbet i virkeligheden kørt for blogs?

Jeg misundede alle 2008-bloggerne – dem, der var først ude, og som allerede da havde absurde læsertal og mange følgere på diverse sociale medier. I min verden gav det mening, at de var blevet store, fordi de startede i en periode, hvor der ikke var ret mange blogs.

Siden dengang er der kommet ekstremt mange blogs til. Det kan på mange måder synes sværere at slå igennem med en blog nu end dengang. Men er det nødvendigvis det?

Start i dag – og bliv ved og ved

Og det bringer mig tilbage til det fantastiske Karen Lamb citat. For det kan sgu godt være, at betingelserne var bedre i 2008 (men det ved jeg jo af gode grunde ikke noget om), men du kom ikke i gang der, og det kan der ikke laves om på nu.

Det eneste, du kan gøre, er at kigge fremad. Og her rammer citatet så rigtigt. Hvis du starter din blog i dag og bliver ved i et år, så vil du se et enormt fremskridt! Der kan ske rigtig, rigtig meget på et år, og der er ikke noget tidspunkt, der er bedre at starte, end lige nu!

Når jeg tænker tilbage på, hvor meget mine blogs har flyttet sig siden jeg startede, så ønsker jeg virkelig, at jeg var startet endnu tidligere! Med Sarthud gik jeg længe og tænkte en masse tanker om bloggen; hvad skulle den være, hvad skulle jeg skrive om – men i sidste ende havde det været bedst at gå i gang hurtigt! Så havde jeg måske været endnu længere i dag?

Hvis du allerede er i gang med at blogge, så er det blot endnu bedre! Bliv ved og ved og ved – så skal du nok nå langt. Og hvis du overvejer at gå i gang med at blogge, så gør det i dag! Jeg har lavet en fuld guide til at komme i gang, og hvis du tilmed kan udgive dit første indlæg i dag, så er du på rette vej! :)

Jeg håber, at du kunne bruge citatet til noget – det er jo fantastisk rigtigt og kan anvendes på alting: træning, sund kost, at lære en ny ting… 

Hvad ville du ønske, du var startet med for et år siden? 

Derfor skal du have en blog på dit eget domæne

Den anden dag blev jeg spurgt til råds af min kære kusine, der gerne ville have hjælp til at starte en blog. Hun spurgte mig, hvor jeg mente, hun skulle starte op, og hvad der ville egne sig bedst til en ny blogger.

Jo mere jeg tænkte over det, jo sikrere blev jeg på, at jeg mener, at alle bør starte med en blog på deres eget domæne. Det er en virkelig lille udgift, man skal lægge up front (kun 233 kr. hvis man følger min guide her), og det er det hele værd.

Med sådan en blog har man domæne og hosting til et helt år, og man behøver slet ikke at bruge flere penge end det. Man har altså et helt år til at finde ud af, om man i virkeligheden gerne vil blogge, og om man kan se sig selv fortsætte med det.

Hvis man mister interessen (hvad mange desværre gør i løbet af det første år), kan man blot lade være med at forlænge sit domæne og webhotel, og så bliver det lukket ned, og man kan glemme alt om det.

Fordelene ved at starte ud på sit eget domæne er bare så mange, at jeg i dag aldrig ville råde nogen til at starte ud med en blogspot eller wordpress.com blog. Og i dette indlæg vil jeg forklare hvorfor.

Du fremstår mere professionelt

Det virker langt mere professionelt, at du har dit eget domæne på din blog. Der er bare noget over det at have sin egen hjemmeside, der skaber en autoritet blandt andre. Du har virkelig styr på det.

Du har også mulighed for at få det navn til din blog, som du helst vil have. På WordPress og Blogspot får du et utroligt langt domæne, som ikke virker særlig professionelt eller ser særlig kønt ud. Du sikrer også, at dit blognavn er ledigt, hvis du køber dit domæne med det samme.

Du har den kunstneriske frihed

Du har 100% styringen og den kunstneriske frihed over din blog, hvis du vælger at starte med at lave den på dit eget domæne. Både med Blogspot og WordPress.com blogs er du begrænset i dine muligheder for at ændre i selve designet.

Med en blog på eget domæne har du helt selv styringen over din blog og alt er muligt.

I ved jo, at jeg har lavet mit eget bloggertema BOLD, fordi jeg savnede et minimalistisk blogtema med et Skandinavisk præg. Du kan se det her.

Men der findes også mange andre temaer. Og der findes et hav af plugins, der kan ændre din blog på lige den måde, du gerne selv vil have det. Med en gratis WordPress.com blog har du kun adgang til begrænsede temaer, ligesom du ikke kan installere de mange fede plugins, som der ellers findes.

Hvis du har råd til det, kan du endda hyre en designer og programmør til at lave din side præcis som du ønsker dig. Men indtil da kan du vælge et af de millioner af temaer, som der findes.

Du slipper for besværet med at flytte din blog

Der kommer et tidspunkt i de fleste bloggeres liv, hvor de bare gerne vil have deres eget domæne, og dermed skal flytte hele deres blog over på det fra Blogspot eller fra WordPress.com.

Det er et kæmpe rod, og der er stort set altid noget, der går galt og noget, der går tabt ved flytningen. Kunsten er at få alle de filer, du har lagt op på din blog gennem tiden, med over i flytningen. Af en eller anden grund skaber det altid problemer!

Du skal starte på en frisk med dit domæne

Et af de allerstørste problemer ved det at flytte sin blog over på eget domæne er, at du skal starte helt fra ny med at bygge din side op. I min nye guide til SEO for bloggere snakke jeg bl.a. om PageRank (skynd dig at læse om det her, hvis du ikke har endnu), og det er altså noget, der er knyttet op til dit domæne og ikke din blog.

Google er altså ligeglad med, at du har flyttet alt dit indhold over på dit eget domæne og nu blogger der – den vil stadig indeksere din gamle gratis blog, og du vil stadig opleve, at der kommer en masse trafik derinde – også selvom du skriver, at du er flyttet over på eget domæne.

Alle dem, der har linket til dig gennem tiden, vil også stadig pege over på din gamle, gratis blog, som du nu ikke bruger mere.

Det er snart to år siden, jeg flyttede min blog over fra en wordpress.com blog til mit eget domæne, og jeg har stadig den dag i dag omkring 20 besøg på min wordpress.com blog. Stadigvæk! Det er helt latterligt. Hvis jeg i stedet havde startet min blog på mit eget domæne, ville jeg ikke have dette problem. Der kommer også stadig kommentarer derinde, og det er ikke spor fedt, når der ikke har været nyt indhold derinde i næsten to år nu.

Du kan tjene penge på din blog

Med en blog på eget domæne øger du også mulighederne for at tjene penge på din blog. Det er f.eks. ikke tilladt at lave affiliate-links med en WordPress.com blog, og jeg vil næsten love dig, at du kan tjene dine omkostninger ved at købe domæne og webhotel hjem ved blot at bruge nogle få affiliatelinks på din blog.

På Blogspot, som er eget af Google, har du mulighed for at sætte nogle Google reklamer ind, som du kan tjene penge på. Men selv med Blogspot er der nogle begrænsninger, som du ikke har med din helt egen blot på eget domæne.

Hvis jeg kunne gøre det om, ville jeg virkelig have startet min blog op på mit eget domæne. Der er ikke noget at gøre ved det nu, men jeg kan da i det mindste råde alle jer, der drømmer om en blog, til at starte op med en blog på jeres eget domæne! :)

Lige en advarsel, dog: det er dybt vanedannende! I dag har jeg over 30 domæner, og jeg køber ofte nye op, fordi jeg har så mange idéer. Det er helt skørt. ;)

Hvad er din holdning?

Nyt og højere ambitionsniveau for Lav en blog

Celia SchowMig på vores altan i vores midlertidige hjem i Antigua, Guatemala

Det gik op for mig den anden dag, at et af mine absolutte yndlingstidspunkter på dagen, er når jeg sidder og besvarer jeres altid positive og spændende kommentarer her på siden. Der er nemlig begyndt at komme en del, og jeg får også stort set hver dag en række mails i indbakken fra søde bloggere eller fra nogen, der har en kæmpe bloggerdrøm.

