7 ting en god sidebar bør indeholde
Sidebaren på din blog er en af de vigtigste komponenter til at skabe tillid hos dine læsere og til at få dem til at følge dig på sociale medier, så de bliver hængende som faste læsere.
Jeg ser rigtig mange dygtige bloggere, der har valgt at have en sidebar på sin blog, men som alligevel slet ikke får den udnyttet. Det er en kæmpe skam, for der er rigtig mange gode ting, som du helt klart bør have i din sidebar for at få mest ud af den og for at optimere dine chancer for at få faste læsere.
I dette indlæg vil jeg lige gennemgå 7 ting, som jeg mener, er relevante for de fleste bloggere, og som du straks bør tilføje til din egen sidebar på din blog!
Er du klar? Lad os komme i gang!
1. Et billede af dig selv
På alle mine hjemmesider har jeg som det allerførste punkt et billede af mig selv. Hvorfor? Er jeg en enormt selvfed person, der elsker at smække mit ansigt op i hovedet på folk som det allerførste, de ser?
Ikke helt! Men jeg ved, at jeg med et billede af mig selv og en kort tekst om hvem jeg er, skaber troværdighed og tillid hos de folk, der kommer forbi min blog.
En af styrkerne ved en blog er jo lige præcis, at vi giver en masse af os selv. Det personlige aspekt i blogging er efter min klare overbevisning det, der gør mediet så populært hos alle.
Vi er ikke ansigtsløse, “professionelle” magasiner, der skriver upersonlige historier om fede ferier, du bør tage på, eller 5 superfrugter du MÅ prøve for at tabe dig lynhurtigt.
Vi er rigtige mennesker med rigtige oplevelser, følelser og holdninger – og lige præcis dét deler vi med vores læsere.
Så start med at sætte dit ansigt på din blog – hertil er sidebaren helt fantastisk. Læserne kan med det samme se, hvad du er for en, og et godt, smilende billede af dig kan kun skabe en god stemning og en lyst til at finde ud af, hvad du har at byde på.
Hvis du gerne vil se, hvordan du tilføjer et billede til din sidebar, har jeg lavet en videoguide, som du kan se herunder. Subscribe gerne til min nye YouTube-kanal, BlogTV for mange flere guides.
2. Din Bloglovin’ profil
Hvis du ikke bruger Bloglovin’ endnu til din blog, så kan jeg kun anbefale dig at komme i gang med det lige nu! Bloglovin’ er en fantastisk hjemmeside, der giver dine læsere mulighed for at følge din blog. Når du poster nyt indhold på din blog, bliver det vist på de af dine læseres Bloglovin’ profil, som har valgt at følge dig.
Bloglovin’ er en meget populær måde at følge blogs på i Danmark, og det fastholder dine læsere, så de altid ser, når du udgiver nye indlæg. Jeg har lavet en guide til at opsætte en Bloglovin’ profil HER, og så har jeg også en guide, der viser dig, hvordan du får Bloglovin’ ikonet på din blog HER.
Hvis du ikke har lyst til at bruge et af de ikoner, som Bloglovin’ udbyder på deres hjemmeside, så kan du altid designe din egen! Det har jeg gjort, og du kan se den i min sidebar inde på min blog.
Du kan bruge samme fremgangsmåde som i videoen herover til at sætte dit selvdesignede Bloglovin’ ikon ind på din blog – det er sådan, jeg har gjort det på min blog.
Lav gerne linket således, at det åbner i et nyt vindue. På den måde sørger du for, at dine læsere ikke forlader din blog (vi vil jo gerne have, at de bliver så længe som overhovedet muligt).
3. Link til dine sociale medier
Sidebaren er rigtig god til at gøre lidt reklame for dig selv og vise dine læsere, hvordan de kan følge dig til dagligt. Derfor bør du altid vise alle dine sociale medier i din sidebar.
Husk dog kun at vise dem, som du bruger. Jeg er f.eks. ekstremt glad for Snapchat, så jeg har naturligvis mit brugernavn stående i min sidebar. Derudover er jeg aktiv på Facebook og Instagram, så det er disse tre sociale profiler, jeg henviser mine læsere til.
Det er spild at få dine læsere til at følge dig på eksempelvis Twitter, hvis du aldrig bruger mediet. Så skaber du ikke kontakt og et forhold til dine læsere. Vælg derfor de sociale medier, som du bruger ofte.
Mange sætter bare nogle sociale medie ikoner ind i deres sidebar, og selvom de er rigtig fine, så konverterer de ikke ligeså godt, som hvis du har dedikeret mere plads til at vise dine sociale profiler.
Hvis du alligevel gerne vil vise de sociale ikoner, så kan du enten downloade et plugin, eller du kan bruge mit WordPress tema BOLD, hvor ikonerne i stedet er rykket op i menubaren – på den måde får du det bedste fra begge verdener. :)
Hvis du gerne vil have nogle større pladser til dine sociale medier, så kan du bruge samme fremgangsmåde som jeg vise under 1. punkt i min video. Sider som Facebook, Instagram, Twitter og Pinterest har deres egen widgetkode, som du også skal sætte ind i en Tekst widget.
4. Et søgefelt
Søgefunktionen er en meget overset funktion hos mange bloggere, men den er helt enormt vigtig. Hvis dine læsere for noget tid siden har læst et indlæg på din blog, som de gerne vil genlæse men ikke kan finde, så er det vigtigt at give dem muligheden for at kunne søge direkte på din blog.
