Da jeg interviewede Kristoffer Føns om bloggeres værd, var I flere, der udtrykte lyst til at lære mere og vide mere om den mere tekniske del bag blogging, og ord som SEO, linkbuilding og PageRank blev også nævnt. Siden her slog også besøgsrekord den dag, hvor interviewet gik online, så det tager jeg som et hint om, at dette er et emne, I meget gerne vil lære mere om.
Det er et af de mest spændende emner, hvis I spørger mig, og jeg har tilbragt meget tid i løbet af de sidste par år på at sætte mig ind i sagerne og danne mig et overblik over, hvordan det hele fungerer.
Grunden bag det var, at jeg gerne ville lære, hvordan min blog kunne få flere læsere. Jeg ville også gerne vide, hvordan mine andre sider kunne blive set mere i Google, så jeg kunne begynde at tjene penge online – noget, jeg meget længe har ønsket mig at kunne leve af.
Nu har jeg faktisk næsten nået målet, men jeg har stadig lang vej foran mig. Jeg er ikke den dygtigste på området, men jeg kan mine ting, og derfor har jeg lavet denne guide, som du som blogger kan støtte dig til, når du skal til at lære hele denne verden, hvor man handler i links, snakker PageRank, laver søgemaskineoptimering og forsøger at lave den bedste linkbuilding.
Forvirret? Lad os se på, hvordan alt dette med Google egentlig hænger sammen:
Derfor er Google vigtig
Google er den mest anvendte søgemaskine i verden. Hver dag bliver der googlet 5,922,000,000 gange, og det tal stiger kun. Du kender det selv – hvis du er i tvivl om noget, så googler du det.
Det gør alle andre også. Google er efterhånden også så pokkers intelligent, at vi lynhurtigt finder det, vi søgte, på den allerførste side i Google. Stort set ingen kigger på side 2 eller længere bagud. Det er side 1, der tæller.
Så forestil dig lige, hvor stor værdi der er i at være på side 1 i Google på forskellige søgeord. For webshops er det knald eller fald, om man ligger godt placeret i Google. Hvis jeg søger efter nogle wallstickers, så er der ret stor chance for, at jeg googler det og ender med at købe fra en af de webshops, der ligger øverst på side 1 i Google.
Så simpelt er det. Det er de grønne tal på bundlinjen, der tæller for virksomhederne.
Men hvordan kommer man så til at ligge på side 1 på Google? Det er en hel disciplin i sig selv, og det er netop de mange tricks til at komme frem på Google, jeg vil komme ind på i denne guide.
Et ord: Søgemaskineoptimering (SEO)
SEO er i virkeligheden hele den praksis, der ligger bag det at komme frem på Google. Det er noget, som alle virksomheder ligegyldig størrelse bliver nødt til at have fokus på, og det har sat gang i hjulene hos mange marketingsvirksomheder, der nu tilbyder at få virksomheder frem på Google.
Men det er ikke kun noget, som webshops og marketingsfolk kan finde ud af. Du kan sagtens lære det! Og det er absolut ikke uset, at bloggere slår webshops i placeringer på Google – det kan snildt lade sig gøre.
Dog vil jeg gerne slå et slag for, at du skal læse det følgende med et kritisk øje og gerne tage pointerne nederst i guiden her alvorligt.
Som blogger synes jeg, at det er vigtigt, at man holder sig så tro mod sig selv, som man overhovedet kan. Det er vigtigt, at man ikke sælger sin sjæl for upersonlige klik og placeringer i Google, hvis man ikke bryder sig om at skrive den slags indlæg, som faktisk virker.
Der findes langt bedre og mere effektive måder at booste sit læsertal på som blogger, og dem skal jeg nok komme ind på meget snart. Det følgende er blot en forklaring af, hvordan du skal skrive og gøre, hvis du gerne vil have held med Google. Så husk dig selv, før du læser videre.
Løs et problem for folk
De fleste mennesker googler, når de selv har et problem eller selv søger svar på et spørgsmål, der på pågældende tidspunkt er relevant for netop dem. Det er i virkeligheden ofte med et egoistisk mål for øje, at vi googler.