Og det er fantastisk! Når jeg kigger på Google Analytics kan jeg også se, at I er flere og flere, der kigger forbi siden her, og der kommer også flere og flere tommelfingre i vejret inde på sidens Facebook.

Det gør mig glad helt ned i maven. Siden er jo netop lavet for at hjælpe nystartede bloggere i gang – og jeg har de sidste to år forsøgt at samle mine bedste råd og tips, fordi det er den slags information, som jeg selv savnede, da jeg skulle kaste mig over at blogge.

Så når I fortæller mig, at det har hjulpet jer, ja, så er jeg bare ét stort smil på den anden side af skærmen! Jeg har faktisk slet ikke fået bare en smule negativ feedback – så jeg må jo have gjort noget rigtigt og ramt plet!

Højere ambitionsniveau for siden

Så i weekenden satte jeg mig ned sammen med min altid støttende kæreste og lavede en meget ambitiøs handlingsplan for siden. For når det gør mig så glad at skrive herinde, og jeg tydeligvis hjælper en masse af jer, så skal det altså prioriteres. Og sættes i system.

Jeg er nemlig ikke sådan en person, der kører derudaf helt af mig selv. Jeg skal sætte tingene i system, for at der sker noget. Og nu er der system i sagerne. Og lad mig sige det sådan her: I kan godt glæde jer!

Det kommer der til at ske

Helt lavpraktisk har jeg lavet en kæmpe liste over guides, der skal skrives. Jeg har fået så god feedback på mine guides – særligt den om at lave en blog på eget domæne – men der er stadig en masse huller. Jeg skal derfor bruge en masse tid fremover på at få lavet en masse guides!

Videoguides er også noget helt nyt, som jeg arbejder på. Det er jo ikke alle, der lærer bedst ved at læse en pokkers masse ord, så for også at få sat det visuelle i spil, vil I fremover finde en god omgang videoguides her på siden.

Fast ugentligt interview

Jeg har åbnet op for min serie af interviews, som fremover vil blive en ugentlig ting – interviewsne vil komme hver mandag kl. 10, og her vil I kunne finde inspiration hos spændende mennesker, der deler ud af deres viden om forskellige aspekter af at blogge.

Men det bliver ikke kun interviews med super skarpe branchefolk (som mit interview med SEO-ekspert Kristoffer Føns, der hjalp mig med at kaste lys over bloggeres værdi her, men jeg kommer også til at interviewe nogle bloggere, der vil dele ud af deres succes med at blogge og selve turen til toppen. Dem glæder jeg mig rigtig meget til at komme i gang med.

På mandag kan I læse et interview med en enormt dygtig PR kvinde, som jeg har mødt gennem min skønhedsblog, og som jeg i dag kan kalde for min gode veninde. Det kommer til at handle om, hvordan man laver samarbejder med virksomheder, og hvordan man får sponsoreret produkter til sin blog.

Det bliver så enormt spændende, I kan godt glæde jer. :)

Faste ugentlige blogindlæg med mine bedste tips

Jeg har sat mig for at blive bedre til at opdatere bloggen herinde med nyheder om blogging og min holdning til en hel masse ting, der relaterer sig til blogging.

Dette bliver anderledes fra mine guides på den måde, at jeg blot vil tage et emne op, som vi så sammen kan diskutere herinde og dele vores holdninger om. Målet er, at vi alle skal blive klogere på blogging og tænke det som mere end blot et sted, hvor vi kan dele tanker og outfits.

Jeg glæder mig helt vildt til at tage emner op med jer her på bloggen! Jeg er nemlig lidt uenig med en del meningsdannere, og jeg vil gerne give mit indspark i debatten om blogging.

Jeg har indtil videre gjort det sådan, at jeg vil udgive indlæg onsdag og lørdag – altså to gange om ugen. På den måde sikrer jeg mig, at jeg har noget nyt og fornuftigt at skrive om, og jeg giver samtidig også mig selv tid til at kunne nedfælde mine tanker ordentligt – jeg har ikke lyst til at gå på kompromis med kvaliteten herinde!

Q&A sessioner

En kæmpestor drøm for mig er at starte en YouTube-kanal op, som også skal være en stor del af siden herinde. Det er altid nemmere at formulere sig på den måde, og med videoer håber jeg også at kunne nå ud til endnu flere samt at skabe et bedre og mere personligt bånd med jer, der allerede læser med herinde.

Q&A sessioner er noget, jeg rigtig gerne vil supplere med, hvor jeg kan svare på spørgsmål fra jer på kamera. Det er en smule grænseoverskridende, men jeg er sikker på, at det nok skal blive sjovt, spændende og super lærerigt at gøre det på den måde!

I første omgang kommer Q&A sessionerne til at komme løbende og i forbindelse med et af mine blogindlæg. Jeg vil svare på spørgsmålet i en video og evt. uddybe lidt på skrift i selve blogindlægget.

Hvis du allerede nu sidder med et spørgsmål, som du gerne vil se i en Q&A session her på siden, så er du mere end velkommen til at sende mig en mail med dit spørgsmål (send mig en mail ved at klikke her!), så skal jeg nok tage det op meget snart i en session! :)

Forum

Jeg arbejder lige nu på at få et forum på benene – ja, et forum, hvor vi alle sammen kan hjælpe hinanden og løbende stille spørgsmål!

Jeg elsker selv fora helt vildt højt – det er en super fed måde at komme i kontakt med andre, der har samme interesser som en selv, og det er virkelig skønt at kunne starte en debat med en hel masse mennesker.

Jeg savner et forum for danske bloggere, hvor vi både kan lære hinanden og hinandens blogs at kende, og hvor vi kan diskutere de mange aspekter i det at have en blog. Hvis du ikke har nogle veninder, der blogger, kan det være svært for dem at sætte sig ind i de problemer og tanker, du har om din blog, og så er det skønt at have et online community, der kender til alt det, du går og tænker på og kan hjælpe dig igennem en masse ting.

Jeg har ofte oplevet, at jeg har fået en mail med et meget akut problem, som jeg ikke har kunnet reagere på, da jeg befinder mig i en helt anden tidszone end jer i Danmark (jeg rejser fuldtid), og så har jeg ikke kunnet hjælpe. Jeg oplever også, at der er flere, der stiller spørgsmål langt fra det, som mine indlæg her på siden handler om, simpelthen fordi de mangler et sted at stille disse spørgsmål.

Løsningen til alle disse problemer er et godt og velfungerende forum for alle os danske bloggere, hvor vi kan hjælpe og få gavn af hinanden. Lige nu er der en del tekniske ting, der lige skal falde på plads vedrørende dette forum, men jeg håber meget, at I vil være med, når det kommer op at køre.

Kurser, e-bøger og uddannelse

På den lidt længere bane har jeg nogle endnu større ambitioner for det her fællesskab, som jeg nærmest føler, der er herinde. Jeg vil gerne lave nogle online kurser, som nærmest bliver små uddannelser i at blive ekspert i WordPress.

Det kommer til at fungere i en online medlemsklub, jeg drømmer om at sparke i gang denne sommer, og som bliver et hyggeligt fællesskab, hvor der er fokus på noget helt særligt indhold, som jeg er i gang med at skabe. Det skal være så lærerigt som muligt, og jeg vil rigtig gerne give mulighed for at lave nogle prøver, så man kan “bestå” mine kurser.

Derudover skriver jeg lige nu på en e-bog, som jeg glæder mig til at udgive. Den kommer til at handle om (surprise!) blogging og nogle teknikker, som jeg endnu ikke har skrevet om herinde.

Jeg overvejer også at lave en e-bog om affiliate marketing og online marketing generelt, da det udelukkende er her, jeg selv tjener mine penge nu, og det er nogle evner, som jeg tror rigtig mange bloggere vil kunne få gavn af at lære endnu mere om. Vinklen bliver for nybegyndere, da jeg virkelig synes, at der mangler helt simpel information til alle dem, der ikke har prøvet det før, og den information vil jeg rigtig gerne være med til at skabe.