Hvis de først forlader din blog for at søge på Google, så er de væk fra din blog, og der er stor risiko for, at de ikke kommer tilbage, fordi de ikke nemt kunne søge efter det, de ledte efter.
WordPress har sin helt egen søgefunktion under Widgets, som du simpelthen bare kan trække over i din sidebar, som du har lyst til. Funktionen hedder helt simpelt “Søg”, og virker uden du behøver at gøre noget ekstra – smart og hurtigt!
5. Mest populære indlæg
Denne funktion bruger stort set ingen bloggere (mig selv inklusive – ups!), men jeg har set den inde hos Emily Salomon, og det er i virkeligheden en ekstremt god idé at sætte fokus på de mest populære indlæg på din blog.
Du kan enten vælge at finde ud af, hvilke af dine indlæg har haft flest besøgende – eller du kan vælge at fremhæve de indlæg, du selv er mest stolt af.
Der findes plugins, der kan gøre dette nemt og automatisk for dig, men du kan også sagtens lave billeder til indlæggene selv og indsætte links og igen indsætte dem som en Tekst widget. Det kræver lidt mere arbejde, men til gengæld kan du også få det, præcis som du ønsker!
Et lille tip: hvis du har nogle gode og grundige indlæg, der indeholder affiliate links, kan du med fordel putte dem på listen over mest populære indlæg i din sidebar. Det øger antallet af besøgende på de sider, og dermed øges dine indtjeningsmuligheder markant.
6. Disclaimer om affiliate links
Meget apropos det med affiliate indlæg: det er lovpligtigt at oplyse dine læsere om, at du benytter dig af affiliate links (hvis du gør det). På den måde bliver dine læsere ikke ført bag lyset, når du laver links, som du potentielt set kan tjene penge på.
Nogle bloggere vælger at skrive i hvert indlæg, at de bruger affiliatelinks, men da det godt kan virke lidt forstyrrende, vælger flere og flere bloggere at have en lille disclaimer i deres sidebar, hvor de kort gør deres læsere opmærksomme på, at de benytter affiliate links på bloggen.
Det kan du gøre dem efter. Hvis du placerer denne disclaimer i din sidebar, er dine læsere med det samme opmærksomme på, at du benytter dig af affiliate links, og da det står i sidebaren (som optræder på alle dine sider på din blog), så kan der ikke herske nogen tvivl om, at der er gjort opmærksom på det.
7. Dine kategorier
WordPress giver dig en fantastisk mulighed for at kategorisere dine indlæg. Hvis du har en blog, hvor du skriver om mange forskellige emner, så er kategorierne en genial måde at holde styr på dit forskellige indhold.
Det er også en kæmpe hjælp for de af dine læsere, der måske kun er interesseret i at læse dine opskrifter, at de blot kan klikke på den relevante kategori og så se alle dine opskrifter.
Du kan enten bare bruge den WordPress widget, der hedder Kategorier, og trække den hen i din sidebar. Eller du kan bygge den op selv med flotte billeder, så det bliver lidt lækrere for dine læsere. Jeg har vist, hvordan det kunne se ud i demo’en af BOLD. Se bare her:
Ser det ikke fint og indbydende ud? Det synes jeg! :)
Et sidste tip: lad ikke sidebaren forsvinde
En ting, der har irriteret mig i rigtig mange år efterhånden, er, hvordan alle bloggeres sidebar forsvinder, så snart man scroller forbi den på bloggen. For mig er sidebaren netop det sted, hvor du skal have alle dine godter og alt det, der er relevant for dine læsere at se, så hvordan kan det give mening, at den forsvinder, så snart læserne scroller ned på din side?
Jeg har kun set denne funktion på amerikanske blogs, og lad mig lige hurtigt sige: amerikanerne ved, hvad de laver, og er på mange måder fantastiske til at engagere sit publikum og fastholde dem i det, der er vigtigt.
Funktionen med en sidebar, der sidder fast, når man scroller ned, er normalt noget, der koster penge at få udviklet af en programmør. Og de plugins, der lover at kunne sætte sidebaren fast, virker alle ufatteligt dårligt, fordi de aldrig er optimeret til det tame, din blog nu engang bruger.
Derfor lavede jeg funktionen i mit tema, BOLD. Det var et af de vigtigste punkter for mig. Og det virker knaldgodt, fordi det netop er bygget specielt til BOLD. Jeg har aldrig set et mere flydende resultat af en sidebar, der sidder fast!
I kan se, hvordan det fungerer i praksis på min blog.
I kan købe BOLD HER
* * *
Hvad har I i jeres sidebar? Og er der noget, I vil tilføje, efter I har læst dette indlæg?
Hej Karna
Tak for dit gode spørgsmål! Se mit svar til dit spørgsmål i din anden kommentar. :)
/Celia
Tusind tak, Katrine! :) Det giver en rigtig fed effekt – så det kan du sagtens tyvstjæle til din egen blog! :D
Wow – så har vi jo tænkt samme tanke! Lyder som en rigtig flot sidebar, som du får udnyttet godt!
Hav en skøn weekend! :)
/Celia
Jeg er VILD med de kategorier med billederne – wow!!
I min sidebar har jeg et billede af mig selv, sociale medier, søgefelt, tags, populære indlæg samt kategorier.
Jeg har tidligere haft mine affiliate-partnere til at være der også, men ikke lige for tiden :)
Tak for super inspiration!
God weekend :)
Kh. Katrine
Jeg har set på dit tema Bold, men du skriver ikke noget om fonte – er der et udvalg af fonte, som kan bruges. Det står der normalt i omtale af et tema.