Hvis jeg for eksempel googler “hvordan får jeg flere læsere på min blog” så kommer et af mine indlæg her fra siden op. Og forhåbentlig løser det indlæg et problem for den person, der googlede det.
Lav en blog er nemlig et udmærket eksempel på en hjemmeside, der løser et problem for folk. Jeg hjælper folk i gang med at blogge og at tjene penge på at blogge, og det kan Google godt lide.
Mine overskrifter er præcise (og kedelige) og er som ofte et svar på spørgsmål, som folk ofte googler. Og det er ganske bevidst. Jeg vil gerne have, at folk kommer herind, når de har et problem med blogging, som jeg kan hjælpe dem med.
Tænk over dine overskrifter og underoverskrifter
Når Google leder på din side efter relevant indhold, kigger den især på dine overskrifter til dine indlæg. Overskrifter siger ofte utroligt meget om, hvad et indlæg handler om.
Derfor er det meget vigtigt, at du er præcis i dine overskrifter, hvis du gerne vil have succes med Google. Hvis din overskrift f.eks. hedder noget i stil med “Guide: sådan tegner du dine øjenbryn op” (jep – jeg havde sådan et indlæg på min gamle skønhedsblog sarthud, høhø), så er det ret nemt at vide, hvad indlægget handler om.
Havde jeg i stedet kaldt det “Noget om bryn” (som indlægget oprindeligt hed), så var det pludselig lidt sværere at finde ud af, at mit indlæg egentlig var en guide.
Læg i øvrigt også mærke til, hvordan det indlæg rent faktisk løser et problem for folk. Jeg lærer andre, hvordan de skal tegne deres øjenbryn op. Det indlæg er et af de mest besøgte på bloggen, netop fordi det løser et problem for folk og kommer som svar på det spørgsmål, som de googler.
Ligeledes er det vigtigt med underoverskrifterne. Normalt kaldes disse H2-overskrifter, fordi de i HTML hedder <h2> – en forkortelse for “Heading 2”. Disse er også nogle, som Google kigger efter. I kan se et eksempel på det her (snuppet fra HTML visningen af min H2-overskrift til netop dette afsnit):
Det er de færreste bloggere, der bruger H2-overskrifter, da det virker mere avisartikel-agtigt at bruge underoverskrifter. Men de er rigtig gode at bruge, hvis du gerne vil skrive for Google.
Her skal du tænke over dine søgeord – altså de ord eller vendninger, som du gerne vil findes på på Google. I indlægget om øjenbryn, er det derfor godt at have ordet “øjenbryn” med i en H2-overskrift. Det er ligeledes smart at have “tegne øjenbryn op” vendingen med ind over.
Jeg kunne eksempelvis havde lavet en H2-overskrift, der hed “Sådan tegner jeg øjenbryn op” – selvom det ikke matcher den vending, som jeg gerne vil findes på, 100% så er det stadig en, der hjælper mig med min placering i Google.
Benyt dit søgeord i selve teksten
Herudover ser Google naturligvis på, om søgeordet er brugt i selve teksten. Her vil jeg gerne advare imod at bruge søgeordet for meget eller for kunstigt. Det skal komme naturligt, og når det er relevant i selve teksten – ellers kan det faktisk ende galt.
Med naturligt mener jeg også, at du ikke skal skrive præcis som folk googler ting. Lad os sige, du gerne vil højere op på søgninger efter hoteller i København. De fleste googler således “hotel København” men dette er ikke en vending, der giver mening i et indlæg. Her vil du tilføje et ord, så det bliver “hotel i København”.
Og det er netop her, jeg vil hen. Vær ikke forblændet af, hvad folk vil google, men skriv i stedet, så det giver mening. Du kan lynhurtigt ende i en situation, hvor dine artikler bliver for meget, og dermed ikke er nogle som folk gider at læse.
Herudover er det vigtigt, at dit søgeord ikke optræder for ofte i din artikel. På engelsk snakker man ofte om “keyword density”, altså densiteten af dit søgeord. Dette kan laves om til en procentdel, hvor du finder ud af, hvor mange procent af de antal ord, du har skrevet, rent faktisk er dit søgeord.