Og hvis jeg kunne holde et helt rigtigt foredrag eller en workshop en dag, så ville jeg også blive glad… Men det er vist lidt længere ude i fremtiden! ;)

[line]

Jeg håber, at I vil være med på denne spændende rejse! Jeg glæder mig til at skabe endnu mere indhold herinde og have endnu flere diskussioner med jer om blogging, som vi alle sammen kan lære en masse af!

Hvis I gerne vil være helt sikre på at følge med, så synes jeg, at I skal tilmelde jer mit nyhedsbrev – det kan I gøre i den sorte boks øverst på siden – så kommer I ikke til at gå glip af noget herinde, for jeg vil også blive bedre til at sende endnu flere nyhedsbreve ud fremover! :)

Er der noget, du mangler? Eller har du en kommentar til alt dette? Så læg en kommentar herunder. Jeg glæder mig sådan til at høre, hvad I synes! :)

Hvad er din blog egentlig værd? Interview med SEO-ekspert Kristoffer Føns

For nogle uger siden skrev min gode veninde og en af mine favoritbloggere, Emilie, et indlæg om, at bloggere skulle kende deres værd. En artikel jeg efterhånden har læst et utal af gange, og som igen og igen sætter nye tanker i gang hos mig. Hvis I ikke har læst indlægget endnu, så kan I se det ovre hos Emilie her.

Det er virkelig et interessant emne, som der kunne skrives stolpe op og ned om, og som jeg gerne vil sætte fokus på her på siden.

For der er ingen tvivl om, at der findes en masse bloggere, der bliver udnyttet (for at sige det, som det er) – simpelthen fordi de er søde og rare mennesker, der er overvældede over den interesse, virksomhederne viser dem, og derfor gør en hel masse arbejde for nogle få gratis produkter.

seokris lolI min søgen efter at belyse området bedst muligt, hev jeg en aften fat i min gode ven, Kristoffer Føns, på Skype. Han ved mere end de fleste om SEO og linkbuilding og havde en masse spændende vinkler til emnet!

Vi havde en lang snak om bloggeres værd, og det er der kommet dette super gode interview ud af:

Celia: Hej Kristoffer! Kan du ikke lige starte med at fortælle kort, hvem du er og hvad du laver til dagligt?

Kristoffer: Hej Celia! Jeg er en 21-årig fynbo, der lige nu har slået sig ned i København. Når jeg ikke går til koncerter og er på storbyferier, arbejder jeg som SEO konsulent i search marketing bureauet Webjuice. Derudover har jeg mit eget lille firma, Føns.com, der står for mine affiliate sider, hvoraf jeg er mest stolt af Rejsekris.

Celia: Tak. :) Og netop din store viden om online verdenen skal vi nasse lidt på i dag!

Det er efterhånden normalt, at bloggere laver samarbejder med virksomheder, hvor bloggeren modtager produkter, og virksomheden får omtale. Men i dag ser vi også pludselig, at flere og flere bloggere modtager penge for at skrive om virksomhedernes produkter i såkaldte sponsorerede indlæg.

Mange af disse bloggere har fået skabt sig en kæmpestor læserskare, og det har fået flere bloggere til at tænke over, hvad de egentlig er værd. Hvad er deres omtale egentlig værd? Og netop det skal vi fokusere på i dag. Hvad er ens blog egentlig værd?

Kan du ikke fortælle mig, hvad en virksomhed, der sælger produkter på nettet, får ud af at arbejde sammen med en blogger?

Kristoffer: Der er selvsagt ufatteligt stor værdi i at blive eksponeret på de store blogs i Danmark. På min færden i online-verdenen er jeg flere gange blevet overrasket over, hvor store udsving der kan være på en webshops salgskurve i dagene efter at være blevet omtalt på en blog med mange læsere. Min opfattelse er generelt, at de største bloggere i Danmark kender til deres værd og ikke lader sig nøje med at få produkter sponsoreret – der kommer typisk også penge på bordet.

Celia: Det har du helt sikkert ret i. Der er mange bloggere, som har ladet sig spise af med nogle få gratis produkter til stor gevinst for virksomheden.

Ofte er hensigten fra virksomheden jo, at de gerne vil have et link tilbage til deres webshop, og det er de færreste bloggere, der faktisk tænker over, at sådan et link er meget værd.

Du ved meget om og arbejder med linkbuilding til dagligt. Kan du forklare til alle os, der ikke er helt inde i det, hvad linkbuilding går ud på?

Kristoffer: Linkbuilding er en af de vigtigste discipliner i SEO (søgemaskineoptimering). SEO går, meget kort fortalt, ud på at få et f.eks. en webshop til at dukke op på Google, når brugere søger efter produkter som webshoppen sælger. Et eksempel kunne være en beauty-webshop, der gerne vil findes, når brugere søger efter ‘selvbruner’.

For at få webshoppen til at dukke op på Google, skal deres shop fungere godt rent teknisk, og der skal være en masse tekst, hvor søgeordet ‘selvbruner’ nævnes.

Derudover skal der indgående links til webshoppen. Hvis der ikke kommer indgående links til webshoppen, vil den drukne på de bagerste sider af Google – og hey, ingen kigger på side 2.

Et klassisk linkbuilding-trick, der er blevet brugt i stor stil til at tiltrække indgående links, går ud på at sende gratis produkter ud til bloggere i håbet om, at bloggerne vil anmelde produktet og linke til webshoppen.

Det fungerer fremragende, når det kommer til de mindre og mellemstore bloggere, der bliver glade og stolte over, at en webshop har fundet dem & bloggen værdige til at modtage et gratis produkt. Derfor anmelder de typisk produktet og linker til webshoppen. Så alle er umiddelbart glade.

Celia: Tusind tak for den gode forklaring! Det giver helt sikkert mening – og for webshopsne er det jo ikke en særlig stor udgift at sende produkter til bloggerne.

Jeg oplever det dog selv som blogger, og jeg har i mine få år som skønhedsblogger modtaget et hav af produkter til test. Og ærlig talt, så drukner man lidt i det. Pludselig har man så mange ting.

Og nu er det kommet frem, at vi bloggere skal betale skat af de produkter, vi modtager gratis til test. Noget, der pludselig gør det til en udgift at få produkter – og så begynder det pludselig at blive en dyr fornøjelse at drive en blog.

Men når bloggen pludselig begynder at vokse, og man hiver flere og flere læsere ind måned for måned, giver det så ikke mening for bloggeren at begynde at tage penge for det?

Mange virksomheder køber jo rent faktisk links rundt omkring, så de kan ranke højere på Google, som du selv skrev om tidligere, og så giver det vel også mening for virksomhederne at betale bloggerne for deres udmærkede arbejde?

Kristoffer: Helt sikkert! Den klassiske danske blogger, der ikke ved noget om SEO & linkbuilding, bliver taget ved næsen i stor stil. Jeg skal forsøge ikke at blive for teknisk, men typisk vil selve linkværdien være mange penge værd. Jeg har set flere eksempler på virksomheder, der har betalt websites op til 6000 kr for at få plantet et link på en ubetydelig side på et domæne.

Læg så oveni hatten, at de her, f.eks. skønhedsblogs, rent faktisk har besøgende og er über relevante for virksomhederne. Der er uden tvivl rigtig mange bloggere, der ikke får presset penge nok ud af virksomhederne – ganske enkelt fordi de ikke ved, hvad linkbuilding er, og at et link fra deres blog kan være direkte årsag til, at en webshop stiger i graderne på Google. Noget der kan betyde mange procenters stigning i besøgende og dermed salg på en webshop.

Celia: Nej. Og jeg taler af erfaring, når jeg siger, at alt det der med SEO og linkbuilding tager laaang tid at sætte sig ind i. Det er meget teknisk, og man bliver lidt overvældet i starten, så det er helt forståeligt, at mange bloggere ikke har sat sig ind i denne del. Og netop derfor ærgrer det mig sådan at se, hvordan de bliver udnyttet og købt for produkter til ubetydelige penge.