Der er store uenigheder om, hvorvidt den magiske procentdel er 1%, 2%, 3% eller mere, men mit udgangspunkt er altid, at jeg forsøger at bruge søgeordet så meget, som det giver mening i teksten, og som jeg ellers ville have brugt det, hvis jeg slet ikke skulle tænke på søgeordsdensitet.
Google bliver hele tiden mere og mere intelligent, og selvom vi endnu ikke er der, hvor Google kun finder 100% relevante artikler og ikke kan manipuleres af dygtige SEO-folk, så er det den vej, vi går. Derfor tror jeg på, at man ved at skæve til Google og med kendskab til SEO kommer langt, selvom man har fokus på at skrive så relevant og naturligt indhold som muligt. Med andre ord skal man skrive, som man ellers ville have gjort.
Skriv lange blogindlæg
Det siger nok sig selv, at du skal skrive nogenlunde lange blogindlæg, før dette giver mening. Hvis du kun skriver 100 ord i hvert indlæg, er det svært for Google at finde ud af, hvorvidt indholdet er relevant, og søgeordsdensiteten og den generelle nævnelse af søgeord bliver også underligt mudret på en meget kort tekst.
Derfor siger de fleste, at du som udgangspunkt skal skrive mere end 300 ord, før det i det hele taget giver mening at bruge disse SEO-råd.
For mig kommer det meget naturligt at skrive langt (se bare denne guide!), så jeg lever absolut op til dette krav, men for nogen er det svært at finde på en masse at skrive.
Hvis du har rigtig meget på hjerte og skriver en guide, der er omkring 2000 ord lang (det svarer til en hel kronik i Politiken!), så er det super godt for at få besøgende ind på din side gennem Google! Jeg har selv rigtig god erfaring med superlange guides. Det giver altså en eller anden form for autoritet over for Google, at du har skrevet så langt (husk altid, at det stadig skal være relevant!), og du bliver klart belønnet for det på den lange bane.
Et godt plugin til at holde styr på din SEO
Alle disse ting kan godt være lidt svære at holde styr på, når du egentlig bare gerne vil skrive et blogindlæg. Mit råd er derfor, at du skriver, som du alligevel ville have gjort, men skæver lidt til dette med at inkludere dine søgeord, laver en relevant titel til dit indlæg samt nogle rammende H2-overskrifter, som rent faktisk giver mening.
Derudover kan du bruge et plugin, som vil hjælpe dig med at holde styr på dit indlægs SEO-værdi på bedst vist! Nemlig SEO pluginet af Yoast, som du kan downloade ganske gratis eller blot installere ved at søge efter det under “Plugins” (kun for WordPress-blogs på eget domæne).
Jeg bruger dette plugin på flere af mine sider, og det er klart mit foretrukne plugin, når det kommer til at holde styr på min SEO! Jeg bruger det ikke på min skønhedsblog eller min rejseblog, da jeg har en klar holdning til at lave så meget SEO på personlige blogs (denne pointe skal I nok høre meget mere til senere i guiden).
Plugin’et fungerer meget simpelt på den måde, at hvert af dine indlæg får en farve, når du har skrevet det færdigt og udfyldt de ting, som plugin’et beder om. Du får enten grøn, gul, orange eller rød. Grøn er klart den farve, du skal stræbe efter, og når først du har fået grønt lys fra SEO by Yoast, så er dit indlæg altså good to go.
Det er i hvert fald det, jeg altid stræber efter på de af mine sider, der skal komme længere frem i Google, og hvor jeg generelt gør en hel del for at få styr på min SEO.
Plugin’et virker på den måde, at du under dit indlæg skal udfylde nogle forskellige ting, som plugin’et skal kigge efter. Du finder boksen, der skal udfyldes, under dit indlæg.
Du skal udfylde dit fokus nøgleord, som er de(t) ord, du gerne vil optimere din artikel på. Herefter skal du skrive din SEO-titel, som er den titel, Google vil vise øverst, når din artikel vises på en Google-søgning. Til sidst skal du udfylde Meta beskrivelse, som er den beskrivelse, der kommer til at stå under titlen. Alt skal holdes indenfor de max. angivne tegn, og øverst kan du se et preview af, hvordan det vil se ud i en Google søgning.
Du kan løbende se, hvor mange gange dit fokus nøgleord optræder de forskellige steder i dit indlæg. Du kan herunder se, hvordan en af mine artikler (den om at tjene penge online) ser ud under SEO by Yoast:
Som I kan se, sørger jeg altid for, at mit søgeord optræder i alle de forskellige parametre, som plugin’et viser mig på listen her.
Når jeg har udgivet mit indlæg, vil jeg øverst kunne se, hvilken farve jeg er blevet tildelt for mit forsøg på at lave god SEO på mit indlæg.
Den blev heldigvis grøn, og dermed er jeg altså tilfreds.
Som sagt er mit fokus blot at få mit søgeord til at optræde, når det er relevant (som du nok kan fornemme her på siden, forsøger jeg altså at holde det meget relevant, og selvom der kommer mange ord, så er det kun fordi, jeg ser det nødvendigt for at forklare mig ordentligt).
Hvis du gerne vil vide, om der er noget, du kan gøre endnu bedre, kan du klikke på der, hvor der står “Check” ud for den grønne knap, og du vil automatik blive taget ned til en liste over ting, du kunne have gjort bedre og ting, som du har gjort godt nok:
Som I kan se, får jeg topkarakter i mange punkter, men der er stadig lidt, jeg kunne gøre bedre. Jeg burde få et billede på mit indlæg – det har jeg ikke. Min søgeordsdensitet er lige lovligt lav (men jeg synes ikke, søgeordet er relevant andre steder – jeg vil ikke presse citronen for hårdt!). Derudover mener den, at jeg skulle linke ud fra min side, og at jeg skulle flytte mit søgeord op i starten af mit indlæg.
Du kan derfor altid bruge dette som en hjælpende hånd til at optimere dit indlæg. Men igen – det skal være naturligt, så du ikke irriterer dine læsere.
Linkbuilding – en vigtig del af SEO
Nu skal vi til noget helt andet, nemlig linkbuilding. Linkbuilding er en meget vigtig ting, når det kommer til din generelle SEO. Den er faktisk – mener mange – ligeså vigtig som rigtig godt indhold til din side. Det er hårdt og tager tid, men det er også noget, der belønner dig på den lange bane.
Linkbuilding dækker over det at få andre hjemmesider eller blogs til at linke til sin egen blog. Det lyder jo i princippet simpelt nok, men det er ikke bare sådan ligetil, at få en masse betydelige bloggere til at linke til sig.
Jeg skriver betydelige, fordi der er forskel på links og deres værdi – det handler i høj grad om den side, de kommer fra. Hvis det blot gjaldt om at samle links til sin blog, kunne man jo bare oprette 100 gratis blogs how blogspot eller wordpress.com og linke til sig selv, ikke?
Men sådan fungerer det ikke…
Se links som anbefalinger af din blog. Hvert link til din blog tæller som en anbefaling, men som med alt andet er der forskel på folk, og der er også forskel på anbefalinger og dermed på links.
Lad os sige, at du søger efter en anbefaling til en god restaurant i København. Hvem stoler du mest på – en nær ven, som du har masser af tillid til eller en, som du lige har mødt?
Den er ikke svær – den nære ven, som du har tillid til. Din ven har gennem flere år og samtaler med dig vist dig, at han/hun er til at stole på. Du vægter altså din vens anbefaling af restaurant A højere end 10 fremmedes anbefalinger af restaurant B. Fordi det handler om tillid.
Se det lidt på samme måde, når det kommer til linkbuilding.
En stor blog, der har mange læsere og meget godt indhold på sin blog, er med tiden blevet “gode venner” med Google – og derfor tæller dennes anbefaling (link) mere end en hel ny og ukendt sides link til dig.
Derfor vil du gerne have gode links fra relevante bloggere – allerhelst bloggere, som er i den samme niche som dig selv. Der bliver nemlig også kigget pår relevansen for linket. Dermed vil du som madblogger gerne have links fra andre madbloggere og ikke fra en fodboldblogger. Ligesom du ikke vil have råd fra en ven, der er fyr, til hvor du skal købe tamponer og stiletter.