Netop din pointe med, at bloggerne har relevante læsere, synes jeg er rigtig spændende. Hvis jeg f.eks. har 20.000 forbi min skønhedsblog om måneden, så må jeg antage, at disse mennesker interesserer sig for skønhedsprodukter og derfor er i høj kurs som købersegment til skønhedswebshops.

6000 kr. for et link er jo helt vildt mange penge! Den slags penge tror jeg ikke, danske bloggere hiver hjem i dag. Jeg har dog set eksempler på, at udenlandske bloggere tager over 15.000 kr. for at skrive et indlæg om et produkt. Kan et link og omtale virkelig være så mange penge værd?

Kristoffer: Tro mig, for de store danske virksomheder, der har fået øjnene op for nye platforme at reklamere på, kan 15.000 kr for et indlæg på en stor dansk blog være rigtig godt givet ud. Reklame i traditionelle medier som TV koster kassen og der kommer du ud til et bredt publikum, hvorfor det sjældent kan svare sig for de fleste.

Hvis en blogger måske har lavet et professionelt mediekit, hvor virksomheder kan få information fra f.eks. Google Analytics og blive klogere på bloggens målgruppe, bliver det noget nemmere for virksomheden at trække flere pengesedler op ad lommen. At kunne ramme forbrugeren (altså læseren) direkte via en person (bloggeren), der er autoritær og velset, er mange penge værd.

Celia: Det er en meget interessant vinkel! Og det kommer faktisk bag på mig, at man kan være så mange penge værd – det er jo næsten hvad jeg tjente på en måned på McDonald’s, når jeg virkelig knoklede igennem en måned. :)

Men hvis vi retter fokus mod en blogger, der måske kun har 5-10.000 læsere om måneden, kan de så være penge værd også? Det ses meget i særligt USA, at man som blogger har et media kit, hvor man sætter fokus på besøg, Google Pagerank og sociale medier, så man kan sætte værdi på sin side. Er det en udvikling, danske bloggere burde gå hen imod? At få mere fokus på businessdelen af at være blogger?

Kristoffer: Det er selvfølgelig en balancegang. Vi må formode, at bevæggrunden for at starte en blog, for de fleste, i første omgang går på, at man gerne vil skrive om et emne, der har ens interesse. Så den romantiske tilgang til at blogge ryger jo lidt, når man pludselig begynder at lave mediekits og tænke forretning.

Omvendt ville jeg, som blogger, også føle mig udnyttet, hvis jeg fandt ud af, at jeg var blevet brugt i et spil om bedre placeringer på Google uden at have fået noget videre ud af det. Det er lidt en balancegang og jeg kunne forestille mig, at bloggere fremover kommer til at kontakte og tilknytte SEO-kyndige til at hjælpe med f.eks. prissættelse af sponsorerede indlæg.

Celia: Det har du helt ret i. Jeg føler ofte også selv, at mange af de amerikanske blogs bliver lidt “kyniske”, og jeg må indrømme, at jeg meget mere er til den skandinaviske model, hvor vi er lidt mere nede på jorden. ;)

Jeg håber meget, at vi kommer til at se en udvikling, hvor bloggere begynder at få en bedre forståelse for, at deres blog faktisk er noget værd og kommer til at forlange lidt mere for at arbejde sammen med webshops. Det bliver enormt spændende at se!

Har du her til sidst et godt råd til bloggere, der nu sidder og overvejer, hvad de er værd? Hvor mange læsere, bør man have, før man er interessant? Og er Pagerank noget, der stadig er vigtigt for bloggere?

Kristoffer: Prisen afhænger af mange forskellige ting, så jeg kan desværre ikke komme med en decideret udregning. Hvis jeg, på vegne af en virksomhed, skulle indgå samarbejde med en blog, ville jeg kigge på bl.a. bloggens skrivestil, om der er gode gennemarbejdede indlæg, bloggens pagerank samt overall “SEO-værdi” og naturligvis antal månedlige besøgende.

Med hensyn til pagerank, er det lidt sjovt. De fleste, der arbejder med SEO vil påstå, at pagerank er ligegyldigt. Ikke desto mindre betyder det fortsat noget, når der skal købes links – ganske enkelt fordi det er et nemt parameter at benytte. Derfor vil jeg anbefale, at også ganske almindelige bloggere læser lidt op på, hvad linkbuilding går ud på og måske også bygger en stak indgående links til deres blog.

Celia: Naturligvis vil det altid være en vurdering. Men det er spændende at høre, hvad du ville lægge vægt på, hvis du selv skulle indgå et samarbejde! Det er meget spændende læsning.

Helt sikkert. Jeg tror, jeg vil lave et indlæg om Pagerank snart, så det kan komme ud til bloggerne. :)

Tusind tak for din tid og gode råd. Jeg håber, at det kan inspirere en masse bloggere til at finde ud af, at de måske er mere værd, end de går og tror. Rigtig god aften og tak! :D

Kristoffer: Selv tak! Og god aften til dig. :)

[line]

Hvis du gerne vil se flere interviews som dette, kan du følge med på Bloglovin’ her og like min Facebook-side her. Du kan også skrive dig op til at modtage mit nyhedsbrev øverst på siden.

Lærte du noget nyt? Har du nogle spørgsmål eller kommentarer? 

 

Blogger, drop at fokusere på Google

Alle, der ved noget om at skabe en online succes, vil fortælle dig, at du skal fokusere din energi på at arbejde med din SEO.

Hvis du er ny i denne online verden, som især fokuserer på den rette online markedsføring, så har du nok ikke stødt på begrebet “SEO” før.

SEO er forkortelsen for det engelske udtryk “Search Engine Optimization” – på dansk “søgemaskineoptimering”, og er en disciplin i at få sin hjemmeside til at rangere højst i Google på diverse søgeudtryk.

Og det er i sig selv godt nok og en af de allervigtigste discipliner, hvis du er ved at bygge en online forretning op.

Men som blogger er SEO ligegyldigt. Det er i hvert fald min påstand og i dette indlæg vil jeg give dig 3 gode grunde til, hvorfor jeg mener sådan.

1. Loyale læsere kommer sjældent fra Google

Som blogger er det nemt at blive fanget i den fælde, hvor man konstant sidder og refresher sin Google Analytics for at se, hvor mange besøg man har haft på sin blog. Det giver et fedt kick og på en dag med mange besøg er man totalt ovenpå.

Men jeg vil vove den påstand, at læsere er ligegyldige, hvis de blot kommer ind på din blog gennem Google for så at forlade den igen. De tæller med i dit overordnede læsertal, men hvad betyder det egentlig, hvis de aldrig vender tilbage igen?

Jeg ved fra mange bloggere, at nogle af deres mest velbesøgte indlæg er madopskrifter.

Lad os sige, at jeg skriver en opskrift på en kage på min blog og kalder den: “Opskrift: verdens bedste banankage”. Dette er en overskrift, der ofte vil komme til at rangere godt i Google på søgninger som “verdens bedste banankage” eller “banankage opskrift”.

Gæt lige, hvem der kommer forbi mit indlæg?

Det gør folk, der er på udkig efter en god opskrift på banankage. Det er ikke folk, der nødvendigvis er interesseret i min blog eller mig som person – de er kun ude på én ting: at finde en opskrift på den bedste banankage.

Når de har fået, hvad de ledte efter, så er de væk igen. Og de kommer sikkert først tilbage igen, når de skal bage banankage næste gang…

Alle disse mennesker tæller med i mit overordnede læsertal – men spørg lige dig selv, hvad de bidrager med til din blog? Min påstand er, at de ikke bidrager med noget.

2. Du skal ikke skrive for andre end dig selv

Når man først begynder at fokusere på SEO, så mister man ofte følingen med, hvad man egentlig selv ønsker at skrive.

Man bliver så besat af at se en stigning i sine besøgstal, at man vil gøre alt for at gøre Google glad og skriver en masse indlæg, som Google “godt kan lide”.

I farten mister man sig selv. 

Og det i grunden en skam, for det, der netop gør en god blog, er den personlighed, der skinner igennem overfladen. Dem, der tør at være sig selv, er oftest mest interessante at følge.

3. Interesserede læsere gør hele forskellen

Hvad end du vælger at kalde dit blogindlæg en SEO-titel (som i opskrifts-eksemplet ovenfor) eller en titel, som du selv godt kan lide lyden af, så vil dine læsere – de læsere, der faktisk betyder noget – læse dine indlæg.

De vil også lægge kommentarer, forholde sig til dit indlæg, like det på Facebook, følge dig på Bloglovin’ og meget mere.

Og de er meget værd, og derfor bør du sætte pris på dem og skrive indlæg direkte fra hjertet – ikke til Google.

Hvis det falder dig naturligt at skrive nogle meget SEO-venlige titler og indlæg, så skal du endelig gøre det. Men jeg synes, at du skal være tro mod din egen måde at skrive på – så vil du få en meget stærkere blog og dine læsere vil følge dig i tykt og tyndt.

Og hellere have 1000 virkelig passionerede læsere end 10.000 læsere, der er ligeglade med en og kun kommer forbi, når man skriver en fangende titel, der måske lyder godt, men ikke leverer og ikke kommer fra hjertet.

[line]

Få i stedet dine læsere ved at være en aktiv blogger. Brug de sociale medier meget, kommenter andres blogs, vær til stede i blogverdenen og giv altid dit bedste og dig 100% råt. 

Det nytter ikke noget at forsøge at være en anden. Du er din helt egen – og det er der stor værdi i.

Flere amerikanske bloggere taler nu om, hvorfor det er mest værdifuldt at have en loyal “tribe” – altså en følgerskare af personer, som holder af at følge dig og vil stå bag dig og kæmpe med dig.

Det er der langt større værdi i, end kun at fokusere på tallene.

Har du endnu fundet din egen blog-stil?

Derfor skal du lægge kommentarer hos andre bloggere – et interview med Laura fra Afterglobe

 photo IMG_0066_zps46033df0.jpg
Alle billeder i indlægget er lånt fra Afterglobe.dk

Det er blevet tid til at skyde gang i min længeventede interview-serie med en lang række spændende bloggere og eksperter inden for blogging. Jeg har sådan glædet mig, og der er en hel masse interviews på tegnebrættet fremover – I kan godt glæde jer. :)

Til at starte festen har jeg snakket med Laura fra rejse- og livsstilsbloggen Afterglobe.

Hvis du læser nogle af de største danske blogs og af og til kigger i kommentarfeltet, så har du helt sikkert stødt på Laura. Hun er nemlig en hyppig kommentator, og jeg kan stort set ikke finde et indlæg, hvor Laura ikke har lagt en kommentar.

Jeg har længe været dybt fascineret af Laura og hendes utrættelige kommentering på diverse blogs. For ikke nok med at Laura stort set altid kommenterer, så skriver hun altid velovervejede og reflekterende kommentarer, som virkelig udstråler, at hun rent faktisk har læst indlægget og har noget på hjerte.

Der er ingen tvivl om, at det er en af de allerbedste strategier som ny blogger til at få skabt noget opmærksomhed om ens blog. Men det er tidskrævende, hvis det skal gøres ordentligt. Og netop derfor har jeg længe villet snakke med Laura om, hvordan hun gør og hvilken indvirkning det har på hendes egen blog.

Så i onsdags gav jeg mig i kast med at skrive med Laura på Facebook – og det kom der dette gode interview fyldt med guldkorn ud af:

 photo Cambodja308_zps9fd4e8f9.jpg

Celia: Hej Laura!

Laura: Hej Celia!

Celia: Tusind tak fordi du vil være med. Jeg har længe glædet mig til at få dig på bloggen, så du kan dele dine gode tips.

Laura: Jamen selv tak! Det er også spændende at skulle dele ud af tips og tricks på et område som egentlig forekommer mig meget naturligt

Celia: Du er jo en hyppig kommentator på nogle af de allerstørste blogs. Jeg kan nærmest ikke kigge i et kommentarfelt, uden jeg ser dit navn poppe op som forfatter til en altid meget velovervejet kommentar! Hvor mange kommentarer lægger du på blogs dagligt, tror du?

Laura: Hmm, det er egentlig et godt spørgsmål. Det varierer meget fra dag til dag, og det afhænger selvfølgelig meget af indholdet på de forskellige blogs. Det kan være alt fra ingen kommentar til omkring 15 kommentarer. Måske mere. Jeg har egentlig ikke tal på det, fordi det som sagt kommer an på om der er noget – for mig – relevant indhold på de blogs jeg følger.

Celia: Det giver selvfølgelig mening. Men det må også betyde, at du læser rigtig mange blogs og følger godt med i blogverden. Jeg har bidt meget mærke i, at dine kommentarer ofte er meget lange, og man kan virkelig mærke, at du har læst indlægget igennem og i din kommentar forholder dig til emnet og skriver meget velovervejet.

Laura: Jeg prøvede faktisk lige at tjekke Bloglovin’ for at se hvor mange blogs jeg egentlig følger, og jeg blev lidt overrasket over hvor mange det egentlig er. Tror jeg fik det talt til omkring 80 – men der er altså også mange “forældede” blogs på, som ikke længere er aktive.

Celia: 80 blogs er godt nok mange! Det må være en tidskrævende hobby for dig at følge med på dem alle.

Laura: Det er lidt sjovt, for jeg blev jo egentlig også selv overrasket over at det alligevel var 80. Det er en kæmpe blanding af mode, beauty, rejse, mad, træning og livsstil. Og så ændrer det hele sig lidt efter mit humør. Nogle dage har jeg bare lyst til at blive bombarderet med madinspiration og andre dage er det mere rejselysten der skal stilles Så det spiller selvfølgelig også ind på kommentarerne.

Celia: Hvor er det fedt at høre, at du ikke har en “masterplan” med dine kommentarer, men at det bare kommer helt naturligt til dig. Det tror jeg virkelig, at mange kunne lære noget af. Jeg synes, at man i blogland i dag ser en del mennesker, der bare skriver “fedt indlæg” eller “flot tøj!” som kommentar og så en masse links til deres egen blog – det virker så … malplaceret og upersonligt.

Men nu hvor du har startet din egen blog, Afterglobe.dk, op sammen med din kæreste Anders, kan du så mærke, at der kommer lidt trafik ind på jeres blog fra de mange kommentarer, du lægger rundt omkring?

 photo 9marts_zps84c25578.jpg

Laura: Vi kunne helt sikkert mærke det i starten, hvor jeg begyndte at lægge vores link ind sammen med navn og mail, når jeg kommenterede. Indtil folk ligesom blev opmærksomme på bloggen, så kom en del af vores trafik i hvert fald fra mine kommentarer. Og det er jo ikke fordi jeg ikke ville have kommenteret, hvis vi ikke havde haft bloggen. Indtil vi startede bloggen, kommenterede jeg bare uden at lægge et link. Efterhånden er andelen af henvisninger fra kommentarer ikke en så stor andel i vores views i takt med at bloggen er blevet mere etableret. Dermed ikke ensbetydende med at jeg kommenterer mindre – folk er bare begyndt at følge os på anden vis.

Celia: Ok, det er jo meget interessant, at det ligesom har stilnet lidt af, nu hvor I har blogget længere tid. Men jeg tager ofte mig selv i at tænke “Gad vide, om der er sket noget nyt på Afterglobe?” når jeg ser en af dine kommentarer, og så går jeg ofte forbi bloggen derefter for at læse med – så det har klart en betydning.

Laura: Fedt at det også har den effekt! Det er jo kun dejligt. Det kommer vel også an på om jeg kommentarer bare med mit navn (“Laura”) eller med bloggens navn (“Laura / Afterglobe”). I starten skrev jeg for det meste “Afterglobe” efter, men efterhånden er det egentlig kun med mit eget navn jeg kommenterer. Hvis det giver mening?

Celia: Det giver helt sikkert mening! Det er jo også en fin balance, man skal finde. For det er jo også om ikke at blive for “spammy” i sine kommentarer. Men jeg tror helt sikkert, du får bygget mange gode online bekendtskaber op ved at være så aktiv. Oplever du i nogen grad, at de bloggere, som du selv kommenterer hos, også kommenterer på din og Anders’ blog?