Sådan får du links: gæsteindlæg
Gæsteindlæg er ikke super almindelige hos de fleste bloggere her i Danmark, men gæsteindlæg er faktisk en rigtig god og velset måde at skaffe links til sin blog på.
Når du skriver et gæsteindlæg, skriver du således et indlæg, som kan blive postet på en andens blog. Ofte præsenterer du dig selv i starten, og laver herefter et link til din egen blog.
Der er flere gode ting ved at gæsteblogge hos en anden blogger.
For det første får du et link til din side, som er en vigtig del af dine linkbuilding til din blog.
For det andet – og nok egentlig mere relevant og værdifuldt – får du mulighed for at komme ud til en anden bloggers læserskare. Håbet er jo, at de vil finde dig så interessant, at de også begynder at læse med ovre på din blog og dermed bliver faste læsere.
Derfor er det også vigtigt, at du skriver et godt gæsteindlæg. Jeg har før set danske bloggere gæsteblogge hos hinanden, hvor de blor præsenterer sig selv på 150 ord og så ellers fyrer den af med billedespam af sig selv.
Det får mig altså ikke til at klikke på det famøse link, og chancen for at jeg begynder at læse deres blog efter sådan en tynd omgang, er altså meget lille. I øvrigt er det heller ikke den bedste linkbuildingstrategi, da du gerne skal overholde de indholdsmæssige råd om SEO ovenfor – også når du gæsteblogger.
Mange amerikanske SEO-guruer (som nørden her holder af at læse) går faktisk så langt som at sige, at du bør udgive dit allerbedste indhold som gæsteindlæg hos andre bloggere.
Det virker måske lidt underligt, at dit allerbedste indhold ikke skal på din egen blog, men det skal naturligvis ikke forstås så bogstaveligt. Du skal huske altid at udgive godt og gennemarbejdet indhold, som jeg skrev om ovenover, men du skal bestemt ikke gå på kompromis med indholdet, når det kommer til at gæsteblogge.
Prøv at find en særlig vinkel, som vil vække nysgerrigheden hos læserne og som faktisk gør, at de sidder tilbage med en wow-følelse og bare vil have mere.
Så får du nemlig folk til at klikke på dit link, du får nye læsere og derudover får du også fantastisk linkbuilding. Det kan simpelthen ikke nævnes nok, hvor vigtigt det er, at du ikke half-ass’er den igennem gæsteindlæg – det kommer der ikke gode resultater ud af, og du har mildest talt bare spildt din tid.
Sådan får du lov til at gæsteblogge
Nu sidder du måske med en følelse af, at du gerne vil kaste dig over at gæsteblogge – og det kan jeg kun råde dig til, her er der masser af gode links og læsere at hente.
Men hov – hvad får den, du gæsteblogger hos, ud af det?
Det er altid meget vigtigt at holde sig for øje, at alle ting her i livet er en forhandling. Det er noget-for-noget, og du kan ikke bare forlange eller forvente, at du kan få lov til at gæseblogge hos en af de største danske blogs bare sådan.
Der er flere ting i det, og det er alle sammen ting, som du bør have med i overvejelserne, før du kaster dig ud i at spørge om lov til at gæsteblogge.
Opbyg et godt forhold. Det er vigtigt, at du ikke bare dukker op helt pludselig og spørger om lov til at gæsteblogge hos en blogger, som du aldrig før har skrevet med, og som dermed måske ikke ander, hvem du egentlig er.
Vær aktiv på personens blog, før du spørger om lov til at gæsteblogge. Sørg for at lægge kommentarer og vær aktiv på Facebook hos bloggeren. Stil gerne direkte spørgsmål og gør dig umage med din kommentarer og formuleringer, som jeg snakkede med Laura om her. Skil dig ud fra mængden, så bloggeren ved, hvem du er.
Du kan også skrive direkte til bloggeren – men pas på at det ikke bliver for stalker-agtigt. ;) Jeg har før skrevet personlige mails til flere bloggere, hvor jeg egentlig bare har fortalt dem, at de gør et godt stykke arbejde. Ofte har jeg haft et simpelt spørgsmål også.
På den måde får du et mere personligt forhold til bloggeren – og du kan faktisk også opleve, at denne blogger kommer forbi din egen blog og måske tilmed lægger en kommentar – og så er du altså ved at være der!