Laura: Det er ikke fordi der er sådan en 1:1-fordeling – altså at dem jeg kommenterer hos også kommenterer ved os og omvendt. Jeg håber at folk kommenterer fordi de kan lide bloggen og dens indhold – ligesom jeg også gør. :)

Celia: Naturligvis ikke. Jeg tænkte også mere på, at du netop ved at kommentere ofte får bygget nogle bekendtskaber op og derigennem også oplever en interesse for jeres egen blog. Naturligvis skal man kun kommentere, hvis man har lyst og noget på hjerte, men ofte har jeg det selv sådan, at jeg har en større interesse for blogs, hvor jeg føler, at jeg “kender” bloggeren. Og sådan kan jeg sagtens have det, selvom jeg kun har kommunikeret med en person online og gennem kommentarer – som jeg jo f.eks. også har med dig! :)

Laura: Det har du helt sikkert ret i! Der er flere som jeg efterhånden føler er “blogvenner”, fordi man alligevel har meget kontakt igennem hinandens blogs, og det er SÅ hyggeligt! Det er en helt ny verden der åbner sig for en, når man først er begyndt at være online på denne her måde.

Gode råd til nye bloggere

Celia: Hvis du nu f.eks. skulle give et godt råd til en helt ny blogger, når det kommer til at lægge kommentarer, hvad ville du så sige til vedkommende? Er pointen her netop, at man kun skal kommentere, hvis man rent faktisk har lyst?

Laura: Altså personligt vil jeg i hvert fald altid lytte til mig selv – har jeg overhovedet lyst til at kommentere i dag? Nogle dage har jeg ikke engang lyst til at læse blogs, og så får jeg jo selv sagt heller ikke kommenteret. Og det har jeg det helt fint med. Der skal netop være en lyst bag ved kommentarerne. Det behøver ikke være vise ord og gode råd, det kan også sagtens være konstruktiv kritik. Hvis man nu forestiller sig at det er en veninde der sidder og fortæller det der står i et blogindlæg, så tilpasser man jo også sine svar og spørgsmål derefter. Man skal have en føling med konteksten og matche modtageren, synes jeg. Og det kan være svært, når det foregår online, for det er så nemt at blive misforstået, når man ikke kan aflæse ansigtsudtryk, kropssprog og så videre.

Hvis jeg skal komme med et helt konkret råd, så vil det nok være at overveje det navn man kommenterer med – er det med ens blognavn eller med ens eget navn? Jeg har det bedst hvis det er mit eget navn, fordi jeg så føler der er en mere personlig relation mellem blogger og læser. Hvis det er med bloggens navn, så bliver relationen lidt skæv, fordi det bliver mellem blog (ens egen) og blogger (den man kommenterer hos)

Celia: Det er virkelig inspirerende at høre dine tanker. Jeg synes, det giver god mening, at man prøver at kommentere med sit eget navn, fremfor at “gemme sig” bag sin blogs navn. Det hjælper jo også, at du har sat en avatar op, så der bliver vist et billede af dig, når du kommenterer. Det giver en hel del i forhold til at man ved, at det er Laura fra Afterglobe, der kommenterer, og ikke bare en “tilfældig” Laura!

Laura: Det er rigtigt! Desværre fungerer det dog kun på WordPress-blogs, fordi vi selv bruger WordPress. Men det betyder virkelig meget at man kan se den person der skriver!

Celia: Til sidst vil jeg gerne høre, hvad du lægger vægt på, når du skal finde en blog, der er værd at følge? Er det billeder, god tekst eller noget helt tredje, du lægger vægt på?

Laura: Hmm, det er svært. Ofte danner jeg mig et hurtigt indtryk af bloggen, og der er det helt sikkert det visuelle der skal fange mig! Jeg skal forbi en blog nogle gange, før det er ordene der får min opmærksom. Med det visuelle hører selvfølgelig billederne. Jeg kan sagtens følge en blog bare på grund af billederne, men hvis jeg skal holdes ved over længere tid og ikke bare blive inspireret en enkelt gang, så er det nok en kombination mellem billeder, layout og bloggerens tilgang. Ikke nødvendigvis bloggerens personlighed, men der skal være en drivkraft bag bloggen. Jeg tager ofte mig selv i at blive irriteret over indlæg som starter mig “jeg tjekker lige hurtigt ind” og slutter mig “nå, jeg smutter igen”. Så føler jeg mig ikke rigtigt værdsat som læser. Det er måske lidt dramatisk at sige sådan, haha! Men det er bare rigtig fedt at mærke at bloggeren også gider en. Og så er det helt sikkert kvalitet over kvantitet. En blog kan sagtens være god selvom der kun er indlæg én gang i ugen – så længe indholdet også er derefter.

Selvfølgelig spiller det også ind om man kan med personen bag bloggen. Igen, det lyder lige voldsomt og dramatisk. Men som med personer in real life, så er der bare nogle man svinger bedre med end andre, og sådan har jeg det egentlig også med blogs.

Celia: Enormt interessante pointer, Laura! Jeg tror, vi fungerer meget på samme måde, så. Jeg er også klart mest til kvalitet frem for kvantitet, og du sætter virkelig ord på en masse vigtigt her.

 photo 19marts_zps48085219.jpg

Laura: Det er virkelig også et spændende emne, synes jeg! Kommunikationen mellem blogger og læser er jo nærmest det halve af fornøjelsen. Generelt er vi mennesker jo ret glade for at få feedback, og det er jo netop det kommentarerne er til på blogs. Den dynamik der er i et kommentarfelt er virkelig inspirerende! Nogle gange er kommentarerne i et indlæg i sig selv jo en hel fornøjelse at læse.

Celia: Det blev et interview med en masse gode pointer! Jeg er rigtig glad for, at du ville være med! Det har været rigtig spændende at høre dine tanker om alle disse ting. Hav en rigtig god aften! :)

Laura: Velbekomme! Det var dejligt at jeg måtte være med – tusind tak! Også god aften til dig, Celia :)

[line]

Lauras tre yndlingsblogs

Acie – Jeg er helt tosset med hendes leg med ord og formuleringer. Hun er nok en af dem jeg har fulgt i længst tid. Hun virker helt nede på jorden, men samtidig også fuld af en masse eventyrlyst og nysgerrighed.

Emma Slebsager – Jeg har egentlig fulgt Emma lidt fra sidenlinjen det sidste år, men først for nylig tilføjet hende på Bloglovin’. Jeg bliver altid inspireret af hendes passion for at gøre en forskel. Og som en lille sidenote, så har vi gået i 3.g sammen, og hun bager simpelthen de bedste kager!

ROCKPAPERDRESSES – Jeg bliver altid inspireret og får stof til eftertanke (på den gode måde), når jeg læser med hos Cathrine. Jeg har fulgt hende fra hendes spæde start, og hun gør det så godt! Hun formår at kombinere billeder og ord på en måde, så det bliver en fornøjelse at læse med.

[line]

En kæmpe tak til skønne Laura fra Afterglobe for sine mange gode pointer. 

Kommenterer du blogs? Og deler du Lauras holdninger til emnet?

Nye guides om at tjene penge på at blogge

 photo DSC_1211_zps3491bdf6.jpg
Random billede: min udsigt for tiden i Mexico <3

Det er et lidt ømt emne at bevæge sig ind på – at tjene penge på at blogge. Men ikke desto mindre lavede jeg for nogle uger siden en kort oversigt over, hvordan man kunne tjene penge på at blogge.

Og det var i en del, der var vilde med.

Der findes læsere derude, som går helt i koma over, at nogle bloggere prøver at tjene penge på deres hobby.

Så er man uægte, sælger ud, gør det kun for pengene osv.

Men faktisk er det at blogge for mange næsten en fuldtidsbeskæftigelse. Og jeg kan virkelig ikke se problemet i, at man vælger at tjene lidt på sin hobby.

Sandheden er jo alligevel også, at bloggerens timeløn er utroligt ringe.

Derfor har jeg truffet en beslutning om, at jeg på Lav en blog vil lave en række guides til at tjene penge på sin blog. For der er så mange bloggere derude med potentiale til at tjene penge på deres blogs, som simpelthen bare ikke ved, hvor pokker de skal starte.

Og det kan også være noget af en jungle. Netop derfor har jeg valgt at lave nogle guides om området, for hvis det kan hjælpe nogle af jer derude i gang, så er min lykke gjort!

Da jeg tjente de første penge på min blog…

Det var en stor dag. Jeg havde på et tidspunkt lagt et såkaldt affiliatelink ind i et af mine indlæg med hjælp fra en IT-kyndig ven.

På daværende tidspunkt havde jeg ingen idé om, hvad jeg gik ind til. Jeg vidste ikke, at det ville forandre mit liv for evigt.

Det gik først op for mig, da jeg en dag kom i tanke om, at jeg havde lavet en konto hos et affiliatenetværk og havde sat et link ind på min (ny lukkede) blog. Jeg loggede ind for at tjekke…

14 kr. tjent! 

Hallelujah! Sikken fest. Jeg løb rundt i lejligheden med hænderne over hovedet! Jeg var så glad. Samme dag havde jeg langet burgere over disken på McDonald’s og havde tjent over 1000 kr. på min lange vagt – men de penge blegnede fuldstændig i lyset af de 14 kr., min totalt ukendte blog havde tjent.

Jeg ville have mere

Det er alment kendt, at mere vil have mere. Og den følelse, jeg sad med den dag, blev det mit mål at jagte. Jeg ville vide mere om denne verden. Jeg ville forstå, hvordan det virkede.

Jeg dedikerede mange, mange timer til at læse om affiliate marketing. På daværende tidspunkt havde jeg ingen teknisk erfaring, men i løbet af de næste par år, lærte jeg mig selv en hel masse om emnet.

Jeg læste en masse amerikanske business blogs – en verden der lå meget langt fra det, jeg ellers lavede. Og jeg var dybt fascineret.

I dag kommer størstedelen af min indkomst fra affiliate marketing. Jeg er ikke længere ansat på McDonald’s (thank God – selvom det var et skønt job!), jeg rejser jorden rundt med min kæreste, og jeg kunne ikke være lykkeligere.

Jeg vil lære dig det hele!

Men information skal deles! Og jeg har sat mig for, at jeg vil dele alt, jeg har lært, med dig og alle de andre, der læser med her på Lav en blog.

Det kommer til at tage sin tid – men jeg er allerede i gang! De første guides ligger klar til at blive læst og udført, hvis du kunne tænke dig at tjene lidt penge på din blog. :)

Hvordan kommer du i gang? Jo, jeg skal prøve at danne et lille overblik:

  • Jeg har lavet denne generelle oversigt over, hvad du kan tjene på med din blog. Her kommer jeg ind på alt fra affiliate marketing og sponsorerede indlæg til bannerannoncering og gratis produkter.
  • Hvad er affiliate marketing? Det har jeg skrevet denne lange forklaring om. Her er der også links til affiliatenetværk, som du skal bruge til at tjene penge på affiliate marketing med.
  • Og til sidst har jeg lavet denne guide til at komme i gang med mit absolutte favorit affiliatenetværk: Partner-Ads. Her viser jeg step-for-step, hvordan du laver links hos Partner-Ads, tjekker din konto og meget mere.

Jeg håber meget, at du har lyst til at kaste dig over nogle af mine guides. De tog ekstremt lang tid at lave (jeg er meget perfektionistisk), og derfor håber jeg meget, at der bare er nogle af jer, der kan få brug for dem. :)

Nu arbejder jeg på at lave en generel ordliste over udtryk, som bruges ved affiliate marketing – det kan nemlig godt blive lidt nørdet, men ikke desto mindre er det meget relevant at kende og forstå de forskellige udtryk, der bliver brugt i denne verden.

Derudover skal jeg have lavet guides til alle de andre affiliatenetværk, der findes. I hvert fald de fleste af dem. Jeg går meget op i, at der er billeder for hvert step, så det bliver nemt for dig at finde rundt i.

Og så vil jeg naturligvis give mine bedste råd til, hvornår og hvordan du bedst bruger affiliate marketing.

Hvad vil DU gerne vide mere om?

Ja, som du kan se, er der nok for mig at komme i gang med. :) Jeg prøver så vidt muligt at finde tid til det, men det tager lang tid, og jeg har også mange andre projekter. Derfor ville alle guides komme løbende.

Men hvis der er en særlig guide, du efterspørger, så vil jeg meget gerne høre fra dig! Du kan altid lægge en kommentar til indlægget her – dem ser og besvarer jeg altid, så det er en god måde at gøre det på.

På den måde gør det det nemmere for mig at prioritere imellem de mange guides, som jeg skal have lavet. Så du må meget gerne sende mig et par ord med dine ønsker. :)

Jeg håber, at I er nogen, der får glæde af det her. Som jeg ser det, er der rigtig mange gode blogs om affiliate marketing, men de er alle meget nørdede, og det gør det rigtig svært for absolutte nybegyndere at komme i gang. Her håber jeg, at jeg kan hjælpe.

Pyh – det blev en lang smørre! I må have det rigtig skønt.

Optimér dine billeder på din blog: Fotomessen 2013

billeder

Meget apropos mit blogindlæg om at gøre din blog mere levende ved at tage til events, kommer der her en lille anbefaling til et event, som jeg synes, at alle bloggere burde skynde sig at skrive sig op til.

Men du skal ikke nødvendigvis kun gøre det for at kunne skrive om det. Dette arrangement er i stedet noget, som du faktisk kan få nogle rigtig gode redskaber ud af at deltage til.

Jeg taler om Fotomessen 2013, som afholdes i København denne weekend.

BEDRE BILLEDER TIL DIN BLOG

Jeg er en ægte billede-snob. Fælles for alle de blogs, jeg dagligt læser, er, at de har enormt fine billeder. De er alle meget forskellige, men jeg synes, at billeder fortæller utroligt meget om bloggeren. Et billede rummer utroligt mange følelser og er i grunden en meget personlig ting.

Fotografen vælger selv, hvad der skal foreviges og på hvilken måde. Gennem fotografens billeder, ser du netop det, som denne synes er vigtigt, men stadig fra et meget personligt perspektiv.

Når det er sagt, så er fotokunsten en finurlig sag. Den kræver konstant finpudsning, nysgerrighed, øvelse og inspiration. Til Fotomessen er der sammensat et stærkt og meget spændende program, som jeg er sikker på, du vil kunne få meget inspiration fra.

Både Nikon og Canon vil være til stede under messen, og jeg er sikker på, at du vil kunne få rigtig meget rådgivning her, hvad enten du er glad amatørfotograf eller måske endnu ikke ejer et kamera og derfor er på udkig efter, hvilket mærke, du skal vælge (jeg er selv die-hard Nikon fan!), hvilken model osv.

Herudover vil der være en masse forskellige inspirerende foredrag, hvor du kan få gode råd og inspiration fra dygtige fotografer.

Du kan tjekke hele programmet til Fotomessen her.

“Desværre” sidder jeg selv i Portugal indtil sidst i november, og derfor har jeg desværre ikke mulighed for at deltage i Fotomessen i år. En kæmpe skam, for der er så meget spændende på programmet, som jeg gerne ville have deltaget i.

Derudover trænger mit Nikon kamera virkelig til at blive renset, og både Nikon og Canon tilbyder en gratis rensning af dit kamera, så det er jeg lidt ked af at gå glip af.

Selve messen koster 100 kr. at deltage til, og holder åbent fra i morgen og helt til søndag – altså tre spændende dage, som du som blogger kan få rigtig meget ud af!

[line]

Hvor meget betyder gode billeder på blogs for dig?

Gør din blog mere levende: tag til events

oriflame event
Lækre rammer til et event hos Oriflame

Med min skønhedsblog er jeg ofte inviteret til en masse spændende events. Oftest skal jeg – sammen med en masse andre skøhedsbloggere og -skribenter – se nærmere på en ny kollektion. Og der er stort set altid en lækker goodiebag at tage med hjem fra eventet.