Pitch din idé for bloggeren og lad grunden til at sige ja tak være meget nærliggende. Når du først har bygget dit forhold op, er det meget vigtigt, at du ikke bare skriver og spørger, om du må gæsteblogge. Hav en klar idé om, hvad du gerne vil skrive om og endnu vigtigere: hvorfor det er relevant på den anden bloggeres blog.
Det er ekstremt vigtigt, at du har en helt specifik idé om, hvad du gerne vil skrive. Det kan f.eks. være, at du føler, at du har noget at bidrage med, som vil være meget relevant på den anden bloggers blog, fordi stilen og emnet netop passer perfekt sammen.
Skriv en personlig mail og fortæl om din idé – det er næsten som at pitche en idé at fremlægge sin hypotese i skolen, og det skal være en beskrivelse af, hvorfor indholdet er relevant for bloggeren, hvorfor du er den rette til at skrive om det, og hvad bloggeren kan forvente.
Hvis det er gennemtænkt nok, kan det stort set ikke gå galt, og du vil stort set altid få lov. Den anden blogger får jo et spændende indlæg med godt og relevant indhold for sine læsere, og du får det famøse link og bliver præsenteret for en helt ny skare af læsere.
Få et linkfællesskab med andre bloggere
Det er set før, at bloggere linker til blogs som de holder af – det kaldes et linkfællesskab, og er faktisk også noget som man ser hos eksempelvis Bloggers Delight, der har kæmpestort linkfællesskab mellem alle deres Premium Bloggere. Og det virker – det har jeg selv mærket, da jeg var en del af Bloggers Delight.
Uden for Bloggers Delight er det dog også muligt at skabe og være en del af linkfællesskaber. Flere uafhængige blogger har lister over de blogs, som de selv læser, og disse er akkrediteret med links til deres blogs. Ofte vil det gå begge veje, så bloggerne linker til hinanden, men det kan også sagtens gå en vej.
Hvis du er helt nystartet blogger, der gerne vil være med i linkfællesskaber, er det nok lidt op ad bakke blot at spørge en større blogger om de “vil bytte links”.
Præcis som med det at spørge om lov til at gæsteblogge, bliver du nødt til at opbygge et forhold til bloggeren op først. En anden god idé kan være selv at lave en “blogs jeg elsker” side og så linke til de større bloggere, du selv læser og følger.
Lad være med at bede om noget i retur for dette. Som jeg beskrev tidligere er det meget forskelligt, hvad et link er værd, og hvis du oprettede din blog i sidste uge, så er du ikke lige så meget værd som en blogger, der har været i gang i årevis. Sådan er det bare.
Det svarer lidt til at ville betale 200 kr. for en Mulberry taske – du ender med at fornærme den, du forsøger at handle (links) med, og det giver et rigtig dårligt førstehåndsindtryk.
Prøv i stedet en bedre strategi og fortæl den blogger, som du har tilføjet til din link-liste, at du har tilføjet denne og virkelig nyder at følge med i deres blog. Just like that. Lad være med at bede om noget til gengæld – vær i stedet for bare oplysende og rosende, så skal der nok falde lidt links af i den lange ende.
Do- og No-follow links og kommentarer
Nu bliver det lige en tand mere nørdet, men jeg må lige vende dette med do- og no-follow links.
Do-follow links er de links, som du laver i dit blogindlæg. Det er en slags links, som Google ser og tæller med som en “anbefaling” af din blog. Det er den gode slags links, som i sidste ende er gode for din linkbuilding.
No-follow links er derimod links, som Google ikke tæller med – eller ikke indekserer, som det sådan set kaldes. No-follow links er bl.a. de links, du får tilbage til din side, når du lægger en kommentar på en anden blog og udfylder URL-informationen i din beskrivelse.
Hvis du bruger affiliate marketing til at tjene penge på din blog med, er det også vigtigt, at du laver det link no-follow, så du ikke lader Google tro, at dette link skal indekseres. Altid no-follow på affiliate links.