Ikke alle bloggere skriver om de events, de tager til, da de ikke føler, at det er relevant for læseren. Jeg gør det af og til, men jeg forsøger at holde det så relevant som muligt for mine læsere.

Men det er ikke kun de store bloggere, der bliver inviteret til events.

Faktisk er mange af de store brands rigtig gode til at holde relevante arrangementer, hvor der er plads til alle. Og netop disse events kan være enormt relevante for din blog.

Sådan opdager du relevante events

Når du laver en blog og gerne vil finde en masse events, som du kan tage med til, er det en rigtig god idé at tænke over, hvad det er for nogle events, du gerne vil med til.

Hvis du f.eks. er skønhedsblogger lige som mig, kan jeg anbefale dig at følge en masse relevante brands på Facebook.

Facebook er der, hvor det sker. Brandsne ved, at det er her, de skal nå ud til deres kunder, og det skal du udnytte. Når et brand holder et åbent event, vil de skrive det på deres Facebook – og her skal du slå til!

Følg gerne en masse forskellige brands – også dem, som du måske endnu ikke selv har prøvet. På den måde får du mulighed for at lære nye brands og kende, og du øger også dine chancer for at se en masse relevante events.

Du kan også skrive dig op til nyhedsbreve hos de forskellige brands. Nyhedsbrevsmodtagere er ofte meget færre end Facebook-likes, og nyhedsbreve er en enormt stærk måde at kommunikere på, da de forskellige brands kan give dig deres nyheder direkte i din inbox. På Facebook konkurrerer de med dine venner, og det kan godt være svært.

Ofte vil mange brands også gerne “forkæle” deres modtagere af nyhedsbrevet, og her kan der være nogle helt særlige events, som de giver dig mulighed for at deltage i.

Sidst – men bestemt ikke mindst – er det en god idé at tilmelde sig de forskellige brands medlemsklubber. De fleste medlemsklubber er gratis og giver tit både mulighed for at komme til særlige events og købe ind med særlige rabatter! Det kan man da ikke sige nej til. :)

Det skal du bare udnytte. Meld dig ind hos så mange medlemsklubber som muligt og hold øje med din inbox. Her vil du få alle de særlige rabatter og invitationer til events.

Blog om eventet

Ja, det giver jo sig selv, ikke? Blog løs om de events, du tager til. Det skaber en fornemmelse af, at du begår dig i de miljøer, der er relevante for din blog, og samtidig skaber det også en masse værdi for dine læsere. Disse events er jo gratis, og du kan på den måde fortælle dine læsere om, hvordan de selv kan komme med til de spændende events, som du går til.

Det er altid vigtigt at have dine læseres interesse for øje, når du blogger om events. Hvis du kan invitere dem med til nogle af de spændende events, du går til, kan du skabe utrolig stor værdi for dine læsere.

Og netop værdiskabelsen er med til at give dig dedikerede læsere – vel næsten fans.

Så gør din blog levende og tag til en masse fede events! Ofte er der endda goodiebags til de første, der dukker op – gratis indhold til din blog!

Går du til events?

sådan laver du en blog

For at blive en stor blogger skal du…

 photo billeder.jpg

Der findes bloggere, som jeg har så stor respekt for, at jeg ikke tror, at jeg kan beskrive det korrekt i dette indlæg. Det er personer, som jeg ser så uendeligt meget op til, og som jeg kun under den succes, de har fået.

Hvorfor? Fordi de har knoklet helt utroligt meget for det, de har opnået, og det synes jeg er beundringsværdigt.

Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg gerne ville have en stor blog og være en enormt succesfuld blogger. Den slags blogger, der læses af tusindvis af mennesker hver dag og som kan leve af det.

Men jeg ved også godt, hvorfor jeg ikke er der endnu. Jeg tror på, at alle kan nå deres mål, hvis blot de er villige til at gå efter det og virkelig lægge det arbejde i det, som der kræves. Det er jeg 100% sikker på.

Så hvad er hemmeligheden bag de store bloggeres succes?

 photo blog.gif
Det skønne ved en blog er, at det hele foregår online. Bevares, for mange bloggere (selv for mig) foregår en del af arbejdet også offline, men lad os holde fokus på, at det, der i første omgang fik deres blog frem, var det, de gjorde online.

Når det hele er online, er det pludselig ikke hemmeligt mere. Det, de gør, er det, du ser på deres blog. Det er ikke nogen hemmelighed. De knokler røven ud af bukserne.

Jeg har for nyligt tilføjet en rejseblog til min portefølje, og en af mine bekendte spurgte mig, hvorfor den ikke blev opdateret oftere. Jeg svarede, at jeg havde enormt travlt med at cykle (vi cyklede fra København til Rom på tre måneder – that’s a lot of work!). Til det fik jeg rådet:

“Ved du godt, at du bare kan planlægge f.eks. 10 indlæg? Så bliver de udgivet efterhånden.” 

Ahh, ja. Thanks a lot. Problemet er bare, at det ikke er noget, man bare lige gør. Blogging tager tid. Enormt meget tid. Det tager mig snildt 1-2 timer at skrive et godt indlæg, hvis jeg tæller forarbejdet, billedetagning og -redigering, tekstskrivning, sociale medier og kommentarer med. Det er ikke sådan lige.

Alle, der har haft en blog, ved, at det ikke bare er noget, man lige bruger 5 minutter på om dagen, og vupti så sidder der tusindvis af læsere på den anden side af skærmen og lapper det i sig. Nej.

Så uden nærmere introduktion…

For at blive en stor blogger skal du…

  • Være unik. Med alle de mange blogs, der efterhånden findes, er det vigtigt, at du finder din egen stil og gerne din egen vinkel på det, du blogger om. Folk er vilde med bloggere, der gør noget lidt anderledes. Prøv at finde en måde at blogge på – og noget at blogge om – som måske ikke er set før.
  • Skrive blogindlæg regelmæssigt. Blogging er en utaknemmelig ting. Hvis du pludselig holder en lille pause fra bloggen og ikke får opdateret så ofte, så falder dine læsertal med det samme. Og det er helt naturligt. Hvor spændende er det lige at gå ind på en blog, hvor der ikke sker noget? For at vokse din blog større, skal du holde gang i indlæggene – også når du ikke føler, at du har tid.
  • Være aktiv på andre blogs. Det giver super godt – særligt i starten – at være aktiv på andres blogs. Dog ikke på den irriterende måde. Prøv at skrive oprigtige og unikke kommentarer på andres blogs. Forlang intet igen. Lad være med at bede dem om at tjekke din blog ud, deltage i din giveaway eller følge dig tilbage. Skriv en oprigtig og interesseret kommentar.
  • Sætte tid af til din blog. Du kan ikke bare skrive et indlæg i frikvarteret eller lige skrive et indlæg, inden du går i seng. Blogging tager tid, og du bliver nødt til at prioritere det i din hverdag, hvis det er noget, du virkelig gerne vil. Denne del synes jeg selv er svær! Mest fordi der er så meget andet, man hele tiden bør lave.
  • Være aktiv uden for bloggen. Personlige relationer virker stærkest, og det virker så uendeligt meget bedre at møde dine læsere og medbloggere i virkeligheden. Netværk, deltag i arrangementer, fortæl dine veninder om din blog, vær aktiv på sociale medier… Giv den gas og vær alle vegne. Så vil folk blive nysgerrige om, hvem du er.
  • Skabe gennemarbejdet indhold. Prøv at tænk over, hvad det er for en type indlæg, du bedst kan lide at læse? Jeg er næsten sikker på, at det er gode, gennemarbejdede indlæg, som enten har flotte billede eller en god, grundig tekst med gode observationer. Hvorfor er du nået så langt i dette blogindlæg? Fordi der skrives om noget, du gerne vil vide, og som der interesserer dig. Forsøg at skabe godt og gennemarbejdet indhold på din egen blog. Alle kan mærke det, hvis du laver en halv løsning.

[line]

Det var mine råd for denne gang. Jeg håber, I kunne bruge dem! Nu vil jeg prøve selv at følge dem også. ;)

//Celia