Du laver dit link no-follow i HTML. Jeg håber ikke, at dette bliver for kompliceret, men hvis du f.eks. lavet et link, som du plejer, i Visual i WordPress vil det se således ud:
<a href=”https://yoast.com/wordpress/plugins/seo/” target=”_blank”>SEO pluginet af Yoast</a>
For at gøre dette link til no-follow skal du klikke dig ind i HTML, finde dit link og så tilføje rel=nofollow på dit link efter den URL, du linker til, så det i stedet kommer til at se sådan her ud:
<a href=”https://yoast.com/wordpress/plugins/seo/” rel=”nofollow” target=”_blank”>SEO pluginet af Yoast</a>
Så er linket no-follow, men de øvrige links, som du ellers laver i dit indlæg vil være do-follow, og det er helt i orden. Men af og til kan du have lyst til at fortælle Google, at dette link ikke skal indekseres.
Google PageRank og SEO
Nu kommer vi til min sidste pointe i denne generelle guide til SEO for blogs. Jeg håber, at I stadig er med så langt, for nu går vi ind på ord nr. 4000 (!), og jeg mangler stadig at dække noget meget vigtigt, nemlig PageRank.
PageRank er et nummer fra 0 til 10, som Google giver din side. Det er bedst at have så høj PageRank som overhovedet muligt. Pagerank er en algoritme, som Google bruger til at vurdere en blogs (eller anden side på internettets) værdi.
Algoritmen er bygget logartimisk op, og uden at gøre det alt for besværligt kan det forklares sådan, at hvis din blog har få indgående links, der kommer fra sider med en høj PageRank, så vil din blogs PageRank også blive højere. Men hvis du derimod har mange links fra sider med ingen eller meget lav PageRank, vil din blogs PageRank heller ikke være høj.
Derudover stiger PageRank ikke blot lineært, men er altså en logaritmisk beregning, som jeg ikke vil komme nærmere ind på her (den engelske Wikipedia har en super god (omend nørdet) forklaring på det her).
PageRank er rigtig smart at bruge som en indikator for, hvor høj værdi din blog har – jo højere pagerank, des bedre har din SEO-strategi virket!
Google opdaterer PageRank med nogle måneders mellemrum, så vi kan se det. Naturligvis er PageRank noget, der løbende bliver opdateret hos Google selv, men der går altså nogle måneder imellem de forskellige opdateringer, som vi almindelige mennesker kan se. Du kan f.eks. tjekke din PageRank her.
At sælge links
Flere bruger også PageRank til at sælge links. En høj PageRank regnes som regel fra en PageRank på 3/10 og derover, og det er en af de allervigtigste ting, der bliver kigget på, når der skal købes links.
Det kan du som blogger bruge som en måde at tjene penge på, og det fungerer normalt sådan, at hvis din blog har en PageRank på f.eks. 3/10, så kan du sælge et link til en webshop for X kr. Webshoppen bruger dette som et led i sin linkbuilding-strategi, og dermed villig til at betale penge for et link fra en side med høj PageRank for at påvirke sin egen PageRank og dermed skabe et bedre forhold til Google og komme højere op i søgninger.
Som med al anden betaling på din blog, er det vigtigt, at du husker at angive, at linket et købt. Det skal angives som maskinelæselig skrift (dvs. ikke skrives i et billede men i indlægget), så Google kan læse det. Dette er i hvert fald reglerne fra Google selv.
Det er ogås ultra-vigtigt, at du laver linket no-follow – og her falder kæden nok af for de fleste, der gerne vil købe linsk til sin side. Men der er mange eksempler på, at Google har slået hårdt ned på sider, der sælger do-follow links, og det betyder i sidste ende, at de manuelt kan finde på at gå ind og fjerne din PageRank fra den ene dag til den anden.
Jeg kender flere, der har oplevet dette – så pas på! Hvis du sælger links og ikke laver dem no-follow, så leger du med ilden. I min opfattelse er der mange bedre metoder til at tjene penge på sin blog – bl.a. affiliate marketing – hvor du ikke risikerer at blive straffet helt vildt.
Min holdning til SEO og personlige blogs
Jeg håber, at denne guide har kastet en del lys over alt dette med SEO og blogs. Det er blevet en virkelig lang guide, og der er meget mere at sige om emnet, men jeg vil stoppe den her, inden det bliver for teknisk.
Jeg vil også lige komme med min personlige holdning til alt dette, for jeg har en meget klar idé om, hvad jeg synes om blogs, der anvender alle disse SEO kneb, som jeg har listet herover.
Først og fremmest synes jeg ikke, at du som blogger skal tænke for meget over dette. Jeg synes, det personlige og selve charmen ved blogs går af, hvis man følger disse råd slavisk og kun tænker i PageRank, søgeordsdensitet og linkbuilding.
It’s not pretty, og du sælger altså ud af din troværdighed ved at have næsen alt for langt nede i SEO.
Blogs er ikke markedsføringssider, der skal tjene tonsvis af penge (det gør man dog heller ikke ved at følge rådene) og som skal burges til at manipulere Google.
Din blog er en del af dig – lad være med at gøre noget, som du ikke ville gøre i virkeligheden. Lad være med at skrive noget, som du ikke ville formulere det i virkeligheden, og lad være med at linke til noget, bare fordi du får et par hundrede kroner for det. Det er ikke det værd.
Jeg bruger ingen af disse SEO-råd på min skønhedsblog eller på min rejseblog. Disse blogs er udelukkende en del af mig, og de er lavet for at inspirere og for at formidle to ting, som jeg elsker: skønhed og rejser.
Jeg kommer aldrig til at bruge nogle af disse råd på de to sider. Det er mine babyer, og jeg gør det ikke for pengene. Jeg gør det for fornøjelsen, og fordi det føles godt – intet andet. For mig er mine blogs også en investering i mig selv og mit liv. Det er min historie, min passion, og jeg tror på, at det nok skal give mig endnu mere, end en SEO-blog nogensinde vil kunne give mig.
De største modeblogs i Danmark har elendige SEO-strategier, men de hiver stadig de mest imponerende læsertal hjem hver måned, og de får en masse muligheder for spændende samarbejder, som former deres karriere. Du kan få en stor og vigtig blog, selvom du holder den ren, men det kræver drønhårdt arbejde.
Jeg bruger dog selv min viden og disse strategier til at få nogle andre, kommercielle sider jeg har, til at ligge bedre i Google. Disse indeholder affiliatelinks, og jeg tjener gode penge på dem hver måned.
Jeg er en dygtig SEO-pige (og dem er der ikke mange af i Danmark, det er altså lidt af en “pølsefest” ;) ), og det vil jeg ikke lægge skjul på. Her har I mine bedste råd i en simpel begynder-guide. Jeg kan kun anbefale jer at arbejde med nogle kommercielle sider ved siden af jeres blog, som I kan tjene lidt håndører på, men jeg vil virkelig anbefale – fra hele mit hjerte – at I holder jeres blogs “rene” og tjener jeres penge andre steder.
Det var min holdning. :) Informationen er ude, og jeg er spændt på at høre, hvad I synes? Blev I klogere – eller forvirret? Jeg prøver virkelig at formulere alt så simpelt som muligt, og jeg håber meget, at I har fået blod på tanden til at forsøge jer med noget SEO i det omfang, som det giver mening for jer. :)
Hej Emilie
Du skriver blot dine indlæg, som du plejer. Hvis folk f.eks. søger meget på blå sko fra et bestemt mærke, så kan du skrive en anmeldelse om det.
Google finder selv dine indlæg, så du skal have fokus på at skrive gode indlæg. Herudover skal du lave linkbuilding, som betyder, at du får eksterne links til at pege på dine indlæg. Det kan være, at du må skrive et gæsteindlæg et sted, eller at dit indlæg er så godt, at folk deler det helt af sig selv.
Hej Claus
Det er helt i orden. Det er meningen med alle mine guides her, at almindelige mennesker skal kunne bruge dem. :)
Hej Natja
Fandt du ud af det med no follow links?
Med hensyn til det runde billede har jeg lavet det ved hjælpe af PicMonkey (bare google det). Her laver jeg mit runde billede, og så sætter jeg det ind i min sidebar via widgets.
Du må lige sige til, hvis du stadigvæk har problemer med det.
Mvh Celia
Dejligt. Ja, man skal lige give Google lidt tid. :D